Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fuldautomatisk rugemaskine, råd søges.  (Læst 9186 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Fuldautomatisk rugemaskine, råd søges.
« Dato: 12 November , 2010, 09:23 »
Jeg er igang med mit andet hold kyllinger i min nye maskine, men synes det driller lidt. I det første hold var der ikke ret meget luftlomme, da det var klækketid og en del af æggene klækkede ikke.I følge brugsanvisningen skulle fugtiheden være 65% for siden at hæves til 85%. Den sidste del valgte jeg så at nøjes med 65%, var bange for at de druknede.

Holdet nu har kørt med 45%, men jeg synes stadigvæk lommen er for lille, har lige lyst dem her idag, hvor der er tre dage til klækning.

Problemet er størst med de tykskallede blå æg, men kan det passe, at man skal have to hold med hver sin fugtighed?

Hvad ville en garvet bruger gøre? Stadigvæk højne luftfugtigheden under klækningen?

Jeg har læst herinde at en del bruger, at ruge tørt for kun at øge fugtigheden under klækningen, det vil jeg nok forsøge næste gang, hvis en mere prof. kan bekræfte, at det er godt.

Puh Ha godt jeg startede med at øve mig i god tid.

VH Gunni.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
Sv: Fuldautomatisk rugemaskine, råd søges.
« Svar #1 Dato: 12 November , 2010, 09:44 »
Jeg har ruget tørt indtil 3 dage før klækning, det har givet forskelligt resultat, ved et par rugninger har der kun været 50% der klækkede, i resten var der døde kyllinger, et par har givet omkring 80%.
Efter hvad jeg har hørt omkring har det varieret meget i år med klækningen.

Jeg har prøvet at hjælpe nogle ud af ægget, men overlevelsesevnen har ikke været stor, kyllingerne har simpelhen været for svage, på denne her tid af året skal du nok ikke forvente for meget, men du får da tjekket rugemaskinen, jeg har selv fået en anden den bleb afprøvet med vagtelæg, af de æg der var befrugtet var udbyttet ganske udmærket, der blev ruget helt tørt.

Men vent og se, du kunne jo blive positiv overrasket.

Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 November , 2010, 10:19 »
Der har været rigtig mange tråde herinde, om netop fugtigheden under rugning. Rigtig mange får de bedste resultater ved at ruge helt uden vand de første ca. 18 dage.
Det gør jeg også selv og jeg kommer aldrig til at ruge med vand, i den første del af rugningen, mere.
Hvis de dør under hele forløbet så skal du nok ikke give fugtigheden skylden. Men hvis de lever frem til klækning og bare ikke klækker så skal du ruge uden fugt under de første 18-19 dage. Det er der slet ingen tvivl om.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 12 November , 2010, 10:29 »
Så vidt jeg husker skal fugtigheden i r-com være først 45% og så 65, og det er jo en fuldautomatisk maskine. Så er din fugtighed jo alt for høj. Jeg har i hvert tilfælde haft udmærket klækning med de anbefalede procenter.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 12 November , 2010, 10:40 »
Tusind Tak for den hurtige respons. Klække% var vel omkring de 50, hvor den i den lille blå var 75%. Befrugtningen af æggene var fin og årstiden taget i betragtning absolut tilfredsstillende.Jeg var jo nødt til at sikre mig at de haner jeg ville lægge til også er fertile.

Samtidig er det også en god ting at se, hvad det er for noget afkom der kommer ud af de kommende avlsdyr inden man evt. begynder at sælge rugeæg og kyllinger.

En sidste ting jeg mangler svar på er, hvad gør jeg med de æg der er i maskinen, nu på 18nde, dagen med lidt for lille luftlomme. Lader jeg fugtigheden blive på de 45% eller skal jeg øge den? Jeg har indstillet den til 65% for et øjeblik siden, men kan jo hurtigt ændre det igen.

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #5 Dato: 12 November , 2010, 11:37 »
 :D :D :D :D :D :D åh jeg kommer snart på besøg og nutter små perlegrå og hvide englænder børn he he. Hvad gør du med dem som kommer? Skal de bo inde i stuen? Jeg havde jo et overordentligt dårligt resultat i min første og hidtil eneste rugning så jeg læser med og lærer.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 November , 2010, 11:48 »
Sikke spørgsmål. :D
Jeg gik ikke så meget op i det med fugtigheden i min den lille blå, når der var vandperler på overdelen syntes jeg det var ok.
Min erfaring er at hvis fugtigheden er for lav ved klækningen, bliver hinden for sej og de har svært ved at bryde igennem, så høj fugtighed og ikke for mange kig, hvor maskinen åbnes, selv om det er pokkers svært at lade være.
Nu har jeg købt en brugt træruger fra america, som er afprøvet med vagtelæg med ok resultat.
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 November , 2010, 12:25 »
Jeg har altid ruget med vand i min maskine..og med et godt resultat..
Har dog efter den seneste rugning fået en lidt anden opfattelse. Jeg skulle ruge maranæg og da de netop er meget tykskallede æg, valgte jeg at ruge nærmest uden vand og sikken en succes..alle 12 maranæg klækkende..men en meget stor del af min andre almindelige æg, klarede ikke klækningen. må altså konkludere at det ikke er ligemeget hvad for æg der skal klækkes..men der skal vel altid fuld knald på fugtigheden fra ca. 19 dagen..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

GKV

• Gæst
« Svar #8 Dato: 12 November , 2010, 12:54 »
@Rixen, det bestyrker min mistanke, nu vil jeg se, hvordan det går denne gang, og en maskine mere, der er silkeæg og araucaneræg. Ellers må jeg jo holde dem hver for sig, det havde jeg ikke lige planlagt.

@ Johanne, det ligger lidt småt med de hvide, hanerne er nogle snøvl, så tålmodighed skal der til. Og ja, de starter op herinde ved siden af mig, men ryger senere ud i det lille lidt opvarmede rum.Jeg skal kun have en maskine mere, så venter jeg til foråret.

VH Gunni.

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 November , 2010, 14:56 »
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 12 November , 2010, 15:52 »
Jeg husker godt det indlæg og ideen er skam god nok. Lige her og nu er det dog sådan, at min tvivl er, om jeg skal have høj fugtighed til æg, der ikke har en luftlomme, jeg synes er stor nok.

Jeg mener, at hinden godt kan blive sej, hvis fugtigheden er for lav uanset luftlomme, så nu bliver den stående på det jeg har programmeret den til, så må jeg se, hvad der sker.

Der er også det ved det, at jeg jo har æggene mærket, så de kan ikke bare blandes sammen i den lille blå, men befinder sig i kasser med adskilte rum af hensyn til afstamningen. Kyllingerne bliver derefter mærket med en strip.

VH Gunni.

GKV

• Gæst
« Svar #11 Dato: 16 November , 2010, 09:36 »
Lige en lille opdatering. Klækningen gik faktisik fint, der kom fuld skrue på fugtigheden som så lå på 85%, ind imellem kom den helt op på 92% når kyllingerne klækkede, jeg blev helt forskrækket :o :o. Kun fire æg er ikke klækket. Mine blå tykskallede araucanaæg kom allesammen igennem.

Nu skal jeg prøve bare een maskine mere og vil så bruge rådet om ikke at  bruge vand under rugningen.

VH Gunni.

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 November , 2010, 10:59 »
Har du kalibreret din hygrometer?
Mvh.
John

skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
0,1 Labrador.

GKV

• Gæst
« Svar #13 Dato: 16 November , 2010, 11:19 »
Nej, det har jeg ikke og det tør jeg heller ikke vove mig ud i. Maskinen er jo helt ny og skulle da gerne være i orden på det sæt.

Jeg tror jeg har fundet melodien med den nu.

VH Gunni.

Offline Smilla

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 November , 2010, 11:46 »
Hej. jeg har også en fuldautomatisk ruge maskine fra america. Bruger altid lidt vand i maskinen under hele rugningen. Ca et døgn før de skal klække tager jeg en  spand lunken/håndvarm vand og putter æggene deri flyder de, er de befrugtede og begynder at vrikke og pippe. så bliver de taget op og tilbage i maskinen, hvor skallen er er blevet fugtet og blødgjort. Det virker. har oplevet at et æg som sank til bunds var befruget og der kom kylling ud. så opgi ikke de sunkne æg gi dem en chance. jeg tror ideen er fra gamle dage da man ikke kunne lyse æggene.