Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskus ænder og farve?  (Læst 3155 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene-P

• Passiv bruger
    • Urbrand
Moskus ænder og farve?
« Dato: 08 November , 2010, 14:14 »
Vi har i år fået vores første moskus ællinger desværre lidt sent på året, så de har først fået deres første fjer for lidt tid siden (de er stadig ikke helt dækket af fjer).
Men nu hvor brystet er dækket er jeg noget overasket over deres farve?
Vores andrik er sortbroget og så har vi 1 sortbroget and samt 2 blå broget ænder.
Inden de fik fjer var jeg overbevist om at ællingerne ville få farverne: 2 blåbroget, 2 sortbroget og en hvid med enten sort eller blå plet på hovedet. Nu viser det sig at de "blå" har fint blå fjer på vingerne og de "sorte" har fine sorte vinger men alle har brunt på brystet nærmest i "stribber" mørk/lys brun? Der er også lidt "grumset" brunt lidt sprædt på kroppen på de fleste. Den ene "sorte" viser sig nu at blive nærmest helvarvet brun.
Nu er det jo første gang vi har ællinger, men jeg havde da forestillet mig der ville komme enten sort eller blåbroget ællinger og ikke brune? Eller bliver de brune nar det mixes sort/blå? Eller har der evt været en vild and der har forvildet sig ind i andegården?
0.2 Orpington, 0.1 Plymouth Rock, 0.1 Wyandott, 0.2 Lys Sussex, 0.1 Barnevelder, 0.1 sort Australorp, 0.1 Skånsk Blomsterhøne, 2.1 blandinger, 1.2 Dværg Orpington, 0.4 Moskus ænder, 3.6.0 Fransk Vædder, 1.1 Dværgvædder, 0.1 Hollænder, 0.1 Blanidings kaniner, 0.1 Amstaff, 0.2 Maine Coon

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Moskus ænder og farve?
« Svar #1 Dato: 08 November , 2010, 15:10 »
Der er jo også brune moskus, og med mindre du kender arvegangen i dine voksne ænder, så er alt jo muligt. ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Moskus ænder og farve?
« Svar #2 Dato: 08 November , 2010, 15:50 »
Mange sorte og sort/hvide ællinger ser brune ud, en overgang. Men de bliver som regel "rigtig" sorte når de bliver voksne.
Men som Ina også skriver så findes der også brune moskus ænder (jeg har selv de brune).
Så det kommer lidt an på hvor brune de er. Der kan jo godt have været krydset noget brunt indover på et tidspunkt.

Danny
Himlen bør altid være blå!