Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forsvunden tråd om saltsyrekur.  (Læst 10200 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Forsvunden tråd om saltsyrekur.
« Svar #15 Dato: 26 ſeptember , 2010, 22:25 »
Prøv at se Betina30's galleri med billeder af orm, som kom til syne i klatterne, efter hun havde behandlet med saltsyre: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery;u=1335

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 26 ſeptember , 2010, 22:47 »
Så hvis angrebene kun er i mindre målestok, tror jeg ikke, man umiddelbart selv kan se noget.

Og så har du nok heller ikke et desideret problem.

De fleste af vore dyr er inficeret med parasitter. Dette er bestemt ikke unormalt. Men kun hvis angrebene tager overhånd er der behov for indgreb/'medicinering'.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 27 ſeptember , 2010, 07:39 »
Jeg har det lidt på samme måde, jeg kunne også godt lide lidt dokumentation på den saltsyrekur. Jeg var talte med min kusines mand om det i går. Han er dyrlæge og han har ingen indtægter på mine dyrlægeregninger, tvært imod har han hjulpet mig, da Gaia skulle aflives på en helligdag. Han mener ikke, at saltsyrekuren har den store indvirkning på ormene, vi behandler jo heller ikke vores børn med coca cola, når de får børneorm.
Det kan jo være et tilfældigt sammentræf, at klatterne ændre sig i forbindelse med at man giver dem saltsyrekuren. Lidt lige som når vorter forsvinder efter, at man har brugt et eller andet husråd mod dem, vorter forsvinder jo på et eller andet tidspunkt, og har man så lige brugt et husråd, er det nærliggende at drage en sammenhæng der.
Jeg ved ikke om Bettinas røde klatter er orm, jeg har haft nogle tilsvarende klatter i mit hønsehus, og jeg tog dem med og undersøgte dem i en balje vand (iført gummihandsker forstås) og med en lup. Der var ikke noget ormeagtigt over det røde, det virkede nærmest som noget slimhindevæv og blod og var ikke sammenhængende. Jeg har også haft fat i en klat med spolorm, og der var man slet ikke i tvivl, der var orm med afsluttede ender og ikke bare en blævret udefinerlig masse, desuden var spolormene hvide, de lignede på en prik de billeder, jeg linkede til forleden.
Det bedste man kan sige om saltsyrekuren er nok, at den ikke gør væsentlig skade.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #18 Dato: 27 ſeptember , 2010, 08:02 »
Da jeg brugte saltsyre dengang jeg havde de spoleorm, (hvide lange orm) kom der også hvide orm ud dagen efter så her havde jeg et bevis. Jeg fik bare ikke taget et billede af dem lige fra starten af, så det blev nogle senere klatte. Siden har jeg ikke mødt hvide lange orm, kun pubber eller hvad de hedder.
Har lige prøvet med en rigtig ormekur og der kom lidt "pubber" ved nogen af dem, som hvis der var brugt saltsyre. Så ikke den store forskel.

MEN saltsyre tager ikke halsorm og tror heller ikke det tager lungeorm.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #19 Dato: 27 ſeptember , 2010, 08:47 »
Jeg tænker jo lidt at de røde ting i klatterne jo netop kunne være afstødt slimhinde fra tarmen, og hvis det er virkningen af saltsyre, så er det jo mavepine til hønen.... :o
på den anden side, så er jeg sikker på at med dne koncentration der er tale om, så kan det næppe være skadeligt, i bedste fald måske virkningsløst.

Jeg lærte det af en dyrlæge for 16 år siden da jeg havde mine første høns, men har kun prøvet det nogle få gange.

Det bedste er nok at vente på synlige orm, og så lade dyrlægen behandle.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #20 Dato: 29 ſeptember , 2010, 10:21 »
Hvad middel bruger man til høns mod involdsorm?
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 29 ſeptember , 2010, 10:25 »
Du kan få Flubenol hos dyrlægen, der er ingen tilbageholdelsestid på æggene ca 30 dage på slagtedyr, ligeledes er der Panacur også fra dyrlægen, men der er jeg ikke helt sikker på tilbageholdelsestiden.
Begge disse midler tager indvoldsorm i tarmene, men også de orm, der kan sidde i luftrøret.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #22 Dato: 29 ſeptember , 2010, 12:03 »
jeg har haft nogle tilsvarende klatter i mit hønsehus, og jeg tog dem med og undersøgte dem i en balje vand (iført gummihandsker forstås) og med en lup. Der var ikke noget ormeagtigt over det røde, det virkede nærmest som noget slimhindevæv og blod og var ikke sammenhængende.

hvad var det så? hvad gjorde du så? gik det bare væk af sig selv?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 29 ſeptember , 2010, 15:31 »
Jeg har ikke gjort noget; for det meste ser deres klatter pæne og kringlede ud, af og til kommer der der en af de røde klatter, og af og til nogle gule bløde klatter, men de fleste er pæne kringler.
De trives og vokser pænt, og det er så det.
Jeg har haft to hønekyllinger, som jeg syntes virkede lidt små i det, så dem har jeg for en sikkerheds skyld givet en kur mod coccidiose et middel fra dyrlægen.
Orm vil jeg også behandle med et middel fra dyrlægen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk