Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Den bedste rottefænger?  (Læst 1083 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Den bedste rottefænger?
« Dato: 22 December , 2010, 00:37 »
Ja vi fik jo Alice i sommers, halv maine coon havl huskat i håbet om at hun ville blive en dræbermaskine ;)
Hun er utrolig kær, nuttet, dejlig på alle måder. Indtil nu har hun præsteret at fange sin egen hale, hendes gummi mus og mine tæer. Men hverken rotte, mus eller sågar en fugl har måtte lade livet for hendes poter ;)

Så vi venter og håber på at hun viser sig som en superjæger her til foråret. I det mindste er der ikke mere muselort i kælderen nu, vi har engang imellem haft en enkelt strejfer på besøg.

Men hvis vi skulle have en kat nummer to- det skal vi nok ikke stopklodsen siger nej ;), men hvis nu en eller anden lille super nuttet killing fik forvildet sig ind i haven hvilken race skulle den så være *e? hvad er jeres erfaring med levende muse og rottefælder?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Den bedste rottefænger?
« Svar #1 Dato: 22 December , 2010, 01:01 »
Hejsa Johanne

Tror du ikke det stadig kan nå at komme endnu og det bare er fordi hun ikke så gammel ?. Altså vi har netop én maine coon som er en ren dræbermaskine. Han er lige blevet 11 år og jeg tror vi ville blive helt skræmte hvis vi skulle begynde at gætte på hvad han har dræbt igennem årene. Han tager rotter, mus, mosegrise, muldvarper (har kunnet vente nærmest et døgn på sidstenævnte inden det lykkedes ham at få fat i dem) og er sågar kommet hjem med en lille brud (mår), har ligeledes slæbt harer hjem som han sikkert har fundet på marken i høsten. Så jeg kan kun sige at i vores tilfælde der har netop maine coon katten været én helt fantastisk jæger. Til gengæld tror jeg ikke alle vores persere ville ane hvad de skulle stille op med sådanne levende væsener, vi har haft én enkel mus der rendte ind i huset for år tilbage og de anede ikke deres levende råd

Mange Hilsner fra Majbritt
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 22 December , 2010, 01:35 »
Vi havde en ganske almindelig stribet gårdkat. Hun flyttede ind hos os om sommeren efter at vi var flyttet ind ved juletid, og det er hendes sønner der bor hos os nu. Hun fangede både mus, rotter og muldvarpe. Og bragte dem stolt ind i huset til os eller lagde dem på dørtrinnet. Per har endda fundet en død mus leveret i hans sko! Jeg går ud fra at vores nuværende hankatte også selv fanger noget af deres føde, men de kommer ikke og giver os gaver.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 December , 2010, 06:11 »
Og vores Anton, som også er en 'farlig tiger' er en stor skovkat/huskat blanding. Jeg tror en vis størrelse på katten er nødvendig, hvis man vil have en der også tager rotter.
Mvh Marianne

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #4 Dato: 22 December , 2010, 07:44 »
Hej Johanne.

Jeg har tre dejlige blandingskatter, der fanger mus på løbende bånd. De er også rare ved hønsene og kyllingerne.
Når det er mus/rotter i hønsehuset, kommer de ud og bo der, til problemet er løst.

Nu har jeg to kattekillinger (hunkatter). Deres moder har løbet ud og fange mus til dem, siden de var 5 uger.
Hun kommer ind med musen, som er levende, så må killingerne lære sig hvordan man gør af med dem.
De er nogle rigtige "killers". De er leveringsklare 8. januar, hvis du vil have en.

NB. Den mørke kattekilling har været i kyllingeburet flere gange. Det er lidt irriterende hun kan komme derind, men hun gør dem ikke noget.
Mus derimod, skal passe på.

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
« Svar #5 Dato: 22 December , 2010, 07:57 »
Mon ikke det afhænger mere af om forældredyrene er gode jægere end racen? Jeg aner ikke et klap om katte, men sådan er det med jagtinstinkt hos hunde; sandsynligheden for en god jagthund er større hvis dens forældre er gode jagthunde end hvis de ikke er.
Har selv en der er blottet for jagtinstinkt, hvilket i hvertfald hans mor også var og så har jeg en JÆGER, der ser alt med en puls som bytte ..... Hendes forældre var på samme måde. Min rottefænger er en Irsk Terrier /o
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #6 Dato: 22 December , 2010, 09:51 »
Hun skal nok komme efter det hvis hun ikke allered har været heldig. Der er stor forskel på om de kommer og viser byttet eller spiser/gemmer dem. De fleste katter der har boet her har været alm. huskat, og de har klaret det super godt til trods for at de har været inde katte deres føste år. Er selv spændt på vores nye killing. Han er en bla. af main coon og norsk skovkat med en ekstra tå på forpoterne. Han har en energi som en durasell kanin, tæsker vores stakkels hund, og han er kun 17 uger. Så jeg tror han bliver en dygtig jæger. Held og lykke med indsmuglingen af en lille ny  ;D
Hilsen Vinni

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 22 December , 2010, 10:15 »
Johanne, kom og hent min Kaj. Han tager ALT: fugle, mus, rotter, muldvarpe, mosegrise, UNDULATER  >:(!!!.... En superdygtig jæger. Var det ikke noget? ;). Selv vildkattene i området holder han væk fra matriklen.

Spøg til side. Jeg har ikke nok viden om katte til at give råd mht. racer. Ved bare at mine alm. huskatte er gode jægere.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 22 December , 2010, 11:13 »
Og det skal lige siges at mine katte ikke udviser den mindste interesse for høns og kyllinger. Jeg har nemlig flere gange haft kyllinger gående alene uden hønsemor bag et meget lavt hegn som kattene med lethed ville kunne hoppe over, men de har aldrig taget en eneste.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 December , 2010, 13:18 »
Det plejer mine heller ikke at gøre. Men ... i foråret var der en killing, som ikke vidste dette, og stort set ryddede en kyllingemoder for nyudklækkede kyllinger...  >:( Foranstaltninger er nu taget for fremtiden!
Mvh Marianne

Offline bjyrka

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 December , 2010, 14:35 »
Jeg har 8 katte og de arbejder rigtigt godt,her er der rotter, mange
men de holder dem nede så vi kun sjældent ser dem

Men mine katte er ikke så inteligente så de kender forskel på byttet de nyder en del små kyller desværre.

Jeg har en masse silker i en stor gård,med et halvtag med reder,der sidder næsten altid 2 katte under rederne og blot venter,de er sgu ikke dumme .de ved hvor maden kommer.

Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #11 Dato: 22 December , 2010, 19:41 »
Tanja jeg vil desværre ikke bytte mit elskede lille plysdyr for en dræber ;) ;) for i skal jo af med ham fordi han ikke kan med andre katte ikke?

Tak for de gode bud :) Alice er også halv duracell kanin jeg håber hun bliver en god jæger mis engang til foråret :)
Det er jo ikke alle katte som kan lære at fange rotter
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 December , 2010, 21:55 »
Tjae, må nok tilstå, at af de fire katte, vi har boende, er hunden den bedste muse og rottefanger. Lige i hælene på ham, følger den kat der blev født på en gård laaangt ude bagved.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 22 December , 2010, 23:23 »
Ja skift katten ud med en bette fox terrier /o.. Min fatter havde en engang. Er du vimmer den ku tage rotter og mus. Vi kom kørenende en dag hvor ræven gik på grusvejen op til gården.. Bildøren blev åbnet og den gik lige i flæsket på ræven.. Og Micky/Hunden vandt.