Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: vand  (Læst 6806 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
vand
« Dato: 29 ſeptember , 2010, 10:13 »
Jeg har læst at man kan behandle og forebygge en del sygdomme og plager med at tilsætte saltsyre, ha i hvidløg, mentholdråber, eukahlypthusdråber, jod osv i vandet....

Så mit spm, kan dette blandes i det samme vand???
Evt hvad kan og hvad kan ikke blandes??

Jeg skal igang med saltsyrekuren nu, men i tilæg er jeg blevet anbefalet og give mentholdråber mod forkølelse, hvad skal jeg prioritere først?

Skal jeg lave et drikketrug med det ene og et andet med det andet eller??

HVordan gør I det?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: vand
« Svar #1 Dato: 29 ſeptember , 2010, 10:23 »
Du skal nok først og fremmest bruge din sunde fornuft.
Hvis du afprøver diverse kure fra diverse husråd, skal du vel være sikker på at de gennemfører kuren, og derfor kun have et enkelt drikketrug, så du er sikker på at de drikker der fra.
Jeg tror ikke, det er nogen god idé at blande alverdens ting.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 ſeptember , 2010, 10:26 »
Men hvad skal jeg starte med?

Mine høns er forkølet, de flyttes idag ind i karlekammeret hvor de og kan få noget varme. Skal jeg så give dem mentholddråber?? og hvor meget til 5 l vand?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 29 ſeptember , 2010, 10:41 »
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig her, Yngvild.
Jeg kan godt forstå, du er bekymret, det er man jo, når ens dyr skranter.
Det bedste vi kan gøre, er at sørge for at de er så sunde som muligt og har så gode forhold som muligt mht. bolig og foder.
Jeg *k for dine høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 ſeptember , 2010, 11:17 »
Tak, det gør jeg og.... :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 29 ſeptember , 2010, 11:33 »
Jeg bliver nok upopulær på dette indlæg men jeg forstår ikke helt hvorfor alting skal løses med useriøse og ugennemprøvede husråd. Hvis mine høns havde været "forkølede" i månedsvis ville jeg da kontakte en dyrlæge og få en antibiotikakur til at tage infektionen (nej det er ikke en virus når den varer så længe) og dernæst en ormekur så jeg er sikker på at det ikke er indvoldsparasitter, der er problemet.
Så dyrt er det altså heller ikke at kontakte en dyrlæge indenfor alm. konsultationstid..... Det virker nærmest som om nogle på DFF har det som hobby at fremstille blandinger af forskellige væsker og hvidløg ;D og hælde det i hønsene. Det ville være mere konstruktivt at finde ud af, HVORFOR de skranter. Jeg har haft høns i 21 år nu. I forskellige mere eller mindre tætte huse, fritgående eller i hønsegård, syv-otte forskellige racer samt æglægningshybrider, købt hos forskellige opdrættere. Jeg har ALDRIG haft en hostende, nysende eller snottet høne. Ikke at der ikke har været sygdom. Såvel Salmonella, Coccidiose som Mareks. Men alt er blevet håndteret hurtigt og med så lidt ubehag for de ramte dyr som overhovedet muligt. Høns er også levende væsener. Noget andet er, som du skriver, Marianne, at sørge for så god husning og kost som man kan frembringe. DET er en helt anden sag og kan måske forebygge nogle ting.
Ja, altså - det måtte ud. Nu har JEG det bedre ;D. - og @Loppe, dette er ikke specielt møntet på dig!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 ſeptember , 2010, 11:47 »
Hehe, jeg er overhovedet ikke nærtagende... ;)

Skal man ikke kunde få lov til at komme med meninger så ville det være for galt, Ytringsfrihed som det så fint kaldes :)

Jeg er enig i at man skal gi dem behandling når det trengs, og grunden til at jeg ikke har gjort noe med det tidligere er fordi de alle har været vitale og spist og pludret som alle andre høns, men nu har den ene fået det værre, og det er måske pga meget vind og regn.

Husmorråd er altid spennende, jeg er selv av den mening at det styrker både dyr og mennesker at komme si gennem en forkølelse eller andet uden at ty til medicin. Selv har jeg i mit 36 årige liv brugt pencillin 2 gange, jeg bruger så og si aldrig hovepinepiller fordi jeg vet at det går over.

Jeg havde en hest som fik forhudsinfektion, sikkert mange der ville ment jeg var dyremishandler som ikke behandlet det, men efter to dage så var hævelsen væk og hesten frisk og rask...så jeg lader altid kroppen arbejde lidt inden der kontagtes dyrlæge,
MEN DET ER DA SÅDANT JEG GØR!!!

Selvfølgelig får de medicin når det tyder på at de ikke klarer den selv...

Ingen af mine høns er døde, så derfor forsøger jeg lidt til, selv har jog hostet i flere mnd også ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 29 ſeptember , 2010, 11:54 »
Ingen af mine høns er døde, så derfor forsøger jeg lidt til, selv har jog hostet i flere mnd også ;)

Jamen jeg har hørt at vand med saltsyre, mentholdråber, jod samt hvidløg kurerer hvad-som-helst - prøv det dog ;)
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #8 Dato: 29 ſeptember , 2010, 11:57 »
Jeg ville starte med at klare forkølelsen før ormene. Selvom det kan virke som om orm er en slem sygdom så kan de sagtens leve med den i lang tid. Forkølelsen KAN derimod hurtigt udvikle sig til bl.a. øjenbetændelse, og hvis det bliver slemt dør de svageste ret hurtigt herefter. Derfor ville jeg behandle forkølelsen først. Hønseguf med MASSER af hvidløg i en skål, menthol eller endnu bedre Ropa-B i vandet, evt. en røgtablet i hønsehuset burde styrke immunforsvaret så meget at det bliver bedre i løbet af få dage...

Hvis enkelte høns er særligt hårdt ramt, eller har fået øjenbetændelse vil et par dage med penicillin i næbbet kunne tage det, hvis mange høns har det behandler jeg i 3-4 dage med penicillin i vandet. Husk tilbageholdelsestid på æg ved brug af penicillin!

Held og lykke med behandlingen!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 29 ſeptember , 2010, 12:20 »
Jeg har heller aldrig forstået det med røgtabletterne. Jo, at man kan "ryge lus ud" - men hvordan det kan gavne høns at få irriteret luftvejene med kulilte, lokalirriterende røgpartikler og kræftfremkaldende stoffer??? At det er "urter og olier" ændrer jo ikke ved at der ved enhver forbrænding af plantemateriale opstår skadelige tjærestoffer... Bare tænk på tobaksplanterne og den skade de har gjort fordi nogen fandt på at sætte ild til den og indånde røgen ::).
Og hvad angår immunforsvar så er det da rigtigt at man kan støtte det ved at forhindre mangelsygdomme. Meeeen på et par dage? Det er jo altså hvide blodlegerner og blodplasma, vi taler om.....
« Senest Redigeret: 29 ſeptember , 2010, 12:35 Fra Ankerine »
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 ſeptember , 2010, 12:23 »
Det er jo altså hvide blodlegerner og blodplasma, vi taler om.....

er du læge??? ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #11 Dato: 29 ſeptember , 2010, 12:24 »
Nej, sygeplejerske ;)
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #12 Dato: 29 ſeptember , 2010, 13:39 »
Jeg har heller aldrig forstået det med røgtabletterne. Jo, at man kan "ryge lus ud" - men hvordan det kan gavne høns at få irriteret luftvejene med kulilte, lokalirriterende røgpartikler og kræftfremkaldende stoffer??? At det er "urter og olier" ændrer jo ikke ved at der ved enhver forbrænding af plantemateriale opstår skadelige tjærestoffer... Bare tænk på tobaksplanterne og den skade de har gjort fordi nogen fandt på at sætte ild til den og indånde røgen ::).
Og hvad angår immunforsvar så er det da rigtigt at man kan støtte det ved at forhindre mangelsygdomme. Meeeen på et par dage? Det er jo altså hvide blodlegerner og blodplasma, vi taler om.....

Angående røgtabletter, så tænker jeg at det må være et gennemtestet og godkendt produkt, og der må være en grund til at America skriver at det renser næsebor og bronkier og forebygger forkølelse...

Citat fra http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=1302

ProSmoke består udelukkende urter og olier, hvorfor de er helt uskadelige for duerne. Derfor kan røgtabletterne tændes når duerne er i dueslaget. 1 tablet rækker til 75 m3 Bekæmper parasitter f.eks. myg og lus Renser næsebor og bronkier på duerne Forebygger derfor forkølelse og andre betændelser Forbedre duens form og ydeevne

Angående effekten af hvidløg mm. så er det bare sådan jeg har oplevet det her i den seneste uge - ikke videnskabeligt dokumenteret overhovedet, derfor skrev jeg også BURDE og JEG VILLE - og jeg skriver også at de nævnte ting samlet set BURDE styrke immunforsvaret hurtigt og det mener jeg nu stadigvæk...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 29 ſeptember , 2010, 15:54 »
Jeg må erklære mig meget enig med Kirsten her, vores høns fortjener god behandling, selvfølgelig skal vi ikke bare hælde medicin i dem (og os selv) i tide og utide, Yngvild, det har du bestemt ret i, men når det skal til, ja, så skal det til.
Lige for tiden synes jeg, man hører ordet saltsyre, næsten lige meget hvilket problem der opstår i hønsegården. Det kan da godt bekymre mig lidt, hvis saltsyre får en kultstatus som midlet. der helbreder alle småproblemer hos høns.
Jeg tror på god hygiejne, godt foder og et godt hus forebygger mange problemer.
Og måske lyder jeg som et gammelt vris, men sådan gør jeg nu en gang.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 29 ſeptember , 2010, 15:57 »
Angående røgtabletter, så tænker jeg at det må være et gennemtestet og godkendt produkt, og der må være en grund til at America skriver at det renser næsebor og bronkier og forebygger forkølelse...

Åh, Morten bare det dog var sådan, at man kan regne med det producenterne skriver, men sådan er det desværre ikke... Det er ikke for sjov, at det er blevet forbudt at lovprise en virkning på naturmedicin til mennesker med mindre man kan dokumentere en effekt - og det er der så pludselig ikke så mange producenter der kan. Desværre er produkter til dyr ikke underlagt den samme lovgivning, så derfor kan man love hvad man vil...

Jeg er helt enig med Ankerine i, at vores høns ikke skal være forsøgsdyr for alle mulige mærkelige råd, men nogle af dem er dog så oplagt uskadelige, at jeg til enhver tid vil prøve det før jeg hidkalder til dyrlægen. F.eks. er det almindeligt kendt at medicin til dyr doseres efter devicen "så-er-vi-sikker-på-det-virker" (tænk bare på p-piller til katte, antibiotikum til grise osv.), hvorfor jeg faktisk hellere vil udrydde f.eks. ormene (hvis hønsene er påvirkede af det) vha. lidt surt maveindhold end ved at give dem medicin.
Det er da næsten helt sikkert, at menthol ikke kurerer en forkølelse (det gør den jo heller ikke hos mennesker!), men det kan lette symptomerne lidt og måske hjælpe helbredelsen lidt på vej...

Dog vil jeg også mene, at det måske er lidt længe (selv for en høne ;)) at være forkølet i mere end en måned. Men jeg tror, du kunne få hjælp af at hænge en plade for det åbne vindue. Vi render jo heller ikke rundt uden tilstrækkeligt med tøj på, hvis vi er syge. Træk udløser ikke i sig selv sygdom, men det udfordrer immunforsvaret i en sådan grad, at det kan tage uforholdsmæssigt lang tid at blive rask (i øvrigt ligesom hos mennesker -igen ;))

God bedring til alle forkølede ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk