Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Stækning?  (Læst 16151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Stækning?
« Dato: 06 Maj , 2008, 10:48 »
Jeg fik fortalt at det var ulovligt at stække ænder, er det det?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Tutte

• Passiv bruger
Sv: Stækning?
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2008, 12:02 »
Ikke hvis du fjerstækker dem. Bred den ene vinge ud og klip de store fjer af halvvejs ind. Det skal så gentages hver gang de har skiftet fjer.
1,2 katte , 1,2 undulater og haven fuld af glade rævehvalpe

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2008, 14:34 »
Det er nu ikke fordi jeg skal fjerstække nogen...havde bare hørt det ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2008, 08:35 »
Det er den ældre metode af stækning der er ulovlig - da blev det yderste led klippet af..(mener jeg det var, kan ikke huske om det var tættere på)....altså knogle incl. fjer - men det bliver også kaldt for stækning, på lige fod med den stækning man bruger i dag.

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2008, 09:52 »
Det var det yderste led (lillefingeren !) man bortoperede - det var vist rigtig mange parkfugle, der havde denne model før i tiden - et forholdsvis lille indgreb, når fuglen blot ikke er for gammel.

Jeg foretrækker nu den med en postelastik om den ene vinge, indtil de har lært omgivelserne at kende !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2009, 16:21 »
@ Bent
Hvad går det ud på det med postelastikken? Jeg overvejer ænder til foråret, og de skal jo helst ikke flyve væk.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2009, 16:39 »
Jeg har fået den med elastikken fortalt i forhold til parakitter og papegøjer oa., for at de ikke skal skade sig selv i en ny voliere.

Med ænder vil jeg foreslå en fjerstækning. Og kun den ene vinge. Så kan de ikke holde balancen til at flyve, men stadig fræse afsted hen over plænen i deres daglige tilfælde af hjerneblødninger  ;D
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2009, 16:50 »
*GG* ja det er nok også den jeg foretrækker. Men hvad går den anden metode ud på? Sætter mam bare en elastik om vingen?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline radstedgaard

• Passiv bruger
Stækning, hvordan?
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2009, 13:08 »
Vi vil stække vores 4 moskushunner på den ene vinge.
De er snart voksne og den ene er fløjet ud idag - kom dog hjem igen.
Hvor langt fra roden skal man klippe?
Kan man bruge en almindelig saks eller skal man have specielt værktøj?

::) Kh Radstedgaard

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2009, 13:55 »
Der er flere måder at stække ænder på ! Nogle kønne og andre knapt så kønne  ::)

Her er et links med tekst og billeder, som viser hvordan det kan gøres pænt.

http://www.fugleforum.dk/forum/index.php?autocom=ibwiki&cmd=article&id=28

Mvh. Bjørn.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2009, 17:26 »
Hvis vi stækker vores ænder, klipper vi fjer af på den ene vinge, men som regel lader vi være. De elsker at flyve over på vores mark og græsse sammen med køerne. Der ser flot ud hen på sommeren, når der går et kuld store ællinger på 12-15 stykker sammen med forældrene og græsser.

MEN sidste år fandt de vej om til vores havebassin, som bagefter lignede en mudderpøl - så blev vingerne altså stækket omgående, for det var jo nok ikke den eneste gang, de havde tænkt sig at bruge havebassinet istedet for deres eget badekar >:(
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2009, 18:24 »
Netop blodig og ublodig stækning er noget der det sidste halve årstid har været diskuteret i LDF i forbindelse med raporten fra Det Dyretiske Råd. I den forbindelse har jeg et par gange været på foreningsbesøg og lavet oplæg til debat om dette samt håndopmadning og burstørrelser.
Jeg har genem årene brugt både ublodig ledstækning og klipning af vingefjer o nogle tilfælde.
Man holdning er at hvis man ledstækker skal det gøres inden for det første døgn. Man tager en skarp saks og klipper vingen af ind til tomlen der er en lille udvækst forest på vingen. En stækning på 3 dagen vil give meget blødning fra vingen da nerver og blodbaner på dette tidspunkt er udviklet i vingen.
Når man ledstækker den første dag opserver ællingen ikke at ledet klippes af. Fordelen ved at stække ænder er at det er muligt at give dem væsentlig større plads end hvis de kan flyve og ofte ender i en lille voliere. Hvis man klipper vingefjer i den ene eller bedst i begge vinger vil de vokse ud på et tidspunkt og pludselig en dag er ænderne fløjet bort. Især prydænder flyver særdeles godt.
Det at klippe vingefjer har jeg ofte brugt når jeg sætte nye fasaner ud i min store voliere der er 20 meter lang. Klipningen er for at forhindre at de flyver mod endevægen og hermed skade sig selv. Jeg har prøvet at lukke 2 tragopaner ud i volieren uden at klippe dem. De tog de 20 meter ned mod trådbeklædningen på endevægen med fuld fart og de lå begge og havde smadret hovederne. Når man klipper vingefjer undgår man dette og når de næste gang vokser ud kender fasanerne afgrænsningerne i volieren.

Det at klippe eller stække flyvende fugle som papegøjer parakiter og andre flyvende fugle er efter min mening noget svineri og burde forbydes. Den eneste mulighed disse fugle har for at undslipper er at flyve. En stækning er en utrolig psykisk belastning for en flyvende fugl.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2009, 19:36 »
Man tager en skarp saks og klipper vingen af ind til tomlen der er en lille udvækst forest på vingen.

Klipper man hele vingen af?!
Ser det ikke grimt ud når ællingen så er blevet stor?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 01 Marts , 2009, 19:39 »
Mener kun man tager det ydderste led, men ved ikke om det er lovligt mere ;)... Det er ihvetfald ikke tilladt til fugle der skal udsættes :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
« Svar #14 Dato: 01 Marts , 2009, 21:07 »
jeg mener det er ulovligt at stække herhjemme i DK, skal der stækkes skal det foregå via dyrlægen.

Det er ikke ulovligt at klippe slagfjerene (de lange fjer på vingen)med en saks