Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tillæg?  (Læst 5632 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Tillæg?
« Dato: 23 November , 2010, 17:02 »
Hvor meget skal man regne med af tillæg når man avler? Jeg tænker på hvor mange % af dyrene kommer cirka til at du til udstilling, hvis forældrene er ok dyr?

Jeg har selv tænkt cirka 30%, men det er måske for højt sat? :)

Det er jo ret så væsentligt for at finde frem til hvor mange kyllinger jeg bør lægge til til næste forår ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Tillæg?
« Svar #1 Dato: 23 November , 2010, 17:06 »
Det kommer nok an på race og farve. Nogle er nemmere end andre. Men jeg tror 30 % er meget højt sat.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 November , 2010, 17:11 »
Landhøns i brun og maraner i gråstribet :) Jeg håber at det ikke bliver for vildt og voldsomt med tillæg ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 November , 2010, 17:16 »
Det må også komme an på om det er en stamme du "kender godt". F.eks. Kunne jeg forestille mig at frafaldet er større hvis der er introduceret nyt blod i en stamme. Så åbner man jo ballet helt for ubekendte faktorer.

Jeg kan sige for mine egne orpers vedkommende, at jeg tror jeg ville få rimeligt med udstillingsegnede dyr ud af en rugemaskinefuld, hvorimod der ville skulle mange flere til for mine maraner. Men det er jo også det du selv skriver. Udgangspunktet må være gode forældredyr /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 November , 2010, 17:21 »
Jeg tror jeg bliver deprimeret over det hele hvis ikke der kommer nok ud der er egnet til næste år!  /d
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 23 November , 2010, 17:26 »
Så er spørgsmålet hvad der er nok. En hane og et par høner kan jo gøre det.  ;)
Du skulle have set mig stå og glo på dobbeltrandede fjer da jeg kom hjem fra barnevelderdag. Mine haner er ok, men hønernes dobbeltrand er godt nok en udfordring. Der er både nogle med trippel-rand og forkert midterfarve osv.  :-\ Så mine planer om udstillinger dem overvejer jeg grundigt, men derfor vil jeg jo stadig helst kun avle på dem der er pænest, så jeg har en god grundstamme at gå ud fra.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 23 November , 2010, 17:29 »
Det er meget forskelligt fra race til race, og hvor godt man kender generne på sine dyr, dvs. sige at man nok skal have avlet med dem i mange år for at vide.

Desuden skal man også helst avle med de bedste og ikke de middelmådige medmindre det er en i forvejen race hvor der ikke er så meget at gøre med og bestanden skal opformeres.

Man skal også kunne sætte stammerne sammen så de ophæver hinandens fejl. Og ikke avle på dyr med grelle og arvelige fejl.

Man skal heller ikke smide alle sine gamle dyr væk, men beholde de bedste til næste sæson.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 November , 2010, 17:36 »
Jeg har tænkt at jeg godt ville have 4,4 til udstilling af hver af racerne, så der er det nok :D - Det er en stor skuffelse at vurdere hønsene syntes jeg, for så det man først troede var godt kan pludselig være noget lort!

Lene, hvad vil du så anbefale mig at lave af tillæg for at være "sikker" på at have kyllinger nok af henholdsvis landhøns og maraner? Jeg kan næsten regne ud at maranerne skal have et noget større tillæg end landhønsene.
Vil du ikke mene at maranerne hører til den gruppe hvor der ikke er så meget at gøre med? Mine dyr er jo langtfra udstillingsdyr, så de høre nok kun i den gruppe der hedder acceptabel til avl, hvis de endda er det. Jeg vil forsøge mig med en stammesamensætningsplan ved dem, håber jeg kan finde ud af det.
Jeg har gemt en af de gamle høner fra i år, for hun har egentlig en ganske pæn kam :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 23 November , 2010, 17:49 »
Landhønsene er de "nemmeste" at lave for der findes flere af dem og mange dygtige avlere.

Maranerne tjaaa jeg synes det generelt kniber med kammene på hønerne, deres kropsstørrelse og for lidt kobber farve i halskraven på hønerne, men jeg er nu ikke ekspert og slet ikke med Maraner  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 23 November , 2010, 17:57 »
Okay, super! Du vil ikke sætte i cirka tal på, så det er nemmere at forholde sig til ;)?

Håber kammene bliver bedre til næste år, nu er jeg så heldig at have dem i gråstribet, så jeg slipper for det kobberfarvede. Måske er du ikke ekspert, men du ved stadig rigtig meget! :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 23 November , 2010, 18:03 »
Tillæg det er svært at sætte tal på, for ud af f.eks 30 kyllinger er halvdelen ihvertfald haner eller måske er der endda flere haner, så dem vil der altid være nok af.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 23 November , 2010, 18:16 »
Men så ud af de måske 15 haner vil der så kunne komme fire der er gode nok til udstilling, eller skal man så op på 20-25 hanekyllinger? ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #12 Dato: 23 November , 2010, 20:02 »
Hej Mikkel

Det er vigtig at man sortere i sine kyllinger allerede fra de bliver født, det er svært som ny, men så skal man til det når man kan se kamfejl og farvefejl vil også være til at se ret tidligt.

Kontakt eventulelt nogle erfarende avlere for at hørte hvad de sortere efter.

Man kan jo lave nogle små hold kyllinger (ca. 10stk) af gangen og så lave 2-3 hold i løbet af foråret, men så vil man jo ikke have mange kyllinger når man har sorteret i de første hold.   

Tommy

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 November , 2010, 21:01 »
Tak for svar Tommy  /o

Jeg tror jeg vil gøre som du foreslår og kontakte erfarne avler her omkring, som eventuelt kan komme og hjælpe mig med at sortere. Jeg har selv gjort det i år, men der har sorteringen først fundet sted omkring 2-3 måneders alderen, og på det tidspunkt er kyllingerne jo så store at det går galt med pladsen.

Jeg tror at jeg gør det at jeg laver 40 kyllinger af hver race (80 i alt) så har jeg noget at sortere i. Når jeg ikke har flere rum end jeg har opstår der jo lidt problemer i forbindelse med foder til de forskellige aldre ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 23 November , 2010, 21:41 »
Det er det med tidlige sortering, der er den heeeelt store udfordring, synes jeg ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk