Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Oh, kaniner!  (Læst 8682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Oh, kaniner!
« Dato: 15 December , 2010, 09:14 »
Pas på!
Kanin hold har den samme tendens som hønsehold.....
Man starter med eet par, for lige at prøve....
De er hyggelige, larmer ikke, når burene er bygget fylder de ikke, de avler let, de smager fantastisk, har flotte skind OG FÅES I ET UTAL AF RACER!!!!!!!

Jeg startede med et par california jeg fik forærende. Så fik jeg en fransk vædder forærende....

Nu har jeg 1,2 california, 1,1 fransk vædder og 1,1 tysk kæmpeschecke... Og jeg drømmer om racerne lille sølv (en slagtekanin i portionsanretnings størrelse), om bourgogne, om blå wiener, om hollænder....

Pyha.....

Heldigvis er der så stor forskel på gederacerne at de ikke lige bliver blandet op! Der holder jeg mig til mine boer geder!!

Vi har lige sendt bukken hjem og håber så på minimum 4 gedekid til foråret!
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #1 Dato: 15 December , 2010, 09:35 »
uuuuh det lyder slemt  ;D

Vi har 1,1 kælekanin. De har godt nok fået et enkelt kuld, men moren var ung og gik fra ungerne, så de frøs ihjel. Jeg kan slet ikke forestille mig at spise kaniner! Ikke at vi kæler helt vildt med dem vi har, jeg kæler mindst ligeså meget med hønsene som jeg kæler med kaninerne. Jeg har ingen problemer med at spise hverken æg eller høns (eller slagte dem for den sags skyld), men jeg kunne slet slet ikke forestille mig at spise en kanin. Det er da lidt pudsigt.

Og nej nej nej, det er bestemt ikke ment som "arj, hvor kan du dog få dig selv til det - fy skamme", jeg har bare aldrig tænkt på kanin som et produkt.

Måske fordi jeg havde kanin på byggelegepladsen dengang jeg var barn, så en kanin for mig altid har været kæledyr, mens høns er husdyr.

Vores kaniner, Anja og Rune, er iøvrigt dværgvæddere og har overhovedet ikke børnenes interesse udover når vi har gæster, der synes de er søde  ::)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #2 Dato: 15 December , 2010, 12:45 »
De smager ellers dejligt. Lidt som kylling.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #3 Dato: 15 December , 2010, 18:49 »
Jeg begyndte også med et lille kaninforsøg, meldte mig ind i kaninavlerforeningen og det hele. Til en udstilling spurgte jeg lidt forskellige om hvordan det der med slagtning foregik, om der evt var kurser. De  avlere så helt forskrækkede ud: vil du spise dem??????
Det skal lige siges at de udstillede kaniner var meget små, løvehovedet eller andet.

Måske kendte de en i en anden by, der stadig åd kaniner og hans tlf nummer kunne måske skaffes ------
Jeg var meget forundret, og gav de tre kaniner til naboens piger, her levede de et godt liv som kælekaniner.
Så jeg kender stadig ikke smagen af kanin.
Venlig hilsen
Eva

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #4 Dato: 16 December , 2010, 09:10 »
Har pt 1,3 fransk vædder 2,3 blandede dværge af forskellige racer ..og har haft tysk kæmpe schecke og en masse andre forskellige racer ..
Det nøjagtig som med høns ...næææ den der er ozz flot ...iiih den har pæne aftegninger

Ville være grusomt på spanden hvis man ikke kunne spise sig ud af overskuddet ...men så præcis også derfor jeg har høns og kaniner.

Du må meget gerne dele ud af dine erfaringer ang garvning hvis du finder spændende metoder  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #5 Dato: 16 December , 2010, 09:14 »
hmmm altså tja.... jeg kan ikke lade være med at følge med i denne tråd, for jeg er virkelig facineret. Men det er samtidig også bare SÅ grænseoverskridende for mig. Jeg tror der er lang tid til jeg er med på kaniner-for-madens-skyld holdet  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #6 Dato: 16 December , 2010, 12:58 »
Det er da ikke noget at skamme sig over Julie ;). Der er da også folk herinde der ikke kan slagte/spise deres høns. Jeg er så madglad at det problem nok aldrig opstår, men jeg har fuld forståelse for at man kan have det sådan.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #7 Dato: 16 December , 2010, 13:06 »
her er der ingen, der skammer sig. Jeg serverede engang krydrede kødboller lavet af hakket hest for familien og fik MEGET ballade for det, selvom ingen af os nogensinde har haft hest. Jeg kommer ret sikkert til at smage kanin en dag - jeg vælger nemlig altid det, jeg ikke har prøvet før på et menukort - men når jeg ser på en kanin i bur tænker jeg "ae ae" og når jeg ser på en høne tænker jeg "gud hvor er det dog et dejligt og smukt nyttedyr på alle mulige måder... ae-ae". Meeen man skal aldrig sige aldrig  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

karina dj

  • Gæst
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #8 Dato: 16 December , 2010, 13:20 »
Jeg har det som Søs  :D og samtidig er jeg egentlig stolt over at det aftensmad der havner på bordet er vores... har byttet mig til lidt oksefars hos naboen da han har økokødkvæg  ;) Køber kun kød til pålæg  /o

Pt. har jeg 7 kaniner, af 6 forskellige racer  :D elsker at ha lidt forskelligt at kigge på, lissom med hønsene...og bla. derfor har jeg blomster  ::)

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #9 Dato: 16 December , 2010, 18:03 »
Kaninsteg er bare lækkert,i mit barndomshjem havde min mor altid kaniner,og mange måske ca 100 når vi kom til efteråret.

Så søndagsmiddagen med hele familien stod på kanin,en uge fik vi kroppe,grydestegt,næste uge lår,det er ikke at sammenligne med kylling det er meget mere smagende efter min mening.

Ang. hestekødet  det er den bedste hakkebøf du kan lave lidt extra salt peber og den er suveræn,tit til halv pris da de fleste ikke vil spise det.

                               Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #10 Dato: 16 December , 2010, 18:12 »
Søs har inviteret mig på kanin :D og det holder jeg dig op på bare så du ved det ;)

Men at spise sine egne? PÅ et tidspunkit vil jeg dog have angora kaniner for pelsen
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #11 Dato: 16 December , 2010, 19:23 »
Johanne ..ja klart da  /o

Det nu ikk spor svært at spise sine egne når der først er mange nok og foderbudgetet stiger en over hovedet  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Dux

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #12 Dato: 16 December , 2010, 19:45 »
Jeg er selv vokset op på en gård hvor vi havde kaniner.. Én af dem fik et rigtigt navn og vi måtte kæle med den, men resten af dem hed "ragout"..
Jeg fattede det først da jeg blev lidt ældre, men til gengæld havde jeg ingen "traumer" over at være med til at slagte dem..
Jeg kommer gerne og hjælper med "tilberedelsen" hvis det bliver for svært..

Det kan blive nødvendigt at alliere sig med én der ikke har knyttet sig til de forskellige høns/kaniner..

- Således har jeg en aftale med en lokal ven, om at han slagter mine dyr - og jeg slager hans dyr..
Det er virkelig en god ide, for os blødsødne mennesker..


karina dj

  • Gæst
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #13 Dato: 16 December , 2010, 22:06 »
Min barndomsveninde havde en kanin der kunne skifte farve!!! Hendes far avlede kaniner til selvforsyning  *r

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Oh, kaniner!
« Svar #14 Dato: 17 December , 2010, 07:28 »
Ok, det er tidligt på dagen! -Det tog mig lige et par sekeunder at forstå den meget smarte mand!!! :D
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns