Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hanekam, skade eller syg?  (Læst 39289 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hanekam, skade eller syg?
« Svar #45 Dato: 17 December , 2010, 17:25 »
Desværre vil mit bud være at aflive ham - for hans OG din egen skyld. For mig at se er det bedre at give ham fred nu. Det lange forløb du allerede har haft ham igennem har tydeligvis ikke hjulpet så det er vel tvivlsomt at du kan gøre mere for ham og det går helt sikkert ikke over af sig selv.
Hvis du lader ham gå rundt i "blodbadet" vil hønerne sandsynligvis også begynde at hakke i kammen - måske gør de det allerede og det er derfor det hele tiden springer op?

Som sagt så synes jeg at du bør aflive ham. Selv om det er en skrækkelig tanke - og jeg ved hvor slemt det vil være for dig. Jeg har selv været der to gange...  /d

*b
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #46 Dato: 17 December , 2010, 20:11 »
 *t Stort  *l til dig Tanja.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 17 December , 2010, 21:04 »
 *b  Det er aldrig nemt at skulle af med sine dyr. Men jeg tror også det er bedst for Frede, at han kommer i hønsehimelen nu.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #48 Dato: 17 December , 2010, 21:12 »
Puh ha Tanja...jeg græder med dig :'( Stakkels gode og dygtige Frede
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #49 Dato: 18 December , 2010, 09:26 »
Tak skal I have alle sammen, for cyber-trøsterne :).

Her til morgen har jeg taget Frede ind, og det irriterer mig ad h... til, at han egentlig ser ganske pæn ud, men at kammen bløder/går i stykker i takkerne pga. frostsprængninger. Jeg har renset ham indendøre med en masse klorhexidin og derefter et tykt lag antibiotika salve. Han fandt sig i det uden at brokke sig, og valsede derefter stolt rundt i køkkenet og gokkede lidt, og fulgte mig lige i hælene, da jeg fandt lidt undulatfrø frem til ham. *LOL* Han lignede en kage med krymmel, fordi frøene satte sig fast i salven på kammen :D.

Han må jo nok desværre lade livet, pga. af hans dårlige blodcirkulation /d /d /d, men indtil vi får slebet øksen, skal han selvfølgelig behandles så godt som overhovedet muligt.

Hønsene hakker ikke i ham, men jeg er bange for at de begynder på det. Jeg holder øje med ham, og tjaaa, så må han nok i hønsehimlen indenfor de nærmeste dage :'(.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #50 Dato: 18 December , 2010, 09:42 »
Kære Tanja...jeg kan se, at du kæmper videre og prøver at udsætte...det ville jeg også gøre.

har du ikke et bryggers, han kan gå i?...frosten forsvinder jo igen :'( be, be...nej, jeg forstår også godt, hvis han må videre...men det er svært.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #51 Dato: 18 December , 2010, 09:46 »
Tanja, hvis du kan leve med at hanen ikke har nogen særlig kam, så lad ham være, de stykker kam der har været blå falder af, og kanterne heler og så går han livet i møde unde kam, men det er han nok ligeglad med.
Hvis ikke han blliver i dårligt humør, og holder op med at spise, så klare han sig.
Jeg har haft en hane uden takker og hagelapspidser, og da foråret kom var han helet i alle kanter, men om du mener det er for alvorligt til at lade det være, ved kun du selv.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mogens præst

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 18 December , 2010, 09:53 »
Kan du ikke lave hønsehuset frostfrit ved at hænge et par varmelamper op.
 Jeg tror ikke at hønsene vil hakke ham så længe han er i behandling, for fucidinsalven smager af h...... til og vil afskrække hønsene. Ellers kan du få fat i noget hjortetaksolie og smøre på det plejer at holde dem fra det.
Hilsen Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #53 Dato: 18 December , 2010, 10:12 »
Hmmm.... Åh, nu ser jeg fornyet håb efter jeres seneste beskeder ::). Vi har talt om, at han kan gå i vores værksted, men hvad så når han skal føres sammen med flokken igen? Vil det gå? Jeg kan også godt lade ham være, men det bløderi, er lige voldsomt nok synes jeg. Jeg lægger lige et billede op lidt senere, så I kan se væggene i mit hønsehus :-\. Lige nu går Lars rundt i huset, og sætter flamingoplader op under ovenlysvinduet, da der kommer meget kulde derfra, og sneen gør alligevel at lyset ikke slipper igennem. Derudover hænger vi en varmelampe op, og så må vi se. Det ville sørme være rart at kunne beholde ham, og da jeg ikke skal bruge ham til andet end hygge-avl, så er jeg ligeglad med om hans kam er stor og flot, og mon ikke han også selv er ligeglad.

Tak for fiffet med hjortetaksolie til at smøre med.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #54 Dato: 18 December , 2010, 14:55 »
Her er væggen hvor Frede sad i nat :o. Og så de flamingoplader Lars har sat op i loftet. Det virker, for der er nu frostfrit i huset, og Frede bløder ikke p.t. Lad os se hvad der sker i morgen *k.
Venlig hilsen Tanja

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #55 Dato: 18 December , 2010, 15:18 »
Jeg krydser fingre, men jeg tænker også lidt om det ikke vil være noget træls noget at få videre, altså det med den dårlige blodcirkulation? Det er ikke for at være ond, for jeg ønsker virkelig for jeres skyld at han bliver rask, men det vil da være træls hvis det meste af næste generation får samme problem? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #56 Dato: 18 December , 2010, 20:22 »
Jeg krydser fingre, men jeg tænker også lidt om det ikke vil være noget træls noget at få videre, altså det med den dårlige blodcirkulation? Det er ikke for at være ond, for jeg ønsker virkelig for jeres skyld at han bliver rask, men det vil da være træls hvis det meste af næste generation får samme problem? :)
Hej Mikkel

Jeg ved godt du ikke skriver for at være ond ;), og gode råd er altid mere end velkomne :). Du har ret i, at eventuelt afkom af Frede måske ikke vil være det mest hensigtsmæssige. Jeg ser nu tiden an et par dage, og hvis det hele begynder at bløde igen, må vi aflive ham. I eftermiddag var kammen fin og helt varm over det hele, også i de yderste takker, og han blødte ikke. Han har fået mere Fucidin salve, og så kan jeg kun håbe på det bedste.
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #57 Dato: 18 December , 2010, 21:32 »
Det er jo ikke sikkert at sådan noget er arveligt?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #58 Dato: 18 December , 2010, 21:52 »
Godt at han ser ud til at få det bedre Tanja, det er godt at høre  /o

Marianne, det er ikke sikkert nej, men vil umiddelbart tro at noget af afkommet vil arve det, ihvertfald hvis det er dårlig blodcirkulation :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #59 Dato: 20 December , 2010, 14:37 »
Uanset hvad, så ender fremtidige hjemmelavede hanekyllinger nok på grillen før eller siden ;).

Frede ser ok ud i dag. Da han kom ud i i kulden krakelerede kammen dog en smule. En af hønsene pikkede faktisk lidt i både hans kam og i det døde væv på hagelapperne, men han sod bomstille og lod hende pikke i ham. Hun gik ikke hårdt til værks, og det så mest ud til at hønen gik efter det døde, sorte væv.

Herer et billede fra hønsegården i dag.
Venlig hilsen Tanja