Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mink eller mår på besøg - øv!  (Læst 10347 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mink eller mår på besøg - øv!
« Svar #15 Dato: 25 Oktober , 2010, 14:58 »
Jeg vil på ingen måde forsvare de tåber som lukker mink ud. Det er både dumt og meget skadeligt.

Men det er langt fra alle undslupne mink i naturen der er blevet lukket ud. Ved den normale håndtering på minkfarmene så slipper en del også løs og ud i naturen på den måde. Selv om der er krav om hegn og fælder inde på farmen så med 17 millioner mink i Danmark så skal der ikke mange promiller til før der kommer en del mink ud. Det har været på tale at mærke alle mink, så det kunne sporet tilbage til den enkelte farm hvorfra de undslupne mink kom fra...

Men det trækker selvfølgelig ikke overskrifter at der af og til slipper mink ud fra farme, i modsætning til når tåber sætter dem løs med vilje.

Derudover så har der også været sat mink ud i havneområder (med vilje) for at bekæmpe rotter. Specielt i havne i Øresundsområdet. Desværre så blev minkene ikke der hvor de skulle.. Det er så stoppet nu men de har jo spredt sig og lever nu i naturen...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #16 Dato: 25 Oktober , 2010, 23:00 »
Hej Lone... øV øv hvor er det da trals for dig... og hønsene...

Mine forældre har haft minkfarm i mange mange år... og jeg kan fortælle at hvis du sætter en fælde - så vil en mink meget hurtigt gå i... den er simpelthen så nysgerrig - hvis det er en mår - vil du ikke fange den - den er meget snu og sky.  Når min far gennem årene har lånt fælder ud - plejede han at sige - "hvis du har en mink - så er du tilbage inden 3 dage, med dyret - hvis du har en mår - så kommer du bare med den tomme fælde efter 3 dage - for så fanger du den ikke" - og det har holdt stik hver gang  ;)

Hvis det er en mink - og der er en farm i nærheden, så er jeg ret sikker på at farmeren vil erstatte dine høns - min far har gennem årene erstattet mange høns - trods det at han rent faktisk aldrig har mistet en mink ud af farmen. - Men han har altid haft den holdning, at det var den eneste måde han kunne holde sig på god fod med dem omkring ham - og mange tror jo at en mink er en mink.... men han har såmænd aflivet fangede mink, som man hårdnakket har påstået var fra hans farm... trods det at det var mink i farver han aldrig har avlet. Men det var vist et sidespring.

Jeg håber at du fanger synderen..... så du kan få ro
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 25 Oktober , 2010, 23:14 »
Før vi retter et totalt angreb på minkfarmere og/eller tåbelige aktivister skal det lige nævnes at der faktisk i DK lever, naturligt, en anden lille 'fætter' som går i blodrus på samme måde.

http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=931

Som barn, husker jeg, at min far havde både duer og høns og en morgen han kom over til dem, så han at størstedelen var dræbt, med bidmærker i halsen. Og han konstaterede, at det var denne lille fætter der havde været på spil. Der var ikke minkfarme i miles omkreds og det var længe før nogen fik den tåbelige ide at sabortere minkavl ved at lukke dyrene ud i det fri.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone

• Bruger
« Svar #18 Dato: 26 Oktober , 2010, 09:56 »
Det kunne meget vel tænkes, iflg kortet over udbredelse er der pletter i mit område, og jeg/hunden har for nogen år siden fundet en lækat i vinterdragt (hermelinfarvet), den var dog fredelig nok (død). Naboen fik den til udstopning.
Fælden er stadig tom, men den er også sat inden for elhegnet, for at både egne og naboens katte ikke skal komme til at sidde en kold nat i den. Og det dyr, der kom ind forleden, kan vel komme ind igen, hvis det ikke fik et svirp af strømmen på vej ud. Og det håber jeg, det gjorde..  <B
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)