Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan ænder sørge???  (Læst 4558 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fern

• Passiv bruger
Kan ænder sørge???
« Dato: 06 Januar , 2011, 13:31 »
Ja måske et underligt spørgsmål, men jeg har tænkt over hvor meget ænder egentlig fatter - og om de er istand til at sørge/blive frustrede over en mages forsvinden  ???

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at and og andrik kan holde sammen som par i mange år (selvom andrikkerne jo ikke holder sig tilbage for at duske andre dejlige damer)....

Men... hvad stiller andrikken op, når hans mage forsvinder??? Kan kan blive så ked af det, at han flyver ud og leder efter hende??? Og hvad gør han, når hun ikke findes? Knytter sig til en ny lille hun, eller????

Grunden til at spørgsmålet er aktuelt for mig lige nu er, at min andeflok jo blev spredt for alle vinde 1. januar pga et par løse hunde   >:(..... andemor og de fleste af ællingerne fra i sommers forsvandt, og kun andrikken og 3 ællinger blev fundet. Hele 1. januar var andrikken grundigt frustreret, angreb ællingerne og var helt "uden for terapeutisk rækkevidde". Vi tilskrev det den stress som de alle havde været ude for pga hundene...
2. januar var hr. andrik pssst borte - og vi troede egentlig at hundene havde været der igen.

Men kan det tænkes, at han drog afsted for at finde sin mage (som han var meget, meget glad for)?
Han kom hjem igen i går aftes - alene - efter næsten 5 døgns forsvinden......  /o

jeg vil jo gerne hjælpe den stakkels and  - men gør jeg det mon bedst ved at lade ham i fred med de sidste ænder (som desværre er 2 andrikker og kun en enkelt dame)? eller skal jeg ud og finde ham en ny hjerter-dame, som jeg kan bure ham inde med indtil han falder for hende????

Vi får jo aldrig at vide, hvad der sker i knolden på vores kære fjerede venner - men har i erfaringer udi ænders "trofasthed" og "sorg"?

Venlige hilsner fra Margit

......... nu igen uden and!
(Hvordan kan man leve uden???)

1.0 Halt gråand (håber stadig han kommer hjem igen)
4.0 Mere eller mindre islandske heste
1.2 Katte
0.9 Marsvin 
0.2 Herlige unger
- og en tålmodig mand ej at forglem

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Kan ænder sørge???
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2011, 16:10 »
Jeg ved det ikke. Men jeg tror også, de savner - eller kan savne. Der er jo også nogle gange, hvor man kan se to ænder, der ikke kan fordrage hinanden, men enes fint med alle andre, så en kemi og følelser af en slags vil jeg mene, der er.
Det er der jo også hos pattedyr (og ikke kun hos mennesker!), så hvorfor skulle der ikke være hos ænder?

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 07 Januar , 2011, 10:29 »
Kan de da sikkert

Spørgssmålet er jo blot hvad definitionen på savn er .

Som mennesker tillæger vi det klart en følelsesmæssig værdig i forhold til et specielt individ.

Selv om vi får en ny partner vil vi huske den vi har mistet.

Hvis man derimod definerer savn som en reaktion over en mangeltilstand af de behov pågældende opfyldte så vi straks inde i noget mere instinktpræget.

umiddelbart mener jeg at ethvert levende individ mistrives hvis dets basale behov ikke tilfredsstilles. Herunder seksuelle, sociale, ernærings og stimulanser som aktivitet og motion. Blot et udpluk af de mange elementer er skaber livskvalitet.

Spørgsmålet er nu om anden blot savner at have mistet selskab og mulighed for at formere sig ... hvilket kan erstattes af en ny hunand eller om den sørger over den specifikke dame den har delt andegård med. Jeg tror mest på det første.

Vores egen menneskelige adfærd mener jeg ligeledes er styret en hel del mere af kemi og instinkter end vi selv går og regner med ..omend vi gerne selv vil se os selv som højere intelligente væsner der er hævet over naturens luner  ;)

Mit råd er at hvis det er den andrik du vil beholde så slagter du de 2 andre andrikker .... ellers også tilføjer du flere hunænder. Jeg er på det nærmeste overbevist om at din yndlingsandrik vil sige tak til hvilken som helst hunand. Den uro du oplever nu mener jeg dels er pga stress og kamp hannerne imellem. De andrikker der taber kampen kan sagtens finde på at søge nye græsgange. Jeg havde en hunand hvor resten af flokken var blevet ædt af ræven ...hun drog ud på sin egen lykkerejse. Det er jo blot naturligt at dyr vil søge mage.

Jeg har altid kun en andrik til en eller 2 ænder ....for ellers kæmper andrikkerne om damernes gunst. Min moskus blev i hvert fald vippet af pinden af den sachsenandrik jeg engang havde ...det giver så meget uro synes jeg.

Med venlig hilsen Søs

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #3 Dato: 07 Januar , 2011, 16:09 »
Kan også varmt tilslutte mig svarene med 1 måske 2 andrikker og så 2-5 damer pr. andrik. Jeg har også prøvet både ræve- og hundeangreb - og i de første dage går de "ved siden af sig selv".

Jeg ved ikke om dyr kan tillægges følelser som savn m.v. - selvom jeg ikke tvivler på, at de udmærket godt er klar over, at der mangler noget.....

Er dine andrikker ikke blevet kønsmodne endnu, så varer det nok ikke så længe - og så kan du risikere nogle heftige slåskampe om gunsten af den enlige dame.....+ at den enlige dame jo næsten kan gå hen og blive "overfaldet" af 3 kønsmodne hanner.

Jeg har oplevet sådanne slåskampe et år hvor der var en del andrikker i flokken....hold da op - jeg måtte bogstaveligt talt "flå" dem fra hinanden, så intens var kampen....

Offline fern

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Januar , 2011, 15:45 »
Takker for svarene alle sammen!!!

Ja jeg hælder jo nok mest til at skaffe mig af med de 2 unge andrikker....... og lade min gamle "Rappe" få damen i fred! Men at slagte dem har vi ikke lyst til, så jeg må se om jeg kan finde et fint hjem til dem  ;)

Alternativt må jeg jo anskaffe mig et par damer mere - men planen var jo egentlig ikke at har en stor andeflok! Ja faktisk havde vi slet ingen planer om ænder - men katten ville det anderledes, da han kom slæbende med en nyudklækket Rappe  ;D Dilemma!!!!

Vi har selvfølgelig pt ca. 1 hektar som vi  ikke bruger - og hvis jeg nu kendte en mand med en gravko...... så ville jeg grave ud til en stor sø med en ø i midten (der er ret fugtigt, så et hul ville hurtigt forvandles til en sø)...... og så ellers hegne forsvarligt så hunde  og ræve bliver ude!!!!

Hmmmm... der skal vist tænkes lidt her!!!!
Pt er status rimelig ro blandt andrikkerne - men selvfølgelig bliver knejterne snart kønsmodne.......
Venlige hilsner fra Margit

......... nu igen uden and!
(Hvordan kan man leve uden???)

1.0 Halt gråand (håber stadig han kommer hjem igen)
4.0 Mere eller mindre islandske heste
1.2 Katte
0.9 Marsvin 
0.2 Herlige unger
- og en tålmodig mand ej at forglem