Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Papegøjer, hvem ved noget om dem?  (Læst 54185 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lomo

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Papegøjer, hvem ved noget om dem?
« Svar #45 Dato: 30 Oktober , 2010, 21:07 »
Det sidste billede er bjerglorier  ;)

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #46 Dato: 30 Oktober , 2010, 21:10 »
Ja, nu er det, men før var det sidste billede, det med de 3 søde og nuttede araunger  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #47 Dato: 30 Oktober , 2010, 21:36 »
Tanja hvad med denne smukke og nuttede dreng? ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #48 Dato: 31 Oktober , 2010, 02:48 »
Jeg er kun glad for at I har været med til at løfte sløret for papegøjernes verden, men blev blot lidt ked af at blive "mistænkeliggjort", da jeg er en sand dyreven, der vil dyrene det bedste jeg kan give dem.
[/quote].

Jeg har aldrig tvivlet på dine intentioner og kærlighed til de dyr du omgiver dig med.
Det at du spørger før du handler har noget med ansvarlighed at gøre.

De ting jeg har nævnt og oplyst om er på ingen måde møntet på dig men den måde mange generelt holder fugle på.

Jeg håber meget at debatten vil hjælpe dig til at gøre det rigtige valg.

Omkring burstørrelser har jeg ikke nået at finde dokumentet med de foreslåede størrelser i mine bunker af papir.
En 50 års fødselsdag, Favrskov sagen, og en sag i Skive, Transportautoisation og et par andre ting har taget meget af min tid.
Men jeg skal nok finde det når der falder mere ro på

Offline baadmand

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 31 Oktober , 2010, 05:44 »
vil du have nogle fugle som der er spræl i og fuld fart på så kig evt på et par unger af gede eller springparakit meget underholdende fugle. og om sommeren kan du have dem i en lille voliere på 1x2x2 meter hvor du vil se dem kravle med lynets hast op af tråden kravle i taget osv. jeg har altid været facineret af dem, har også haft en del amazonpapegøjer af forskellige slags, store som små, og jeg vil også mene at du skal skaffe dig 2 helt unge fugle samtidigt, du burde stadig kunne gøre dem tamme og de har hinanden som selskab når du ikke er hjemme, min mening om fugle som plukker sig er at de mangler plads og udfordringer, men dette er bare min mening
Mvh
Torben

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #50 Dato: 31 Oktober , 2010, 11:32 »
Jeg vil faktisk sige at gede og springparakitter er nogle af de mest idielle fugle at holde i en mindre voliere de er altid aktive og kravler lige så meget som de flyver.
De har heller ikke samme tendens til at blive fede som andre fugle ofte har på mindre plads.
Det er lidt ærgerligt at begge disse arter efterhånde er ved at være fugle der er glemt i det Danske fuglehold.
Jeg husker tydelig tilbage i 1970 hvor jeg som en af de første i Jylland havde anskaffet et par springparakitter.
Det var dengang hvor fjere besøgte mig for at se de mærkelige fugle jeg havde købt der skrabede som høns.
Nogle år senere var der så mange af dem at de var svære at afsætte.
Dsv. har der som hos andre arter været drevet rovdrift på dem samt ofte indavl der har gjordt at de blev meget små og med dårlige farver.
Begge arter fortjener langt bedre.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #51 Dato: 31 Oktober , 2010, 11:40 »
Hold nu op, de er yndige de tre ara unger, jeg er overasket over at deres hoveder allerede så tidligt er aftegnede og næsten færdige.
Fantastisk fugl......
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #52 Dato: 31 Oktober , 2010, 15:17 »
Så har jeg været ude at se kakaduen + en masse araunger +  en masse, masse andre fulge hun havde, som jeg slet ikke kan huske navnene på. Det var næstformanden for Holbæk Fugleforening der solgte kakaduen, og hun var meget, meget venlig og informativ. Bad mig selv om at tage kakaduen ud af buret, holde den, og sætte den på hendes spisebord så vi kunne se hinanden lidt an. Det er stadig kun en stor unge, og hun foreslog, at HVIS jeg sagde ja tak til den, at jeg så skulle komme mindst 2 gange om ugen, for at følge den i dens opvækst, ind til den er klar til at flytte hjemmefra om tidligst en måned. Hun ville gerne holde den for os ind til januar hvis det var det vi ønskede (vi er ved at bygge om). Den er certificeret, dna-testet og fastringet. Den er søn af forældre som ikke skriger og som begge er håndtamme. Vi var der i næsten en time, og vi blev vist rundt i både voliere og indendørs, hvor hendes unger af ara'er, kakaduen m.m. blev håndteret.

Om det bliver en kakadue - det har jeg lovet op til flere at tænke grundigt over, så jeg har blot sagt tak for i dag, jeg vender snart tilbage med et svar.

Her er et billede fra i dag. Det er ikke så godt, da det er et billede af et billede taget med min mobiltelefon.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #53 Dato: 31 Oktober , 2010, 15:22 »
uhhh den ville jeg have svært ved at stå for,,, den er godt nok sød at se på. /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #54 Dato: 31 Oktober , 2010, 16:50 »
Hej

Det er meget fint hun viser rundt og du kan se hende dyr, det giver  et indtryk af hvordan de har det og hvordan forholdene er, hun er åbenbart også så ansvarlig at hun skal se dig an i forhold til fuglen.

Store papagøjer kan godt lide at gnave i ting, har set steder hvor man havde Jacoer udne istuen og alt var der gnavet i, der var ingen gardiner tilbage og alle lister i loft pg på døren var pille af, af papegøjerne, så man skal kun havde dem ud når man er der selv og kan stoppe, har da også set at det godt kan lade sig gøre med kakadue i stuen, den boede i et hjørne af stuen, men sin egen pind hængende i loftet, men en fin sandkasse under, så afføringen ikke kom på gulvet og fuglen sad også med ved bordet når der blev spist, men ikke når der var gæster og det viste fuglen udmærket godt, men det er nok også i de sjælne tilfælde man ser en så opdragen fugle, det havde kostet nogle timer+ dage+uger, så det krævet meget tid at få en fugle rette til som man vil have den.

Tommy

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #55 Dato: 31 Oktober , 2010, 18:34 »
Ja det lyder som om sælger er meget seriøs.
Men det at forældrene ikke sriger er ikke ensbetyndende med at ungen ikke vil gøre det. En kakadue der keder sig vil få det vi kalder for dårlige vaner uanset forældrenes adfær.
Det er op til ejeren at opfylde kravene så dette ikke sker.
Her er to fugle af samme slags en god forholdsregel samt godt med plads og min. 2 meter i længden at flyve på og 1 meter i breden. Man kan godt gå ned på ca. 1,50 meter i højden på buret.
Daglig friske grene at gnave i samt et varieret foder der ikke er for fedende.
Her tænker jeg især på mange billige papegøjeblandinger der næsten kun består af solsikker.
Solsikker bør begrænses så meget som muligt da de for det første er meget fedende og for det andet indeholde de ofte mange tungmetaler.

Hvis du vil vide noget om foder er der måske noget du kan bruge i vedhæftet link
http://www.birdtalk.dk/viewtopic.php?f=17&t=608&start=10
« Senest Redigeret: 31 Oktober , 2010, 18:37 Fra Bjarne Andersen »

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #56 Dato: 01 November , 2010, 10:55 »
 Lugovets @.
Du har fuldstændig ret, en voliere på 2 x 1 meter i grundflade og 1,50 til 2 meter i højden ikke er ret meget til et par kakaduer men det er da bedre end et bur på 60 x 60 og en højde på 75 til 80 cm.
De mål jeg har opgivet er da også de mindste mål man må bruge efter min opfattelse til fugle på størrelse med Amazon papegøjer.

Til Stor Gultoppet og Molukker, samt flere af de store Amazon arter vil jeg ikke anbefale min tilrådet størrelse på voliere og når vi taler om Araer er det helt andre demensioner på voliere der er tale om.

Når man køber fugle til tamfugle er det meget vigtigt at man undersøger om de lever i store flokke i naturen.
Disse fugle bør man aldrig holde allene men mindst 2 og i perioder gerne flere sammen. Da de føler sig trykke ved at være flere.

Fugle der næsten altid lever parvis er langt lettere ved at tilpasse sig et liv i selskab med en anden fugl af samme art. 

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #57 Dato: 02 November , 2010, 12:01 »
Lugovets @

Ja det er da rigtigt at der på mange andre punkter også trænger til at blive strammet op på dyrevelfærden.
Men hvis vi i LDF skulle dække alle områder vil det kræve megen viden om de enkelte områder.

Det at begynde at forhandle med myndighederne fordi man tror og mener uden at vide, vil man ret hurtig køre fast.
Derfor holder jeg mig til fuglene og lader andre om de andre områder.

Som det er i dag går der mange timer med Veterinær og Miljø i LDF og hvis de andre områder også skal ind over vil det være et 7 til 17 arbejde og lønnen er ikke ligefrem derefter.

Vores medlemmer vil nok også brumme lidt over at LDF skulle betale for transport møder mm. der ikke vedrøre vores område.

At varetage alle områder vil også påvirke fugleområdet i negativ retning da der ikke vil blive så meget tid til dette.
Envidere har vi Dyrenes Beskyttetlse og andre organisationer der dæker de andre områder.

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #58 Dato: 02 November , 2010, 12:35 »
Hvis I vil vide mere om papegojer, kan I henvende jer til min bror Stefhan.
Hjemmeside: www.stjarnas.com

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #59 Dato: 04 November , 2010, 11:13 »
Udfra de papir vi får ser det ud til at LDF er den eneste aktive deltager udover Dyrenes Beskyttelse. De andre foreninger der har med dyr at gøre har jeg ikke oplevet endnu at de har givet deres mening til kende, hverken for eller imod.
Vi er som en af de få organisationer kommet med forslag til forbedringer på fugleområdet og er langt i forhandlinger med myndighederne omkring dette emne.
Omkring erhvervsfjerkræ er det ikke fjerkræ foreningerne der burde varetage dette område og ikke fugleforeningerne.