Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 1. slagtning  (Læst 1275 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
1. slagtning
« Dato: 10 Oktober , 2010, 20:30 »
Så blev der for meget ballade i hønsegården og de 2 hanekyllinger fra maj måtte lade livet i dag.
Jeg spurgte mine drenge på 4 og 6 om de ville være med og det sagde straks ja til. Jeg forklarede hvordan det skulle foregå - både aflivning og blodsprøjt og de sidste krampetrækninger mm.
Jeg ventede til alle høns var gået til ro, men stadig så meget lys så jeg kunne se udenfor. Et snuptag (lige tjekke en ekstra gang at det var hanekyllingerne!!) - fat i vingerne og ud og give et aflivende slag i hovedet og videre ud på blokken, hvor min mand svang øksen og derefter ned i  affaldsæk, hvor de kunne ligge og baske rundt uden at sprøjte med blod over det hele.
Begge drenge var med til det hele og vi fik en god snak om, hvordan maden ender i køledisken og at vores høns i hverfald har haft et luksusliv i forhold til storfarme med slagtekyllinger, jeg kan kun anbefale at lade børnene deltage. Jeg flåede kyllingerne, da jeg ikke orkede at varme vand og skolde/plukke og jeg har tænkt mig at koge til suppe og lave tarteletter mums!! <D
Den ene vejede 1460 g og den anden 1580 g - flået og uden indmad - fin størrelse og lækkert brystkød og lår.
Hilsen Lotte
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Julie R

• Passiv bruger
Sv: 1. slagtning
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2010, 20:39 »
Dejligt dine børn vil være med. Syntes også det er så vigtigt børn ved hvor manden kommer fra.
Vores knægt var med til at ordne fasaner sidste år, det er han ret skrap til. Han er 13 år nu.
Det er en glæde at se, de bare tager det i stiv i arm.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2010, 22:10 »
Godt gået - og så to styk første gang /o Har du prøvet det før? Gruer selv for hvordan jeg skal klare det med rens og det hele. Har min første gang "til gode". Har kun prøvet at aflive 2 syge høner og de skal derfor ikke spises.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2010, 22:34 »
Jeg har slagtet mange gange. Men det er med vand og fjer over det hele....

Hvordan gør man når de skal flåes?
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 11 Oktober , 2010, 08:22 »
Jeg har flåët nogle gange, fordi hanekyllingerne var i fjerskift og umulige at plukke. Jeg ved ikke om jeg gør det på den rigtige måde, men sådan gør jeg:
Jeg snitter lidt ned i halsskindet, så jeg kan få fat.
Så krænger jeg skindet af, først ud over den ene vinge og bagefter ud over den anden.
Jeg skærer over i det første led på vingen, altså inde fra, så de yderste af vingen bliver krænget af sammen med skindet.
Samme metode ved lårene, hvor jeg krænger ned til det led, hvor lår og løb mødes, og så skærer jeg over i ledet, så løbet ryger med af.
Hele "pakken" ender nede ved gumpen og kloakken. Jeg skærer gumpen med alle halefjerene af og så et lille snit ind og rundt om kloakken og ud til gumpen i den anden side.
Nu kan jeg faktisk fjerne fjer og indvolde på én gang.
Når det er små dværghankyllinger vælger jeg som regel at skære dem op langs brystbenet fra hals til kloak, for det er næsten umuligt at få hånden ind og løsne indvoldene i sådan en lille fugl. Jeg laver dette snit inden jeg skærer fri ved gumpen og kloakken.
Hvis andre har en bedre metode, hører jeg også gerne.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #5 Dato: 11 Oktober , 2010, 13:50 »
jeg har kun slagtet 1 gang - vi flåede også. 2 stk. Min datter stod i døren til hønsegården og heppede mens mor og far indfangede første hane. Hun fulgte med, og stod på et par meters afstand, da jeg holdt og min mand huggede hovedet af. Hun var meget interesseret i at se det afhuggede hoved, og var helt indforstået med, at man kun skal have 1 hane, resten skal man spise. Og da der blev ro i den døde hanekrop, sprang Lærke (3½ år) i vejret og jublede: KOM, SKAL VI IKKE FANGE EN TIL?!?!" Ja, og det er altså den samme pige, som insisterer på kjoler og strut og glimmer og titaarh-titaarh 200%. Da nr. 2 også var hovedløs, var hun hurtig til at vende rundt og løbe mod hønsegården: kom, nu prøver vi en af de gule..!  ;D

Jeg synes det var en god oplevelse at være med til slagtningen hele vejen igennem. Det er nemt at flå, men nu havde jeg også en erfaren jæger ved min side. Jeg synes, at mange fortæller, at skindet fra de hjemmelavede høns er sejere eller mindre sprødt eller hvad det nu er i forhold til industrihøns, og her i huset går manden MEGET op i skindet, og vi andre spiser det ikke, så vi flåede bare.

Jeg synes det er FLOT af dig, man er sgu lidt sej, når man kan det hele selv  /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline MichaelChristensen

• Passiv bruger
  • Bliver det ikke snart sommer
« Svar #6 Dato: 11 Oktober , 2010, 13:58 »

Der er også en lang vejledning på

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=34.0

Jeg har prøvet at flå 3 til suppe, det var ikke så svært.

hygge
1.7 blanede høns
0.0.24 bresse
0.1.2 Spælsau får
0.1.7 Moskus
0.0.4 Gæs af rasen mad på bordret
0.1.2 Kone og Børn
1.0 hund

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 11 Oktober , 2010, 14:23 »
Tja, jeg kan plukke en kylling langt hurtigere end jeg kan flå en, så jeg foretrækker nu altid plukning. Det er flåning tager altså for lang tid...

(Så det er nok langt hen ad vejen et spørgsmål om rutine og teknik..)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #8 Dato: 11 Oktober , 2010, 18:30 »
Den ene vejede 1460 g og den anden 1580 g - flået og uden indmad - fin størrelse og lækkert brystkød og lår.
Hilsen Lotte

Er jeg den eneste der synes at racen kunne være interessant her? Hvilken race er de flotte kyllinger?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 11 Oktober , 2010, 20:01 »
Tja, jeg kan plukke en kylling langt hurtigere end jeg kan flå en, så jeg foretrækker nu altid plukning. Det er flåning tager altså for lang tid...

(Så det er nok langt hen ad vejen et spørgsmål om rutine og teknik..)

Sjovt, da vi havde de 20 slagtekyllinger, endte jeg med at flå dem alle...synes det var langt hurtigere og orkede ikke at plukke... Sejt at du kan plukke så hurtigt!! :)

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 Oktober , 2010, 21:04 »
Jeg har slagtet mange høns og gæs og ænder, men det er mange år siden sidst. Har aflivet et par syge høns og nu denne 1. slagtning.
Slagtemetoden er som Marianne har beskrevet, det synes jeg er hurtigere end at plukke.
Hønseracen er en blandning af mellemstor racer (ligger grønne æg!) - fulgte med da jeg lånte en skrukhøne af min nabo til min enlige wyandotkylling  ;)
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk