Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Første rugning  (Læst 1203 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Første rugning
« Dato: 29 ſeptember , 2010, 12:00 »
Første rugning er ved at være overstået, og resultat ved at blive gjort op ;)

Der kom 25 kyllinger i alt. Seks på 20. dagen 18 på 21. dagen og idag på 22. dagen er den sidste så kommet. Der er intet der tyder på at der er liv i resten, for der har værgen været pip eller hak fra dem. Jeg lagde 35 æg til klækning, af dem var jeg ret sikker på at de to var tomme, men jeg ville bare lige se hvordan de så ud efter de 21. dage. Ud af de sidste 33 æg er de fire af dem dværge, som blev ruget en bakke under de andre, og jeg tror måske at der så er gået noget galt med dem, for de lignede heller ikke de andre ved sidste lysning på 16.dagen, så jeg tror de er døde omkring dag fjorten, så de 25 er i princippet kommet ud af 29 æg, hvilket jo egentlig er meget pænt ;)

Der kom 12 maraner, 12 blomster/maran krydsninger og en blomsterkylling. Desværre druknede den ene kylling sig, og en anden døde i nat pga. min egen dumhed (var kommet til at slukke for varmen, da jeg slukkede lyset i hønsehuset). Så der er "kun" 23 tilbage. Af dem tror jeg så at der er en, som måske ikke klare den, det ser ud som om at benene er lamme og sidder på ryggen, men jeg er ikke sikker. Det er den sidst klækkede. Jeg tror desuden at der er 2 spagatkyllinger, de har ihvertfald svært ved at rejse sig. Hvad kan det skyldes, og hvordan kunne man gøre noget ved det?

Alt i alt en god rugning syntes jeg. Var uheldig med en del ubefrugtede æg. (18 i alt)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: Første rugning
« Svar #1 Dato: 30 ſeptember , 2010, 23:08 »
Ja okay.. nu har jeg så aflivet dem...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 30 ſeptember , 2010, 23:20 »
Mikkel jeg har da ikke set dette før nu, og jeg synes ellers jeg læser det meste, men du har jo gjort kort proces og det synes jeg er godt, så skal du ikke gå og pleje nogen der måske ikke kommer sig alligevel.
Jeg synes det er gået godt med din første rugning, det er da et glimrende resultat, så tillykke med det, og god fornøjelse med de små pus.
Pas nu på du ikke kommer til at slukke for varmen igen, det er godt nok køligt nu.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 30 ſeptember , 2010, 23:21 »
Undskyld, har været optaget af arbejde og fodbold de sidste par dage så jeg så ikke dit indlæg i går.

Spagatben kan forsøges 'repareret' ved at binde benene sammen med en snor eller en piberenser så der er den 'naturlige' afstand mellem benene. På nogle vil defekten være væk efter 1-2 døgn, andre bliver bare ikke bedre og må derfor aflives
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2010, 06:33 »
Det må altid være utrolig spændende med den første gang i en ny rugemaskine.
Hvis mas ser bort fra de ubefrugtede, var det da vist også fint.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2010, 16:16 »
Det var nu ikke for at lyde sur, det var mest fordi jeg var lidt desperart efter at få hjælp til de små, men jeg syntes ligesom bare at jeg hellere vil bruge pladsen på de gode, sunde og raske kyllinger i stedet for de små, deforme og dårlige, derfor aflivningen :)

Er glad for jeres svar tak  <E
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.