Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nu går vi snart ud af vores gode skind :-(  (Læst 12840 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Sv: Nu går vi snart ud af vores gode skind :-(
« Svar #15 Dato: 31 Oktober , 2010, 11:14 »
Lige i denne situation ved vi det er fra de nye. For vi startede helt forfra med nye høns  :-)
. og en af den døde.... men selvfølgelig jeg skal ikke gøre mig klog, kan kun mene ..... ;)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #16 Dato: 31 Oktober , 2010, 11:15 »
Man får det bedre af at få snakken med doktor dyrlæge, jeg havde jo også lige en dyrlæge ude og kom af med ca 650 kr mener jeg det var, og de var forkølet og døde hen ad en kant, men det fik en brat ende da de fik penicillin imod det, har da desværre nogen der nyser ind imellem endnu men bare det at dødsfaldene stoppede og at hønsene fik det bedre var mere værd end de penge.
Jeg var nået til det punkt at ringe til dyrlægen eller stoppe med at have høns da jeg ikke ville se på at de blev syge og nogle døde hver efterår og nogle få om foråret.
Så hvis du vil lette samvittigheden så vælg ormekuren, det andet fjerner ikke ormene, kun hønsene  ;)
Orm kan også nemt komme fra vildt fuglene af, så det behøver ikke altid at være nye høns der har dem med   :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

GKV

• Gæst
« Svar #17 Dato: 01 November , 2010, 13:41 »
Altså, jeg slagter i øjeblikket på livet løs af overskudsdyr og her forleden dag fandt jeg så et par orm i tarmene. Jeg har ringet til dyrlægen og der er lagt en recept ind på apoteket til ormekur, det er er da bare for trist, hvis de dør af at have orm som let kan fjernes.

Hvad er dog forskellen på høns og alle vore andre dyr, som i de fleste tilfælde bliver passet med netop ormekure?

VH Gunni.

frida

• Gæst
« Svar #18 Dato: 01 November , 2010, 19:50 »
I sidste uge kontaktede jeg dyrlægen, for at få behandlet mine høns (på "legal vis"). I den telefonsamtale giver min (eks-) dyrlæge udtryk for, at man ikke giver høns dyrlægebesøg, endsige ofrer medicin på dem. Hun "gad" ikke bruge tid på at komme, og se mine dyr (hun hørte om det var produktionsdyr, eller nogle meget specielle eller kostbare høns). Jeg fortalte, at det var familiens tamme høne det primært handlede om, hvorefter hun svarede, at hun ikke ville bruge tid på det. Så i den samtale har hun dermed opsagt min families dyr som patienter/kunder. Og med den indstilling, kan man som almindelig hønseejer, have svært ved at se hvordan man slipper af med parasitter hos sine dyr, inden det ender med dødstab.
Jeg er villig til at betale for at få en dyrlæge ud til mine dyr. Hvis man tænker over prisen, så vil en lille flok høns jo hurtigt komme til at koste det samme som et dyrlægebesøg (hvis man kunne få dem ud til én), og mht. orm, så er de jo temmeligt sikkert på matriklen, og næste hold høns vil jo så også blive smittet, og det hele kører i ring :o.
Som lestat skriver, så vil alle dyr temmelig sikkert have orm. Men bliver de syge og svækket, så bør de blive behandlet, ellers tror jeg ikke det er nødvendigt at (over-)behandle.
Selve behandlingen er ikke så uoverskuelig, så bare "klø på", og god bedring til dem.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #19 Dato: 01 November , 2010, 22:45 »
En sådan udtalelse ville også få mig til at skifte dyrlæge. De kan nævne at honoraret måske ikke står mål med hønens handelsværdi og så lade én selv bestemme. Vores dyrlæger er heldigvis anderledes skruet sammen og har været nødt til at sætte sig ind i mange forskellige dyrearter for vores skyld. Vi har aldrig hørt noget negativt i den anledning. Tror nærmest at de betragter det som en faglig udfordring ;D. Og de melder ærligt ud at det aner de virkelig ikke - men de vil finde ud af det /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 02 November , 2010, 06:40 »
En dyrlæge med sådan en holdning, f... hende. Skal de egentlig ikke hjælpe ALLE  dyr ??

Jeg har en dyrlæge til gederne, en til hønsene, en som vaccinerer for klubben og dengang jeg havde hest havde jeg en dyrlæge til dem også.

Engang var det den samme til det hele, men det var bestemt ikke optimalt, synes jeg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #21 Dato: 02 November , 2010, 08:37 »
En dyrlæge er ligeså vigtig som ens egen læge eller tandlæge, det er vigtigt at der er tillid til den behandler man udsætter sig sselv og sine dyr for.

Jeg ville nu slet ikke kunne lade være med at fortælle den dyrlæge at han /hun havde dummet sig big time og for mange penge.

Og mon ikke man kunne sige noget om etik i den forbindelse.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #22 Dato: 02 November , 2010, 08:48 »
Det er da godt nok en underlig (penge)moral den dyrlæge er i besiddelse af..

Et meget dårligt eksempel for dyrlægestanden
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 02 November , 2010, 09:10 »
Apropos det med orm og hvor det kommer fra og hvem der smitter hvem, så forstår jeg udemærket godt det, at det kan være på matriklen og det nødvendigvis ikke behøver at komme fra nye høns, men som jeg skrev tidligere, så i det her tilfælde er vi sikre på det kommer fra nye høns vi købte til flokken. Så selv hvordan de kom ud...  :o men lad nu det ligge... når alt kommer til alt er det vel op til en selv om man vil ofre penge på sine høns og ikke dyrelægens personlige mening.

- og jeg gør ALT for at mine høns bliver raske  /o det er bare skide ærgerligt at skulle gå og kæmpe med orm og div....
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #24 Dato: 02 November , 2010, 09:17 »
Orm er et tilbageværende problem, og kan komme ad mange veje, foder, fuglelort, andre dyr, osv. Så uanset om du får dem fjernet helt via ormekur, så kommer der orm på et eller andet tidspunkt igen, så det kan man ligeså godt vende sig til. ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 02 November , 2010, 09:21 »
ina... ja du har da så ret - jeg må finde en proaktiv tilgang til orm  /o Hehe
Så længe de ikke dør af det......
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #26 Dato: 02 November , 2010, 09:32 »
Jeg er da noget rystet over den dyrlæges holdning til behandling af høns  :o
Sådan en dyrlæge ville også blive "fyret" her.
Omkring parasitter er det desværre sådan, at de nemt kan komme fra de vilde fugle. F.eks. fik jeg pludselig et angreb af blodmider for et par år siden, de kom "ud af den blå luft", der var ikke kommet nye dyr, så de kan kun være kommet fra naturen.
Det handler om at holde godt øje med sine dyr, forebygge hvor man kan, og behandle hvor det er nødvendigt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

• Gæst
« Svar #27 Dato: 02 November , 2010, 09:41 »
Her i nordjylland er de altså til tider lidt mærkelige!!! Vi skiftede dyrlæger efter to fejldiagnoser på vore heste. Gik over til en der havde vært der før og det var udemærket, men da en af kalvene fik lungebetændelse, måtte hun ikke behandle den, fordi hun ikke havde de fornødne kursur og dermed papirer til det.

En af gangene hun var her, kikkede hun rundt på hønsene og spurgte, hvad vi dog ville med alle de kræ.

Vi har nu skiftet igen til nogle dyrlæger nordenfjords og de er bare helt ok. Kan behandle samtlige dyr vi har om nødvendigt.

Ormekuren fik jeg en recept på, fordi dyrlægerne HAR været her og ved at vi har alle disse høns ( hun syntes tilmed de var søde) og at de betyder en del for os, på lige fod med alt det andet kravl vi har.

Det er meget tydeligt at høns og for den sags andet fjerkræ i hobbybesætninger ikke har den store interesse.Det bliver nok heller aldrig anderledes i det de fleste bare hugger hovedet af, hvis der optræder problemer.

Den ormekur jeg har bestilt er på 2 kg. den mindste portion. Doseringen er vistnok 1gr. pr 35 kg.høns. Skal først hente den idag. Man himler op om at folk bruger for meget af den slags, men at lave dem i portioner, der passer til mindre end flere tusinde høns, kan man ikke finde ud af.Vi ser jo det samme med den marekvacc. som Jørn anbefaler.

Et spørgsmål vedrørende ormekur. Kan jeg risikere at fjerdragten bliver ødelagt på mine høns af ormekuren? Læste at det kunne ske når man brugte fubanol. Mine høns er jo slet ikke befængte eller syge, de har vel blot de orm som der jo altid findes.Det var kun fordi jeg opdagede de to under slagtningen at jeg vil behandle for en sikkerheds skyld.

VH Gunni.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #28 Dato: 02 November , 2010, 10:24 »
Et spørgsmål vedrørende ormekur. Kan jeg risikere at fjerdragten bliver ødelagt på mine høns af ormekuren? Læste at det kunne ske når man brugte fubanol. Mine høns er jo slet ikke befængte eller syge, de har vel blot de orm som der jo altid findes.Det var kun fordi jeg opdagede de to under slagtningen at jeg vil behandle for en sikkerheds skyld.

VH Gunni.

Mine høns har fået Flubenol og der var ikke nogen synlig påvirkning af fjerdragten, til gengæld fik de alle diarré af medicinen. Og det blev de altså noget klattede af... Jeg spurgte dyrlægen om dette og han sagde at det skyldes overdosering. Overdoseringen skyldes den sædvanlige problematik med medicindosering til dyr, som regnes ud fra et "better safe than sorry"-princip + at medicin der blandes med mad i sagens natur vil blive doseret lidt forskelligt (mine stærkeste høns fik helt klart mest). Hanen, som var hårdest ramt, fik mindst fordi han lader hønsene spise først >:(

Næste gang tror jeg, jeg vil forsøge at få noget, der skal blandes i vandet i stedet. Det må give den bedste dosering...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #29 Dato: 02 November , 2010, 10:37 »
Jeg oplevet en dyrlæge der hadet katte, en dag en ældre dame fortvivlet ringet fordi hendes kære miss havde fået benzin i pelsen....hun fik besked på at antænde den... /d
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger