I sidste uge kontaktede jeg dyrlægen, for at få behandlet mine høns (på "legal vis"). I den telefonsamtale giver min (eks-) dyrlæge udtryk for, at man ikke giver høns dyrlægebesøg, endsige ofrer medicin på dem. Hun "gad" ikke bruge tid på at komme, og se mine dyr (hun hørte om det var produktionsdyr, eller nogle meget specielle eller kostbare høns). Jeg fortalte, at det var familiens tamme høne det primært handlede om, hvorefter hun svarede, at hun ikke ville bruge tid på det. Så i den samtale har hun dermed opsagt min families dyr som patienter/kunder. Og med den indstilling, kan man som almindelig hønseejer, have svært ved at se hvordan man slipper af med parasitter hos sine dyr, inden det ender med dødstab.
Jeg er villig til at betale for at få en dyrlæge ud til mine dyr. Hvis man tænker over prisen, så vil en lille flok høns jo hurtigt komme til at koste det samme som et dyrlægebesøg (hvis man kunne få dem ud til én), og mht. orm, så er de jo temmeligt sikkert på matriklen, og næste hold høns vil jo så også blive smittet, og det hele kører i ring

.
Som lestat skriver, så vil alle dyr temmelig sikkert have orm. Men bliver de syge og svækket, så bør de blive behandlet, ellers tror jeg ikke det er nødvendigt at (over-)behandle.
Selve behandlingen er ikke så uoverskuelig, så bare "klø på", og god bedring til dem.