Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hønsemoderen!!  (Læst 1521 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
hønsemoderen!!
« Dato: 01 Oktober , 2010, 12:06 »
min barnevelder har ruget kyllinger ud i sommers... MEN hun hakkede dem ihjel så snart de kom ud af æggene..  :'( og hun var kanonskruk - i hele 6 uger(!)
næste år vil jeg nok forsøge mig med en anden hønsemor... skruk eller ej...og så tænkte jeg på dværghøns... men hvilken slags skal jeg have, hvem er de bedste rugemødre?? hvad siger I??

venlig hilsen
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: hønsemoderen!!
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2010, 12:07 »
Jeg svarer prompte: Silkehøns! Bedre og blødere mødre findes ikke...  :D
Mvh Marianne

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2010, 12:09 »
Dværgsilkehøns og dværgwyandotter er kendt som fantastiske rugemødre og kyllingeførere.

Held og lykke /o

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2010, 13:21 »
Jeg har kun ekstremt gode erfaringer med mine dværg wyandotter, de er nemme at programmere til at blive skruk, og de er fantastiske både til selve rugningen og også som kyllingeførere.
Faktisk kan jeg sige det samme om mine gråstribede dværg maran.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2010, 13:26 »
Dv nøgenhals!!!! de er super dygtige både rugere og førere og så har de tæske meget personlighed :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2010, 22:37 »
nu har jeg gået og fintænkt i flere dage.... ::)  og jeg tænker: hvor mange æg kan man så sådan stoppe ind under en dværghøne?...  ::) for såååå store er de jo heller ikke... og da SLET ikke nøgenhalsen... eller?
og så er der det med programeringen.... hvorledes gør man det?

jeg går med planer om at købe mig en eller to dværge her i efteråret hvor der jo synes at være en del høns til salg - det nytter vist næppe at investere i en hane :)... *GG*
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 07 Oktober , 2010, 05:57 »
Grethe, jeg bruger dværg wyandotter til al min rugning, de er søde og skikkelige og helt fantastiske som skrukker og kyllingeførere, at de så også ind i mellem lægger fine, store æg og er kønne at se på er jo bare herligt, nå ja, de bliver også til rigtig gode suppehøner, hvor kødet er super til høns i asparges eller tarteletter  /o
De programmeres nemt til skrukning: 8-10 golfbolde i en redekasse, og du har en skruk inden for ganske få dage i hver fald forår, sommer og efterår. De er nok for kloge til at lægge sig om vinteren. *p
Jeg har haft op til 12 dværgæg under en af mine, og jeg har på et tidspunkt familiesammenført, så en enkelt skruk gik med 14 kyllinger, hvor hun selv havde ruget de otte ud. Det gik fint, man siger at de kan gå med dobbelt så mange kyllinger, som de kan ruge ud.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Oktober , 2010, 22:21 »
@ Marianne
tror at dværgwyandotten vinder kapløbet... så skal jeg nok have sådan 2 (for at de har selvskab hjemmefra i den nye verden) nu må vi se om jeg tør prøve til foråret... jeg skal først have taget hovedafbryderen på 4 af mine voksne høns for så vidt jeg kan se lægger wyandotterne ikke æg... (de får dog lige chancen i løbet af efterår og vinter...) og så er arvetanten ved at lægge så tyndskallede æg at hun nok også burde sendes i den evige hønsehimmel... men DET er svært, for det er en gammel dame med personlighed... og dem får man godt nok et stærkt forhold til ;)
ellers venter jeg bare til forår 2012 ... ggg... nu VED jeg jo at det er dværgdotter jeg skal have fat i...;)

tak for hjælpen også i denne sag :)
mvh
Grethe
venlig hilsen
Grethe

1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 07 Oktober , 2010, 23:10 »
Ellers kan jeg kun anbefale danske dværge som gode rugere og rugemødre, og Joankinu har tilfældigvis lige nogen til salg.... ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #9 Dato: 08 Oktober , 2010, 07:49 »
Dværgsilkehøns og dværgwyandotter er kendt som fantastiske rugemødre og kyllingeførere.

Held og lykke /o

De store silkehøns er altså også fantastiske...  ::)
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 08 Oktober , 2010, 07:54 »
Dine gule sussex kan du nok godt regne med. Jeg havde 2 der blev skruk ud af 4 i år og de er glimrende til det.  ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #11 Dato: 08 Oktober , 2010, 09:36 »
nu har jeg gået og fintænkt i flere dage.... ::)  og jeg tænker: hvor mange æg kan man så sådan stoppe ind under en dværghøne?...  ::) for såååå store er de jo heller ikke... og da SLET ikke nøgenhalsen... eller?

det er da nemt løst... du skal bare have flere nøgener ;)
Min lille Nøgenchristine lå på 7 store brakelæg... og man kunne ikke se dem :) (det er jo kun halsen der er nøgen ;).......ej ok, hun var sq også skaldet på maven, men det er de jo alle ;) )
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 Oktober , 2010, 09:51 »
Kan tilslutte mig dværgwyandotter som gode rugere og kyllingefører.
Har desværre dårlig erfaring med silker. Jo, de skrukker...(stort set hele tiden) og vil gerne ruge og ruge og ruge,
når så der kommer kyllinger...jamen, så er de stadig i ´rugetrance´ ... eller noget der ligner, og tager sig ikke
af de udrugede kyllinger....(prøvet det to gange i sommer) ...
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 Oktober , 2010, 13:16 »
Klogt valg af dv wyandotter  ;D

En af mine lagde på 8 "fuldvoksne" æg uden problemer i sommers, ellers går det normalt rigtig fint med 12 dv æg.
Som Marianne nævnte, så har jeg prøvet at give en af mine skrukker 14 ekstra dv kyllinger fra rugemaskinen, og det ku hun sagtens administrere  /o Tror det største hold jeg har prøvet var 26 kyllinger, men det var så også i sommers, hvor der er lunt hele døgnet og masser af frisk græs...

God fornøjelse
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 Oktober , 2010, 14:21 »
Har desværre dårlig erfaring med silker. Jo, de skrukker...(stort set hele tiden) og vil gerne ruge og ruge og ruge,
når så der kommer kyllinger...jamen, så er de stadig i ´rugetrance´ ... eller noget der ligner, og tager sig ikke
af de udrugede kyllinger....(prøvet det to gange i sommer) ...

Det var da synd, Kaj, for her er mine store silker sammen med en dværg-kochin de bedste og kærligste mødre man kan tænke sig. Og selv en blid silke kan forvandles til en ildspyende drage, hvis der er nogen der kommer for tæt på hendes kyllinger!! Det er mest andre høns, hunde eller katte. Ikke mig, jeg må godt tage dem op.  :D
Mvh Marianne