Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: frosne æg....  (Læst 1222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mutti

• Passiv bruger
frosne æg....
« Dato: 26 December , 2010, 19:01 »
Det er ikke nemt at undgå at æggene fryser ude i hønsenes reder ,selv om jeg samler ind 2-3 gange om dagen.
Mit spørgsmål er så.....kan æggene godt bruges når de  er tøet op igen???? ??? ???
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline easter

• Bruger
Sv: frosne æg....
« Svar #1 Dato: 26 December , 2010, 19:59 »
hej og glædelig jul  ;D

jeg har tænkt den samme tanke og er kommer frem til at de må være ok til madlavning  /o
ville jo nødig undvære disse dejlige æg nu når de endelig er kommet lidt op på mærkerne igen
smed de første æg ud da de frøs men kan jo ikke rende og samle æg flere gange om dagen så
derfor efter jeg har spist bløde æg 3 dage i træk uden at blive syg så det være ok

men har så et lille tillægs spørgsmål.... hvorfor er friske æg altid sværer at pille når de er kogt ??
og kan der gøres noget

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 26 December , 2010, 20:01 »
Ja, det kan de, men bedst til madlavning, og ikke som hård/blødkogte eller spejlæg.
Hvis de er revnede skal du også lige overveje om du vil bruge dem. Hvis hinden er intakt, ville jeg ikke have noget problem med at bruge dem i madlavningen.
Jeg synes friske æg er nemmere at pille, hvis de lige har været i koldt vand. Man kan evt lige trille dem hårdt på bordet efter kogningen, så skallen krakelerer, og så lige lade dem ligge lidt i vand.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 December , 2010, 20:03 »
Så vidt jeg ved, så er det eneste problem med at ægget har været frossent er at man risikere det ikke er så pænt længere..

Og nej, friske æg er bare svære at pille... Du kan jo se hvor lang tid der går før et æg bliver let at pille og så sammenligne med dem man kan købe i butikker.. :)

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 December , 2010, 21:05 »
Hej,
Vedrørende frosne æg kan I her se hvad Karina har eksperienteret med.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1095.0
Så der skulle ikke være sundhedsmæssige problemer, æggene skal måske bare bruges udslået/sammenpisket...
Tænk også på at man nu om dage kan købe frosne æg i små plastikbeholdere i supermarkedet... (bvadr) Jeg holder mig til mine egne æg
« Senest Redigeret: 26 December , 2010, 21:32 Fra fru Andersen »
Med venlig hilsen
Lene

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
« Svar #5 Dato: 26 December , 2010, 21:11 »
jeg har jo ikke mine egne æg endnu, da jeg ikke har nogle høner  :(

men jeg køber hos en jeg går til banko med, og havde glemt dem i bilen en aften, så næste dag var de også frosset. det gik først op for mig et par dage efter da jeg skulle koge æg til mandens madpakke, men de så lidt mærkelige ud, hviden var ikke intakt (altså fyldte ikke hele skalen ud og blommen var gul i midten men bleg i kanterne) men manden har ikke klaget, så de kan helt sikkert godt bruges  ;)

Citér
men har så et lille tillægs spørgsmål.... hvorfor er friske æg altid sværer at pille når de er kogt ??
og kan der gøres noget

de er svære at pille da et nylagt æg består af 2 hvider og 1 blomme. jo ældre ægget bliver, jo mere flyder de 2 hvider ud i hinanden og bliver til en...det gør at de bliver nemmere at pille.
sjovt er det at tænke på, at æggehvide er det eneste produkt vi spiser som er basisk. jo ældre det bliver, jo mere "surt" bliver det. det er denne viden vi udnytter når vi pocherer æg. det er jo altid bedst at pochere helt friske æg, og man "hjælper" processen på vej ved at skabe større ph-forskel ved at komme eddike i vandet.
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 December , 2010, 22:38 »
Jeg har hørt salt i vandet og jeg har også syntes at det har virket. Måske det bare er held men tror det da ikke.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 26 December , 2010, 22:59 »
Jeg plejer at gøre som Marianne...slå dem i borden inden jeg kommer dem i koldt vand, så er de nemmere at pille...

Og det er kun hviden der bliver lidt "grumset" his mig, når de når at få lidt frost..

jeg har jo ikke mine egne æg endnu, da jeg ikke har nogle høner  :(

men jeg køber hos en jeg går til banko med, og havde glemt dem i bilen en aften, så næste dag var de også frosset. det gik først op for mig et par dage efter da jeg skulle koge æg til mandens madpakke, men de så lidt mærkelige ud, hviden var ikke intakt (altså fyldte ikke hele skalen ud og blommen var gul i midten men bleg i kanterne) men manden har ikke klaget, så de kan helt sikkert godt bruges  ;)

de er svære at pille da et nylagt æg består af 2 hvider og 1 blomme. jo ældre ægget bliver, jo mere flyder de 2 hvider ud i hinanden og bliver til en...det gør at de bliver nemmere at pille.
sjovt er det at tænke på, at æggehvide er det eneste produkt vi spiser som er basisk. jo ældre det bliver, jo mere "surt" bliver det. det er denne viden vi udnytter når vi pocherer æg. det er jo altid bedst at pochere helt friske æg, og man "hjælper" processen på vej ved at skabe større ph-forskel ved at komme eddike i vandet.

Wow, helt ny viden for mig, tak :)

Har du virkelig ikke fået en eneste høne i dit kuld? *t

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 December , 2010, 20:19 »
Vedr. ægpilning ......

Vi har sådan en "laver et lille hul i ægget " dims : inden æggene kommes i (godt saltet vand) presser denne mekaniske anordning et lille hul i skallen på størrelse med en stoppenål (lidt som når der pustes æg til påske ) når ægget sænkes i det salte vand trænger saltvandet ind i ægget og    v u p t i   ofte kan jeg tage skallen af i 2 eller 3 store stykker , det er noget der duer  :D

hanegalgak

ps   ferskvand duer ikke - overhovedet    ???
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?