Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hej - jeg er ny her og som "hønemor"....  (Læst 17980 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
Sv: Hej - jeg er ny her og som "hønemor"....
« Svar #15 Dato: 15 November , 2010, 17:37 »
Velkommen til  ;)

Jeg vil også helt klart anbefale en hane, selvom han sørger for at befrugte æggene, så er det ikke noget du skal bekymre dig om. Hverken forringelse af æggekvalitet (spise) eller at der pludselig dukker kyllinger op alle vegne.

I det tilfælde at en af hønsene pludselig får den idé at hun vil ruge (lægger sig skruk), så vil du ret hurtigt opdage det, da hun nægter at forlade reden og laver truende lyde når du nærmer dig, fra da af går der ca 3 uger inden der kommer kyllinger, ihvertfald hvis der lægger nogle æg under hende. Så der skulle være masser af tid til at forhindre at æggene under hende klækker (ved fx at fjerne æggene fra hende).

Desuden sker der absolut ikke noget det næste halve årstid pga vinter, og med hybrider er det absolut heller ikke en selvfølge at de har lyst til at ruge kyllinger ud.

Så helt klart en hane, gerne af en stor rolig race fx Wyandot, Brahma, Orpington, Australops o.s.v.
(er sikker på at der mange herinde der mener jeg har glemt at nævne nogle racer, men så må de jo bare på banen)  ;D

Så for din skyld og helt klart også for hønsenes, bør du finde en hane der roligt men bestemt kan fortælle dem når de går over stregen (Du ved hvordan sådan nogle teenager piger kan være overfor hinanden)

Held og lykke
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #16 Dato: 15 November , 2010, 17:41 »
HOW... havde da fundet et link med billede...

nå prøver igen(!)

kig i galleriet ovenfor... der er masser af flotte haner... også Australorp -er ;)

rigtig god fornøjelse! og HELD OG LYKKE...

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery

venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #17 Dato: 15 November , 2010, 17:51 »
Hej Grethe og Mai-Britt.
Tusind tak for jeres svar... og ja hold da op der er mange billeder - og sikke flotte haner.
Jeg har bare et sidste spørgsmål i denne omgang: er det lige meget hvilke hane man sætter ind til sine høns?? Jeg tænker race, størrelse eller noget?? Og kan man risikere at han ikke bliver accepteret? Jeg har læst at man f.eks. ikke bare kan komme anstigende med en ny høne og sætte ind til sine "gamle" høns?? Det vil de ikke bare finde sig i... kan noget lignende ske med en hane?? Eller er det noget helt andet?

På forhånd mange tak - I er så søde alle sammen :D   /o
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #18 Dato: 15 November , 2010, 17:55 »
Vælg en hane i en race du synes er flot. Helst en godt stor race. Det kan jo være lige meget med generne, når du ikke vil avle på den. Men det er vigtigt at du vælger en ældre hane, eller en fra meget tidligt i foråret, for ellers er han ikke voksen nok til opgaven. Som du skriver, så kan høns være ret skrappe, men en voksen hane skulle nok kunne sætte sig i respekt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 15 November , 2010, 18:10 »
jeg er enig :)

du kan også efterlyse en "ældre hane" altså minimum fra foråret... eller måske endda en som skal "pensioneres" fordi der skal blodfornyelse til i en flok hos en avler... så kan han i hvert fald sit kram :)...

venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 15 November , 2010, 18:17 »
Hej     <P

Tusind tak skal I have - det lyder som en super god idé.  /o

Det vil jeg nok gøre.
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 15 November , 2010, 19:07 »
Til 20 stk æglægnings hybrider vil jeg anbefale 2 haner af en let til middelsvær race . F.eks- Dansk Land, Italiener, Sussex osv-
Hybrider er ikke særlig store og behøver ikke haner på 5 kg.

Vælg IKKE silke haner eller Brahma/ Orpington, for de kan desværre blive ædt. De har slet ikke temperament til at styre hybrid høner.

« Senest Redigeret: 15 November , 2010, 19:10 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #22 Dato: 15 November , 2010, 20:05 »
Jeg tænkte også at en hane var for lidt til de 20 damer, men på den anden side, når der ikke skal avles kyllinger på flokken, så er det jo ligegyldigt om alle æg er befrugtet eller ej, og så ville jeg for husfredens skyld nøjes med 1 hane, eller skaffe mig af med nogle af hønerne.....
Har du tænkt over at du får ca 20 æg om dagen, når det først går løs, eller har du naboer til at aftage nogle af dem  <: for det er jo rigtig mange med mindre du bager mange kager

Og for resten så har jeg to sorte maranhaner til salg og der er frit valg......
« Senest Redigeret: 15 November , 2010, 20:10 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 15 November , 2010, 20:11 »
Hej Ina

Jeg ved godt der kommer 20 æg om dagen når det er rigtigt igang... er ved at forstå det... de er oppe på at levere 12 om dagen nu... så det går stærkt. :D Jeg har venner og familie som jeg tvinger (og det er slet ikke svært) til at komme forbi og hente nogen...
Jeg vil under ingen omstændigheder af med nogen af hønsene, og jeg regner også med "kun" at få 1 hane. Har ikke lyst til hvis der blir ballade mellem dem (hanerne).
Jeg tror jeg vil gøre som blev forslået tidliger i tråden, nemlig se om der er en god hane som skal på pension, så kunne han få et fint "otium" her hos mine 20 tøser. ;)

/o
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #24 Dato: 15 November , 2010, 20:28 »
Jeg har en bekendt som også holder 20 stk. hybrid høner og dertil har han altid 2 haner, en enkelt gang havde han endog 3 haner.

Det går helt fint og hanerne går med hver deres mindre grupper høns.

20 høner synes jeg er en stor "mundfuld" til eén enkelt hane.

I naturen er der jo også flere haner i flokkene.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 15 November , 2010, 21:01 »
Er helt enig med Lene. Én hane til 20 hybridhøns er for lidt, medmindre du vil tage livet af ham ;D

Flere haner kan sagtens gå sammen når der er høns nok. Bare se i min underskrift hvad jeg har gående sammen, uden problemer. Det skal dog siges at de galer mere når der er mere end én. De markerer sig overfor hinanden.

Endvidere enig i at haner af de største racer er for store for hybridhøns, som jo ikke er synderligt store. Nok skal de trædes, men de skal jo ikke trædes ihjel.

Og mht at undgå kyllinger (hvis en af hybridhønsene skulle få den slags ideer), så undgåes det effektivt ved dagligt at samle samtlige æg. Daglig indsamling er muligvis også med til at undgå skrukning. Jeg tror synet af en rede med æg kan være med til at udløse skrukinstinkt (selvom dette ikke er udtalt for hybrider).
Mvh
Erik Andersen

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 15 November , 2010, 22:51 »
Hansemand har 18 damer og han klarer det nu meget godt... æggene i sommers var fint befrugtede... og så bliver tøserne ikke så slidte... men måske er han bare meget viril ;)
venlig hilsen
Grethe

1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 16 November , 2010, 11:58 »
Jeg vil jo naturligvis ikke tage livet af en hane.... men det er altså udelukket at jeg kan have mere end 1 hane. Så må det være for og imod om jeg overhovedet skal ha nogen?? Vi har en stor hønsegård og 1 hønsehus, som de bliver lukket ind i om natten. Der kan jo ikke være 2 haner inde i det hus.
Og ideen om at have 2 hønsegårde i en tiltaler ikke mig - det var ikke det der var meningen med det hele. Jeg kan dog godt se evt. problem med for mange høns til en stakkels hane!!??!
Jeg har udelukkende fået høns for hyggens skyld (skulle meget gerne gå begge veje) - vi skal som sagt ikke have kyllinger, og en hane skulle mest være for at skabe ro i flokken.
Mine ønsker til en hane er at han er god ved sine høns og passer godt på dem, ikke galer i tide og utide, samt at han også er til mennesker - også helst børn, da jeg har et barnebarn og nogen små niecer der kommer forbi.
Jeg ved slet ikke om det er muligt??

Men jeg vil bruge de næste dage med at se mig omkring om andres erfaring med haner osv.
Mange tak for jeres hjælp alle sammen. :)  /o
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #28 Dato: 16 November , 2010, 12:45 »
Jeg tror ikke at der sker andet end at nogle af hønerne ikke vil have hans interesse. Det sker der jo ikke så meget ved når du ikke skal have kyllinger ud af æggene. Kan ikke se at det kan skade at prøve. Især en erfaren hane må vel føle det som Himmeriget at få så mange koner. Men han går nok tidligt i seng *f. Jeg har selv engang haft en lillebitte fodbefjeret dværghane til 12 Brun Lohman-høner. De var udsatte burhøns og havde aldrig set en hane før så han vakte enorm opmærksomhed. Selv tog han opgaven meget alvorligt måske fordi han ikke havde fået lov til noget af sin far, dér hvor han kom fra... Han trådte dem alle med stort besvær - han var for lille til at kunne nå når han holdt sig fast i deres nakkefjer. Når de ikke gad mere rystede de han bare af. Men han var god til at advare når der kom rovfugle over området og fremmede hunde i haven. Og så greb han ind når de var uvenner.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 16 November , 2010, 12:50 »
Hej Ankerine
Jeg er efterhånden også ret sikker på jeg vil prøve med en hane. Nu skal jeg så bare finde den helt rigtige til "jobbet". Han skal helst vide hvad han har med at gøre, da det ellers sikkert kunne være noget af en mundfuld for en uerfaren hane, kunne jeg forestille mig.  <T /f

❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand