Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor selvforsynende kan man blive?  (Læst 12905 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Sv: Hvor selvforsynende kan man blive?
« Svar #75 Dato: 31 December , 2010, 16:24 »
Hej Mikkel.

Kunne du skrive   i s b n  nummeret på din nye bog her i tråden - står ofte sammen med stregkoden -  <+

Varmen i bunden af drivhuset er noget med halmballer , vand og kalk ? tror jeg nok. Har opskriften i een af mine mange drivhus bøger - når specielt agurker står varmt omkring futterne er du garanteret succes ...
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #76 Dato: 31 December , 2010, 18:12 »
Tror det må være det her nummer: 9 788702 093032

Ellers så skriv igen ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #77 Dato: 01 Januar , 2011, 02:26 »

Varmen i bunden af drivhuset er noget med halmballer , vand og kalk ? tror jeg nok. Har opskriften i een af mine mange drivhus bøger - når specielt agurker står varmt omkring futterne er du garanteret succes ...

Sådan her ? http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/1545.html
Mvh Marianne

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
« Svar #78 Dato: 01 Januar , 2011, 09:10 »
hvor er det en fed tråd.  ;D
kan godt se at jeg slet ikke har været nok online december måned til at følge med i den før nu :)

jeg har køkkenhave (ca. 140 m2) hvor jeg er selvforsynende i løg, kartofler, porrer, gulerødder, rødbeder, spinat, jordbær. resten jeg dyrker løber jeg tør af en gang i løbet af januar måned. derudover har jeg rabarber, æbler, pærer, kirsebær, blommer, stikkelsbær, hindbær, brombær, solbær, japanske multebær (har dog ikke givet noget endnu). i drivhuset har jeg om sommeren tomat, chili og agurk.
sidste efterår lagde jeg kartofler i drivhuset under fiberdug, så planen var at jeg skulle have nye kartofler til jul. flere faktorer, bla at det var så ski.. koldt, gjode at jeg ikke fik vandet kartoflerne nok, og havde faktisk glemt dem lidt da det blev jul. så da jeg vendte jorden i drivhuset i begyndelsen af marts var der meget små kartofler der dukkede op...

i år er drivhuset opmagasinering for træpiller, så der var heller ikke nye kartofler til denne jul. men det fedeste ved selvforsyningstanken synes jeg er at det kun er en selv der sætter grænser. hvis der er noget man virkelig gerne vil have/dyrke, så kan man bare gøre det  /o

jeg lader gerne et par af mine planter gå i frø, så kan jeg også selv tage frø, så jeg slipper for at købe året efter. selvom et brev med frø ikke koster alverden er det bare fedt at se at det kan lade sig gøre.

udover de gængse grønsager vil jeg hvert år gerne dyrke nogle nye, så jeg har også haft købt frø fra england. forleden faldt jeg dog over en side, den er måske ikke så lokal som www.barney.dk men jeg faldt over: http://gourmetgarage.dk/default.asp?lang=dk
synes de har nogle sjove og spændende grønsager.

håber også snart at være selvforsynende i æg, heldigvis har jeg en ordenlig æg-pusher, så jeg ikke behøver købe i supermarkedet ;)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #79 Dato: 01 Januar , 2011, 12:27 »
Hej Mikkel.

Hvis du har lyst til at blive endnu mere inspireret og få gode idéer til at blive selvforsynende, så kan jeg varmt anbefale dig at se lidt nærmere på Hugh Fearnley-Whittingstall, som har stedet River Cottage. Der bliver sommetider sendt afsnit på TV, og man kan også købe dem på DVD ( kun med engelske undertekster) - har selv lige fået "The Collection" i julegave, og kan ikke blive træt af at lade mig inspirere. Han går "linen ud" hvad angår selvforsyning, ansvarlig drift og ordentlig mad.

/o /o
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #80 Dato: 01 Januar , 2011, 13:42 »
Hugh Fearnley-Whittingstall, som har stedet River Cottage, fantastisk gut, han prøvede også at omvende en hel by tilat købe økologisk/fritgående kyllinger, istedet for de tradisionelle kyllinger, der vokser på kummerligste måde.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #81 Dato: 01 Januar , 2011, 13:45 »
Her i familien er både mig og min storesøster(som bor på 4. sal midt i København) KÆMPE fan af Hugh og Rivercottage ;D

Han har endda omvendt mig til at spise fjerkræ af egen avl. Han har en utrolig naturlig tilgang til tingene
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #82 Dato: 01 Januar , 2011, 14:09 »
Tak, det vil jeg da se nærmere på!  /o Det er godt med en masse gode råd, så har jeg altid noget at give mig til ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #83 Dato: 01 Januar , 2011, 16:28 »
...og husk så også lige at ensilere noget græs til sommer - det bliver ikke ret meget selvforsynende end det!  /o
(http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=13139.msg123137#msg123137)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #84 Dato: 01 Januar , 2011, 17:50 »
@ Marix
Har du nogen anelse om hvor meget tid du bruger i haven ?
Jeg syntes aldrig vi ka få det til at hænge sammen så vi når aldrig andet end drivhuset og det bliver også glemt lidt i ny og næ men det ku jo være vi greb det forkert an...
Hvornår starter du ud og hvor lang tid bruger du ca når det er oppe og køre? :)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #85 Dato: 01 Januar , 2011, 18:07 »
Den tråd havde jeg slet ikke set Morten! Det må jeg prøve til næste år! Vi har jo så meget græs at det tager tre timer at slå det, så der burde da kunne pakkes noget ned til vinteren. Sygt god idé! Så slipper jeg for min meeeeeget langtrukne høst af alt muligt underlidt til nedfrysning, altså bortset lige for hyben og majs  /o

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #86 Dato: 01 Januar , 2011, 18:11 »
Vi har to store køkkenhaver, 2 drivhuse, et med tomater og et med agurker, chilier, peber og auberginer, bærhave med jordbær, hindbær, blåbær, ribs, solbær  og jostabær. Derudover får og geder, høns og æg, planlægger 2 grise, 5 ænder og 5 gæs!!
Vi er stort set selvforsynende!!
Men vi bruger stort set også al vores tid i haven!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #87 Dato: 01 Januar , 2011, 18:39 »
Den tråd havde jeg slet ikke set Morten! Det må jeg prøve til næste år! Vi har jo så meget græs at det tager tre timer at slå det, så der burde da kunne pakkes noget ned til vinteren. Sygt god idé! Så slipper jeg for min meeeeeget langtrukne høst af alt muligt underlidt til nedfrysning, altså bortset lige for hyben og majs  /o

Ja! Majs SKAL der til! også her hos os!

(http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12738.msg119202#msg119202)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #88 Dato: 01 Januar , 2011, 20:10 »
Trine, det lyder da skønt! Hvad så med foder til dyrene? ;)

Morten, genialt! :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #89 Dato: 01 Januar , 2011, 20:58 »
desværre har vi ikke jord nok til at de kan klare sig med græs, så der er vi nødt til at investerer!! Men alt hvad der kan genbruges, bliver brugt!! Haveaffald får geder, høns og får, grenaffald får gederne, kompost bliver lavet og brugt i haverne, vi har meget lidt offentligt affald!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!