Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så fik vi smagt lidt på udstilling.  (Læst 2338 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Så fik vi smagt lidt på udstilling.
« Dato: 10 Oktober , 2010, 08:39 »
Vi har været på dyrskue i Aars og det var rigtigt sjovt!!!! Silkerne fik point fra 94 til 0, med en udførlig beskrivelse hvorfor. 0 fik en lille høne for grønne ben ;D, men da vi havde solgt en lille flok til nogle der havde Dexterkvæg med og der desværre var en hane i stedet for en høne, ja, så blev der byttet om med hende, da de syntes hun bare var så sød og tam.

De Engelske Araucanere var der stor interesse for og jeg havde da også lidt blå æg med, som folk kunne se, herligt at se ikkehønsefolks reaktion, mange troede det var snyd. ;D

Jeg fik en fin bedømmelse af dem og et Held og Lykke med på vejen til godkendelse, en masse snak med andre hønsefolk, det er jo altid super.Jeg var ikke mere end lige trådt ind af døren, så var der en mand der ville købe dem på stedet for sådanne nogle måtte han altså have.Nå, han må vente.

Der var ikke så forfærdeligt mange racer repræsenteret, men de små dværge er da bare så bedårende, godt man er standhaftig for hvor er det bare fristende, at få sådanne nogle også og Faverolles, Thuringer Skæghøns, RIR Vorwerk og, og, og, skønne dyr allesammen.

Johanne var med hjemme og se hele flokken af kræ og fik tudet ørerne fulde af alle mine ideer, sjovt at vise noget frem til et menneske som har den virkelige interesse for netop denne race og som også ved noget om Crabbet Fuldblodsarabere. /o

Alt i alt en god oplevelse, nu skal vi på Nibeudstillingen og så går det løs til sidst på LU.

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så fik vi smagt lidt på udstilling.
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2010, 09:22 »
Hvor skønt du havde en god dag *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2010, 13:15 »
Tillykke med din debut  /o Glæder mig til at hilse på dig til LU (vi kunne ryge en smøg  ;D sammen )

mvh Jesper
mvh Jesper

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2010, 14:22 »
Tror den eneste der havde en bedre dag var mig /o

Jeg fik rigtigt snakket høns med Gunni og har store planer for næste år. Araucana og Brahma /o og lidt silker(cilker ;D)

Jeg var nær kørt galt indtil flere gange på vej hjem og fodre mine egne gokker, fordi jeg havde hovedet fuldt af tanker om Gunnis flotte høns.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2010, 15:14 »
Efter sådan en positiv beskrivelse får jeg da helt lyst til at prøve lykken, med at udstille. Dejligt at du fik besked om hvorfor en fik 0  point. Er man der selv når dommeren ser dyrene efter?
Jeg hører altid om point i 90´serne eller også 0,- får nogle også 50, 88 osv eller er det kun helt i top eller dumpet?

Venlig hilsen
Eva

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2010, 15:21 »
Araucana og Brahma /o og lidt silker(cilker ;D)

Det lyder som en rigtig dejlig dag for jer. :D

Men den der "cilker" kommer du lige til at forklare, Johanne - jeg bliver nemlig nycgerrig!

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 10 Oktober , 2010, 17:01 »
Altså Susanne du kan godt se at hvis silker startede med c kunne jeg lave en ABC ;D AraucanaBrahmaCilke ;D

Jamen jeg har jo kun det sjov jeg selv laver ik? *f
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 10 Oktober , 2010, 17:04 »
@ Eva

Man er der ikke selv når dommerne bedømmer, men mange gange er dommerne stadig på udstillingen efter bedømmelserne er overstået og så kan man lige får en snak om sine dyr.

Point kortet er opdelt i flere forskellige punkter som f.eks hoveddelene. Der gives x-antal point for hver punkt og de lægges så tilsammen til sidst.
I alt kan der gives 100 point - men der bliver max. givet 97 point for ingen dyr er perfekte.
Gives der et 0 i et punkt, så ender det hele med 0 point.

Dyr skal være meget dårlige hvis de har fået point under 90...

At udstille er spændende og lærerigt + man får fremvist sin race(r) så andre også kan blive inspireret.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Oktober , 2010, 20:00 »
Næ hov ...JEG havde den bedste dag ...fik jo super flotte maraner med hjem efter en god gang parkeringspladshønsepushing  /o

Tak fordi du tog dem med Johanne.

Som jeg sagde til dig Gunni er dine høns bare blevet super flotte og store siden jeg så dem drøne rundt som store kyller hjemme hos dig.

Og bedst som man står og hyggesnakker med Gunni og Katja rykker ens store datter en i ærmet og hvisker... NU går jeg altså ind og ser på heste mor !!! ;D
Med venlig hilsen Søs

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 10 Oktober , 2010, 21:07 »
Altså Susanne du kan godt se at hvis silker startede med c kunne jeg lave en ABC ;D AraucanaBrahmaCilke ;D

Jamen jeg har jo kun det sjov jeg selv laver ik? *f

Øvøv - den burde jeg ha set - hehe!

Men altså: Go' humor! *o

GKV

• Gæst
« Svar #10 Dato: 11 Oktober , 2010, 08:29 »

Dyr skal være meget dårlige hvis de har fået point under 90...

At udstille er spændende og lærerigt + man får fremvist sin race(r) så andre også kan blive inspireret.

;D Her er det så at vi beskæmmet bør gemme os helt ind under gulvtæppet, for tre af vore silker fik under 90 point. Vi vidste jo godt at den ene høne lige havde været skruk, uden dog at få lov til at ruge, at den ene hane faktisk skulle have været udstillet i pindsvinekatagorien, men nu havde vi altså lovet at udstille og dermed støtte vores lokale klub og vi ville ikke svigte.Det ville da have været trist med tre tomme bure.

Publikum syntes, at silkerne var dejlige. Mange havde aldrig set noget lignende( jeg troede alle vidste hvad en silkehøne er for en) og havde svært ved at tro det var høns, men da de fleste lagde nogle fine æg begge dage, blev det jo bevist. Mange, mange børn havde det sjovt med, at de lod sig fodre af hånden med franskbrød og helt frivilligt lod sig ae.

Vi lærte, at de mest elementære ting hos dyrene var i orden, men selvfølgelig er der noget at skrive sig bag øret. Det var jo derfor vi meldte os til også.

Andre udstillere har jo så den fordel at de kan sole sig i deres succeer, samt at muligheden for at sammenligne de "gode og de "dårlige" dyr også er tilstede.

@ Eva, jeg synes du skal springe ud i det, blot være forberedt på, at du måske ikke lige står øverst på skamlen, når der uddeles point og præmier, men du må tage dine dyr med hjem og gøre lige hvad du vil med dem. Vi gav vores en ekstra krammer og en godbid ;D ;D

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 11 Oktober , 2010, 09:09 »
Hvis grunden til lave point er at fjerdragten ikke er færdig udviklet, så er det jo noget som kommer, og ikke så "slemt" endda.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

• Gæst
« Svar #12 Dato: 11 Oktober , 2010, 09:46 »
Nej, det var ikke alene det, der var også lidt med farven der kunne være mere jævn, men nu ved vi det og vi kommer stadigvæk på udstilling og får bedømt nogle af vore dyr.

VH Gunni.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #13 Dato: 11 Oktober , 2010, 12:02 »
Good for you, Gunni og co.  /o Jeg synes I er et fremragende forbillede for alle andre nystartere med lidt sceneskræk og dumpefrygt. Hvor er jeg bare glad for at I giver os andre mulighed for at læse om jeres oplevelser  /o /o /o /o /o
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 11 Oktober , 2010, 13:03 »
Det kan da kun glæde mig, hvis mine indlæg skulle få andre begyndere udi hønseriet til at turde tøre. Herregud, det er jo ikke verdens undergang at få et nul eller lidt få point.

Viben var faktisk lidt stolt, for hønsene hun har avlet på, var købt som kælehøns, hun har selv udvalgt, hvem der skulle med o.s.v.Faktisk var pointforskellen ikke så stor fra dem og så til dem, der var efter indkøbte avlsdyr.Ja, en af de gule fik da 93, hvor den bedste sorte fik 94.

Tidspunktet for dette skue var set med hønseøjne vel ikke det bedste, alle var mere eller mindre i fældning, men sådan noget som kropsform, tæer, type og kondition var fint. Så var der lidt med lidt hvidt i fjerene hos de sorte, lidt lyse fjer på skuldrene hos de gule.

Det ved vi nu at det skal vi kikke efter her inden Torsdag, hvor vi skal have dyrene vacc. dels til Nibe, men i særdeleshed til LU.

Jeg har skrevet det før, vi forventer ikke at vælte hallen med vore dyr, blot at deltage og blive klogere.

VH Gunni