Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: exit blodmider  (Læst 8757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline reffstrup

• Passiv bruger
exit blodmider
« Dato: 05 Januar , 2011, 00:39 »
Kære fjerkræfolk

Mit hønsehus har længe været hærget af blodmider om sommeren - rengøring og flambering har ikke kunnet holde miderne nede.
I perioder sidst på sommeren har både redekasser og hele hønsehuset været "levende".
Nu er det jeg også biavler, og der bekæmper vi varroamider på bierne. En af måderne at holde midetrykket nede på er ved at bære varroamiderne ud sammen med overskuds-droneceller i forår og forsommer. Biavlere bruger ikke pesticider i bistaderne og derfor prøvede jeg en tilsvarende metode i hønsehuset.

Blodmidernes rytme er at sidde på hønsene om natten og på siddepindene om dagen. Min tanke var at jeg kunne bære miderne ud af hønsehuset sammen med siddepindene. Mine siddepinde er lagt løst i hønsehuset, og derfor byggede jeg et ekstra sæt siddepinde.
Hele sidste sommer holdt jeg den rytme at et sæt siddepinde var 14 dage ved hønsene og i 14 dage derefter var det stillet uden for i vind og vejr og tilgængeligt for myrer og småfugle og sol. Siddepindene blev taget ud om formiddagen når hønsene var gået udenfor.  Derpå samlede det andet sæt siddepinde blodmider i hønsehuset. Afhængigt af angrebets styrke kan man gøre intervallerne større eller mindre. Med 14 dages rytme i skiftene kunne jeg efter et stykke tid gang for gang se at der var færre mider på det sæt siddepinde jeg bar ud - og hønsehuset var ikke længere "levende". Sidst på sommeren var huset "tømt" for mider. Der vil selvfølgelig altid være reinfektion udefra, men plagen var kommet under kontrol.
Tilsvarende kan man lave et system for redekasser.
Derfor! frem med hammer og søm og ha´det ekstra sæt siddepinde og redekasser klar i slutningen af marts inden miderne vågner op, og begynd så stille og roligt at få kontrol over miderne. Ingen hokus pokus, ingen pesticider - kun biologisk forståelse - og tålmodighed.
God fornøjelse og en god sæson
Torsten Reffstrup

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: exit blodmider
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2011, 06:03 »
Velkommen på forum, Torsten  :D
Det lyder rigtig spændende med de erfaringer, du har gjort dig mht. blodmider.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline reffstrup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2011, 10:13 »
Kære SørenP
Tid er to ting.
Der er en tidshorisont på flere måneder hvis du starter med et midebefængt hus midt på sommeren.
Derfor er det smart at starte om foråret så det ikke kommer så vidt.

Tidsforbruget med at skifte og rengøre siddepindene afhænger af hvordan det er organiseret. Mine siddepinde er et lægteskelet til 30 høns.
Det ligger løst i nogle holdere på en tværbjælke, og det bærer jeg bare ud i et stykke - li´som i Fakta: det ta´r kun 5 minutter.
Jeg skifter ikke siddepindene når det er frostvejr.

Selv den mest indædte rengøring, sikrer ikke mod reinfektion når hønsene går ude. Derfor gælder om at ændre rutiner til nogle nye, der holder problemet nede på et niveau, der er til at bære - for hønsene og for hønseholderen.

For mig, der er en tålmodig sjæl,  var det en fryd at se ved eftersommerstid, hvor miderne plejer at eksplodere i antal! , så at se at antallet på pindene faldt  :)

Jeg glæder mig til at starte med den nye rutine helt fra foråret af.

mvh
Torsten Reffstrup

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2011, 10:34 »
Hej Torsten.
Hjertelig velkommen her til.  <I
Det lyder som en rigtig god system du der har fundet.    <E Tak fordi du deler din viden med os, sammen kan vi næsten klare alt *y
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2011, 13:09 »
Hej Torsten!

Tak for brugbar information  /o. Og rigtig godt, når vi kan undgå at bruge gift.

Jeg har selv haft blodmider i sommer/efteråret og de er væk og kommer ikke igen! FAT DET, blodmider!

Hvad jeg har brugt af timer på rengøring, sprøjtning, kalkning og ærgelser (når de så ikke var væk alligevel) er et uhyggeligt regnestykke.

Jeg vil bare indskyde, at hos mig var der en del mider under strøelsen på gulvet og i revner og sprækker i væggene. Så i mit tilfælde tror jeg ikke, at det kunne udrydde miderne - blot holde dem  nede.

Og jeg er først tilfreds når de er helt totalt væk!

Løsningen med siddepindende kunne derfor bare være et godt og brugbart supplement  /o

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2011, 14:16 »
Synes det simpelthen er intet mindre end genialt! :)

Når man begynder at tænke sig om og bruge erfaringer fra andre områder til at klare problemer :)
Når det samtidigt reducere brugen af gift eller lign, så er det bare dobbelt bonus!

Jeg vil helt klart benytte mig at det, såfremt jeg skulle få besøg af miderne! 7-9-13!

Offline reffstrup

• Passiv bruger
Sv: exit blodmider - Susanne
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2011, 08:32 »
Hej Susanne

Jeg beundrer alle jer, der med voldsom iver kaster jer over rengøringen. Men selv den bedste rengøring sikrer ikke mod re-infektion af hønsene.
Der skal såmænd bare flyve en fugl forbi og tabe en mide ned på en høne - så har vi balladen igen. Derfor er en god rengøring fulgt af en ændring i rutine ( altså at bytte siddepindene ud ) løfte om en god fremtid.
Mit hønsehus er et jeg låner! og der er træbeton på væggene og i loftet!!!!! med ca. 1 milliard små revner og sprækker. Rengøring i bund er håbløs!!!.
Midernes livsnerve er at komme til hønsene om natten og suge blod, og så sætter de sig mætte på pindene og - bliver båret ud!!. Sultne mider kan ikke yngle og derfor går det stille og roligt nedad med midebestanden. Og mider fra reinfektion lider samme skæbne - så rengøring er godt - men ingen garanti.

Jeg er spændt på om nogen vælger at prøve mit råd i deres hønsehus i sommer og så senere at høre resultatet. Jeg har aldrig oplevet et pesticidfrit hønsehus uden mider, så hvis nogle har sådan et - så skal de prise sig lykkelige.

mvh
Torsten Reffstrup

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2011, 11:39 »
Hej Torsten.

Og rigtig meget velkommen her på "hønsenet".

Sikke dog en entre !           Super brugbar og detaljeret info du starter "karrieren" herinde med   *o

Jeg står for at skulle lave mit siddepinde arrangement om , så det bliver kopieret efter dit "fakta" system  /o

Velkommen

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2011, 15:55 »
Jeg har heldigvis kunnet holde mit hønsehus blodmidefrit. Dvs. jeg har haft et enkelt angreb for ca 2½ år side, hvor jeg tømte alt, vaskede, kalkede og sprøjtede. det gjorde jeg to gange, og jeg har 7-9-13 ikke set en mide siden.
Men det er selvfølgelig ikke alle huse, der er lige "nemme" at komme til i alle revner og sprækker.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline reffstrup

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2011, 23:49 »
Hej Hønsefolk

Hele foråret har jeg systematisk gennemført det regelmæssige bytte af siddepinde, som jeg fortalte om den 6. januar.
Der var mideangreb - aftagende - sidste år; men - JEG HAR I ÅR IKKE SET EN ENESTE MIDE ENDNU !-
Jeg ved så ikke om der ikke er nogle mider? (hvilket er usandsynligt!) eller om systemet med at bytte siddepinde har gjort udslaget.
Det er imidlertid så nemt, at jeg bliver ved med denne forholdsregel.
Jeg er optaget af systemer, som ikke anvender gift.
Har nogen prøvet til med systemet med regelmæssigt at bytte siddepindene ud?
Så er jeg interesseret i at høre deres erfaringer.

At en sulten ræv så snuppede en del høns sidste uge er en anden sag. ØV!  >:(

mvh
Torsten Reffstrup

Offline Echo

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 Juni , 2011, 08:49 »
Jeg ble litt usikker på om du skiftet sittepinnene ut KUN hver 14. dag, eller om du i tillegg bar de sittepinnene som var i bruk ut hver eneste dag og la dem i sola? For så å skifte dem ut med nye pinner som hadde ligget ute i 14 dager i strekk?

Offline reffstrup

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 14 Juni , 2011, 23:50 »
Kære Echo

Jeg har to sæt siddepinde, som på skift er 14 dage i hønsehuset og 14 dage udenfor i vejr og vind.

mvh
Torsten Reffstrup

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 Oktober , 2011, 13:18 »
 /o /o /o /o /o /o /o /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 05 Oktober , 2011, 23:38 »
Syntes det lyder meget spændende. Skal lave lidt ændring på siddepindene og vil få lavet to sæt.  /o /o