Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: nærmest i chok!!!!!  (Læst 18842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
Sv: nærmest i chok!!!!!
« Svar #15 Dato: 01 December , 2010, 10:03 »
hej

Marianne har du et link hvor det står ;)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #16 Dato: 01 December , 2010, 10:25 »
hej

Marianne har du et link hvor det står ;)

2.5. Fuglehold og hønsehold skal holdes i mørklagt hus fra solnedgang
til kl. 7.00 på hverdage og kl. 8.00 på lørdage,
søndage og helligdage, hvis det omfatter hanfugle, haner,
hanekyllinger eller efter Kommunalbestyrelsens vurdering
medfører støjgener i nat- og morgentimer.

Du kan læse det under citatet som Christian Ernstsen har sat ind længere oppe/nede.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 01 December , 2010, 10:26 »
jep, det jeg mente var om hvor jeg kunne læse det var et brud på dyreværnsloven :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 01 December , 2010, 10:38 »
Hvis de skal være i et mørklagt hus fra solnedgang til kl. 8 om morgenen om vinteren, kan de ganske enkelt ikke nå at spise nok. Det er i strid med
Dyreværnsloven
Specielt § 1, 2 og 3 som beskriver, hvordan man skal tilgodese dyrenes behov.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #19 Dato: 01 December , 2010, 11:00 »
Igen, har I læst regulativet? Der står ikke noget sted, at man ikke må have hanfugle, blot at de fraråder det (og formuleringen indgår ikke som en del af selve regulativet, men som en indledende kommentar).

@Thomas: Hvor står der at haner skal slagtes? Og at en klage automatisk anerkendes?
Jo, jeg har læst regulativet, og synes det er dyrplageri og komplet unødvendigt at holde undulater, zebrafinker og andre småfugle i mørktlagte volierer fra solnedgang til kl. 7-8. Det er et påbud, hvis man har hanfugle står der. Skal jeg så også slukke for lyset i stuen kl. 16, nu jeg har fire undulater i bur indendøre? ;)

Fuglehold og hønsehold skal holdes i mørklagt hus fra solnedgang
til kl. 7.00 på hverdage og kl. 8.00 på lørdage,
søndage og helligdage, hvis det omfatter hanfugle, haner,
hanekyllinger eller efter Kommunalbestyrelsens vurdering
medfører støjgener i nat- og morgentimer.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #20 Dato: 01 December , 2010, 11:58 »
@ Tanja
Og hvis din mand stadig efter ti år tror han er en fri fugl, så slukker du bare lyset, så bliver der ro  *g

Christian har jo en pointe, der står ikke det er forbudt, men en klage kan hurtigt medføre et forbud..

Jeg kunne da egentlig godt tænke mig at en emsig nabo ville klage over kanariefuglesang kl. tidligt på en sommermorgen  ::) og hanegal er jo noget af det der virkelig kan få folk ud af sengen, også selvom de bor i landzone....
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #21 Dato: 01 December , 2010, 17:41 »
Jeg troede at kommunerne nu havde andet at give sig til end at lave regulativer... Men nej de synes åbenbart ikke at der er administration nok.

Desværre har jeg endnu ikke oplevet at en kommune på egen hånd har bedt om input til sådanne regulativer. Men det er sikkert også lettere at sidde bag et skrivebord og tænke sådan nogen ting i stedet for at inddrage dem som dette her regulativ berører og prøve at lave noget som tilgodeser alle parter..

Det er vedtaget den 3. nov.på udvalgsmøde
LINK

Side 6.

"På baggrund af flere klager over hanegal og en verserende klage over fuglehold på Thyholm
har Natur - og Miljøafdelingen udarbejdet et forslag til et regulativ"

Regulativet får virkning fra 1. januar 2011 - for bestående fugle- og/eller hønsehold
dog først fra 1. juli 2011

Jeg kender intet til den konkrete sag omkring fugleholdet på Thyholm, og har ikke hørt om Bjarne er inddraget.

Men jeg vil foreslå at Thomas beder om aktindsigt i de sager så I kan se hvor mange klager der reelt er. Mit bud baseret på erfaring fra andre kommuner er at der er ingen. Søg om aktindsigt både i den konkrete sag og efter miljøoplysningsloven i de sager som kommunen har behandlet.

Det er ikke det værste regulativ jeg har set endnu. Her må man dog have høns til at gå frit på sin egen grund... Men det er problematisk at høns skal være lukket inde fra solnedgang, om vinteren er det altså fra ca.16. Miljøstyrelsen har en tidsrum for hvornår der er skal være mindst støj der hedder fra 22-07 og hvorfor følger Struer ikke denne.

Derudover så har andre kommuner en regel der hedder mørkelagt ELLER lydisoleret. Den bør Struer også følge.

Endelig skal man huske på at sådanne regulativer slet ikke letter administrationen. Tværtimod så skaber det en øget byrde for kommunen. Se bare på Favrskov, hvor de synes at de er nødt til at forfølge en klage fordi de har et regulativ, selv om klageren er flyttet og der ingen utilfredse er mere.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12531.0

Eller Halsnæs, hvor en emsig nabo syntes at kunne tælle for mange høns og så klagede til kommunen selv om de aldrig havde generet
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=10303.msg100184#msg100184

Så regulativer skaber flere klager og mere arbejde for kommunen/forvaltningen...

Thomas og andre fra Struer, prøv at kigge her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item30
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 01 December , 2010, 21:23 »
Er blevet ringet op fra kommunen, og de vil meget gerne snakke med os, så ringer til dem imorgen. Han indtalte på telefonsvareren at de har kopireret det fra Skjern og Holstebro kommuner... nu må vi se hvad de siger til mig imorgen

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 01 December , 2010, 21:27 »
Hej

Blev lige opmærksom på "under 30 dyr"  , må vi ikke have f.eks 44 høns på matriklen så ?

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #24 Dato: 01 December , 2010, 21:52 »
Ikke hvis du bor i byzone...

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 01 December , 2010, 21:55 »
Hej

Blev lige opmærksom på "under 30 dyr"  , må vi ikke have f.eks 44 høns på matriklen så ?

Som jeg har forstået det må man gerne have 29 høns og 15 kyllinger.

Som gammel Struerbo følger jeg iøvrig med i jeres kamp mod regulativerne
Hilsen
Peter

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #26 Dato: 01 December , 2010, 22:13 »
Man må aldrig have mere end 30 høns i byzone eller 4 hunde, heller ikke uden regulativ. Det er direkte fra bekendtgørelsen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Hønseregulativ i Struer
« Svar #27 Dato: 03 December , 2010, 16:22 »
Willy Littau var vist i P4 midt og vest i morges og der er en omtale på deres hjemmeside

http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Struer/2010/12/03/073618.htm
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #28 Dato: 03 December , 2010, 17:33 »
Det ku' han da godt ha' fortalt, nu hørte jeg det ikke  /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Svend Erik

• Bruger
    • Team Dråby
« Svar #29 Dato: 05 December , 2010, 15:49 »
Uforståeligt at kommunerne bliver ved med indgreb. Syddjurs kommune indførte et regulativ i foråret, det var dog lagt til offentlig høring først. Vi i Kolind og Omegns Fjerkræklub lavede en del presse på urimelighederne og det endte med et regulativ vi kan leve med og som ikke lignede oplægget ret meget http://www.syddjurs.dk/Portaler/Borger/Teknik+og+Milj%c3%b8/Materiale_natur/Filer/Landbrug/Regulativ+for+fjerkr%c3%a6hold+2010.
Men jeg forstår ikke at der stadig henvises til en bekendtgørelse BEK nr. 1517 af 14/12/2006 der er udløbet 1.januar 2010 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13014
Racefjerkræ på Djursland, Kolind og Omegns Fjerkræklub
www.djursracefjerkrae.dk
Faverolles den hyggeligste høne
www.faverolles.dk
Racefjerkræ i Danmark
www.racefjerkrae.dk
Faverolles i Dråby
www.TeamDraaby.dk