Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan de trives sammen ?  (Læst 5211 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Kan de trives sammen ?
« Dato: 09 December , 2010, 11:45 »
Ja , altså jeg ved ikke om jeg placerer tråden rigtigt , men det omhandler da gæs ......
Jeg har mulighed for at udvidde min "zoologiske have" med nogle lam fra i år , og jeg kunne godt se for mig i ånden , at de kunne dele samme ca 1,2 til 2 hektar jord som jeg planlægger at have gæs på !

Kan det gå an med gæs og lam sammen ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Kan de trives sammen ?
« Svar #1 Dato: 09 December , 2010, 12:00 »
Hvis det er fordi du er bange for at gæs og lam vil jagte hinanden, så kan det sagten lade sig gøre, for de kan godt finde ud af at lade hinanden i fred. Dog skal gæssene være af en vis størrelse og helst have et sted de kan søge hen og få foder.
Det største problem er at om sommeren hvor får/lam har brug for en del rent drikkevand, er dette umuligt, da gæssene ikke vil lade dette vand i fred. Det bliver i løbet af ganske kort tid mudret til og er helt sort og udrikkelig for får/lam.
Så det er den eneste grund til at vi blev nødsaget til at stoppe med at have de 2 arter på samme mark.

Offline Ditte

• Passiv bruger
  • Alt Godt Fra Haven.....
« Svar #2 Dato: 09 December , 2010, 12:06 »
Hvis du kan montere en drikke kop så højt at gæssene ikke træder op i den evt. med skammel til lammene at træde op på så burde det godt kunne lade sig gøre. Jeg havde det samme vandproblem med ænder og geder (før ænderne blev stækket!).
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 09 December , 2010, 12:08 »
Det burde du sagtens kunne, men pas på hvis du udvider bestanden med ænder, de kan smitte fårene med et rædderligt utøj der hedder lever-ikter. I Så fald bør du alliere dig med dyrlægen om ormekur
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 December , 2010, 14:02 »
Mig bekendt, skulle det være pytsneglen der er mellemvært for leverikten. Og både ænder og gæs kan bruges til bekæmpelsen af dem.
Det er hvad jeg erindrer at have læst i Tidskrift for Fåreavl.
Mht. vandkar sat op i højden, så prøvede jeg også dette, men om mine gæs var særlige gode til akrobatik eller hvad, ved jeg ikke, men de kunne også kravle helt til tops og svine vandet til. Men jeg har nok bare været uheldig, og fået en rigtig øv oplevelse de år vi havde ænder og gæs hos får/lam.

Offline Ditte

• Passiv bruger
  • Alt Godt Fra Haven.....
« Svar #5 Dato: 13 December , 2010, 17:46 »
Jeg tænkte nu også på en automatisk drikkekop....
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
« Svar #6 Dato: 25 December , 2010, 11:52 »
Problemet med vandet kan det ikke løses ved at gæsene har et sted de kan bade udover der hvor lammene skal drikke? Eller vil gæsene gøre alle steder beskidte?
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 25 December , 2010, 12:10 »
De gør ALLE steder beskidte  ;)
Med venlig hilsen Søs