Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår forlader den sure madamme kyllingerne?  (Læst 9380 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Hvornår forlader den sure madamme kyllingerne?
« Dato: 23 Oktober , 2010, 20:47 »
Så blev hønsehus 2 endelig færdig og nu troede man så at alt skulle til at ånde fryd og gammen. Men den gale mutterskruk har set sig sur på min søde orpehane og jeg tror han er lidt stresset og har fået ondt i maven. Det mærkelige er at de to landhøns + orpedame tolerer hun, så længe de holder sig indenfor rimelig afstand af hendes kyller/mad. Men hanen bliver jaget ud hvis han kommer indenfor. Det er først når hun har lagt sig i reden med kyllingerne han kan få lov at komme ind. Skrukken der er en hybrid skal ind til de andre hybrider at gå, men jo først når hun er færdig med at passe kyllingerne.

Men hvor længe bliver en høne typisk hos dem inden hun ikke gider mere? Hun er begyndt at gå ud i gården selvom alle kyllingerne er i huset - hun er der dog ikke længe ad gangen (5-10 min). Hun har også lagt sit første æg i dag.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvornår forlader den sure madamme kyllingerne?
« Svar #1 Dato: 23 Oktober , 2010, 21:20 »
Når de er begyndt at lægge æg igen, plejer de ikke at være skruk mere :) Hvor gammel er kyllingerne?

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Oktober , 2010, 21:22 »
Kyllingerne er fra den 20. september. Men hun er stadig lidt mor for dem og lægger ved dem om natten.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 24 Oktober , 2010, 09:39 »
Det er hurtigt, hun lægger æg, mine wyandotter og maraner plejer først at starte når kyllingerne er 5-6 uger. Det er som regel også ved den tid, hønen ret brutalt fortæller dem, at nu må de klare sig selv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2010, 00:13 »
Når man taler om solen så...

Tror mutter skruk er ved at være klar til at lade kyllinger være kyllinger og nyde det frie hønseliv. I morges da jeg åbnede lemmen skyndte hun sig som den eneste ud i den kolde morgen. Der var ikke en eneste kylling der gik med hende og hun blev derude. Kyllingerne gik inde og fik lidt morgenmad med de andre.

I eftermiddags da jeg kom hjem, kom hun løbende fra den anden ende af gården da hun så mig med "gufskålen" og var ved at torpedere en kylling undervejs. Jeg blev i gården og betragtede dem alle lidt. Hun er nu totalt ligeglad med at de andre høns står lige ved siden af en kylling, også selv om der er en der irettesætter dem lidt (det foregår kun ved at de træder hen i mod kyllingen, men det er jo nok til at de giver lyd). Også selv om det er hr orpe, som hun ellers har været lidt på nakken af. Kyllingerne går heller ikke hele tiden sammen med hende mere, men er begyndt at "mingle" med de andre høns.

Her til aften havde hun dog puttet sig i redekassen med alle 7, så de får lov at blive sammen lidt endnu, så de kan hjælpe hinanden med at holdvarmen. Men nu er der heldigvis fred og ro i hønsegården igen.
Med venlig hilsen Heidi

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2010, 08:27 »
Min høne har netop trukket sig fra sine tre kyllinger, og det har givet Naboens Søde Cæcar mulighed for at snuppe de to, så nu går der en halvstor kylling alene og kalder,,,,, Jeg hader den hund
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Oktober , 2010, 08:35 »
Nej, hvor er det synd, Ina. Mine fem kyllinger på to uger går allerede lidt for meget rundt på egen hånd (synes jeg). Så nu har jeg lagt fuglenet over deres lille hønsegård så naboens megastore hankat ikke har for frit spil.
Med venlig hilsen
Lene

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Oktober , 2010, 08:51 »
Argh hvor træls Ina.

Mine kyllinger for kun lov at komme på haveudgang når jeg er der. Jeg har simpelthen ikke tillid at katten kan lade dem være. Han sidder og slikker sig lidt for meget om munden, når de er ude, selvom skrukkemor er der. Han gør ellers ikke hønsene noget.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 Oktober , 2010, 09:41 »
Ina, var det på din egen matrikel? Hvad sagde naboen til det? Ej, hvor er det dog belastende... Den er jo nærmest værre end ræven!  :-\

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 26 Oktober , 2010, 10:13 »
 Ina@

Død over Cæsar, forhåbentlig er han oppe i årene så du kan se frem til fredeligere tider med hans naturlige afgang, (men de får vel bare en ny >:( >:()

VH Gunni.

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Oktober , 2010, 14:01 »
Min høne har netop trukket sig fra sine tre kyllinger, og det har givet Naboens Søde Cæcar mulighed for at snuppe de to, så nu går der en halvstor kylling alene og kalder,,,,, Jeg hader den hund

Finn skrev at det koster 200 kr pr høne, /o
 hvis du sender dem en regning hver gang det sker, så må de da kunne se hvor meget deres hund ødelægger for dig i løbet af et år.

mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #11 Dato: 26 Oktober , 2010, 14:49 »
Cæcar er 8 år og har aldrig bevæget sige længere end ind på min ejendom.
Cæcar har et stykke skov hvoraf kun de to nærmeste rækker træer er mine.
Cæcar går en del i skoven, og det gør mine høns også, især de kyllinger der lige er blevet forladt af skrukken.
Når mine hunde opdager cæcar i skoven, flyver de i samlet flok ind på Cacars ejendom, de to for at tæve ham og de to for at lege med ham.

Da Cæcar nu for første gang er blevet bidt igennem af min gårdhund, og Cæcars far ikke kan røre ved ham hvis Cæcar ikke vil, så kostede det dyrlæge og penicillin, fordi det først bliver opdaget når søde Cæcar bliver dårlig, og skal helbedøves for at nogen kan komme til ham.
 Der var ikke megen forståelse for at jeg mente det kunne dække en del af mit tab på over 30 fjerkræ på de 8 år Cæcar er gammel.

Dilemma : hegn skal være meget langt vi deler skæl på ca 1000 m og der skal låge på min indkørsel.
Cæcars far har indtil nu ikke ment at der skulle hegn på, da han mener alle hunde kan lære at enes. Og jeg siger at jeg vil sætte strøm op, hvad han mener er synd.
Det har heller ikke bekymret ham at Søde Cæcar når han bliver pågrebet på min ejendom og bedt om at gå ad ....... til knurre og væser af både mig og ungerne.....

Så længe mine hunde løber ind til søde Cæcar så kan jeg jo ikke true ham med at skyde hans hund, selvom det er ustyrligt fristende....

35 høns x 200 = 7000 - dyrelæge 1800 = 5200 i min favør,,, så er der både til automatisk låge og strømhegn ... tjaa det er jo en mulighed.... <W
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #12 Dato: 26 Oktober , 2010, 19:21 »
Nu er skrukken så tilbage i flokken, for nu er der ikke flere kyllinger tilbage at sove sammen med, i dag har Søde Cæcar så taget den sidste der gik alene og forsøgte at komme indenfor i varmen hos de voksne.....
Tre kyllinger på 5 dage, i morgen går jeg ind til naboen, jeg undre mig for øvrigt over at naboens egne høns nu går i hønsegård......
Venlig Hilsen INA

Offline Vibeke

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Oktober , 2010, 19:55 »

husker en oplevelse fra min skolegang i ca 1950 i en landsby.
En foksterrier skulle ses efter om der var fjer i dens afføring, hvis der var skulle den aflives , for en sådan hønsedræber kunne ikke gå frit omkring.
Vi så den aldrig mere.
Det  var konsekvent.  ;)
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Oktober , 2010, 19:56 »
Uuuhhhh!!! Skal jeg gå med dig, Ina??!!  >:( Bliver så træt af at høre sådan noget!!!  >:(

Og ja, Vibekes forslag er da GLIMRENDE!! ;D