Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lus?  (Læst 7871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BentReuss

• Bruger
Lus?
« Dato: 22 ſeptember , 2010, 10:05 »
Hej Jeg er ny i forumet, og er ret imponeret over mange gode forklaringer på bekæmpelse af forskellige problemer med hønsene. Jeg har dog fået nogle uventede gæster i hønsehuset.... Er der nogen der kan sige mig hvad det er for nogen krabater?

0.3 HvidSussex 4.10 DværgSilkeHøns i Rød,Grå,sort og SølvVidtfarvet 0.7 Isa Warren 2.4 søde børn

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Lus?
« Svar #1 Dato: 22 ſeptember , 2010, 10:14 »
Velkommen til.
Er de røde?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

GKV

• Gæst
« Svar #2 Dato: 22 ſeptember , 2010, 10:27 »
Det er lidt svært at se dem rigtigt, men kunne der mon være tale om snudebiller, fra evt. korn??

VH Gunni.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2010, 10:28 »
Hmmmm - det tænkte jeg også. Er de ikke for store til at være lus/lopper/mider fra fjerkræ?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline BentReuss

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2010, 10:41 »
Ja de er røde! Har forsøgt at tage bedre billeder, det lykkedes ikke rigtigt.....
0.3 HvidSussex 4.10 DværgSilkeHøns i Rød,Grå,sort og SølvVidtfarvet 0.7 Isa Warren 2.4 søde børn

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 22 ſeptember , 2010, 10:45 »
Prøv at mase et par stykker ud på et stykke hvidt papir (åh, nu er her vel ingen buddhister ;)). Indeholder de blod, så er kornbillerne udelukket.....
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline BentReuss

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 ſeptember , 2010, 10:51 »
He he det har jeg ikke noget problem med  ;D Men de ER fulde af blod.... papiret blev helt rødt.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2010, 10:57 »
Mon ikke det er blodmider. Er de meget små, ca som et punktum eller lidt større?
Mvh Marianne

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 22 ſeptember , 2010, 10:57 »
Så langt så godt. Så er det dine høns, de lever af og det betyder KRIG :o. Du må læse på lektien yderst til venstre under  "Artikler om utøj" og så afsted til det nærmeste sted, der forhandler StaldChock eller lignende. Fortvivl ikke - det kommer de fleste af os ud for af og til. Der skal bare handles inden hønsene bliver svækket af blodmangel. Problemet er lidt at hønsene sover samme sted hver nat - så slår utøjet til og bliver tanket op med hønseblod. Efterhånden kan der være ret mange. Så: PÅ DEM!
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2010, 11:00 »
Mon ikke det er blodmider. Er de meget små, ca som et punktum eller lidt større?
Ups Marianne, der trykkede vi vist samtidigt... Jo, det ligner vel egentligt mest blodmider. Så skal siddepindene også have et sprøjt.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline BentReuss

• Bruger
« Svar #10 Dato: 22 ſeptember , 2010, 11:04 »
Ok, jeg går i krig....
Jeg har en enkelt af hønerne der har tynd mave kan det stamme fra dem? Har læst lidt omkring dette emne men når nu den har skidt i gumpen og jeg gerne vil vaske den, så strander jeg på det simple spørgsmål... Hvordan gør jeg det lettest?? Er det bare at tage hønen op og bruge nogle engangsklude?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 22 ſeptember , 2010, 11:12 »
Velkommen på forum, Bent  :D
Jeg kan se, du har fået god hjælp mht. miderne, en god ting, kan også være at smøre siddepindene i lugtløs petroleum, men altså ikke kun nøjes med det.
Mht. vask, så tager jeg hønen med ind i brusenichen, så lægger jeg håndbruseren på gulvet med lækkert håndvarmt vand, og så bruger jeg hænderne, en til at støtte hende på brystet, så hun bliver siddende, en til at skrubbe hende.
Så tørrer jeg hende så godt som muligt med et håndklæde, lader hende blive inde i en kasse med et godt lag spåner og i et varmt rum natten over.
På denne årstid er det VIGTIGT, at hun er gennemtør, når hun kommer ud, for ellers kan kun blive forkølet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 22 ſeptember , 2010, 11:27 »
Jamen, jamen, hvor er vi henne...!!! ::)

Så tager man hønsene ind under bruseren, så vasker man dem....og, tørrer dem med et håndklæde...!!!

Jeg må sige, at det ligger langt fra mit forhold til fjerkræ.....det ligner jo nærmest overgreb på de stakkels dyr.

Er godt klar over, at det bliver gjort med de bedste intentioner, og at du Marianne er en sand dyreven, men,
et eller andet sted har jeg det dårligt med, at vi sådan skal ´menneskeliggøre´ vore husdyr.

Det var såmand bare det jeg ville sige...og, man skal jo sige hvad man mener.  /o

Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 22 ſeptember , 2010, 11:34 »
Staldchok er aller bedst til blodmider har jeg fundet ud af. Og så som Marianne skriver lugtløs petroleum.   ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 ſeptember , 2010, 11:40 »
Kaj .... næppe noget med menneskeliggørelse at gøre.

bare supersvært at skabe læ og varme til udendørsvask.

Så hvorfor ikk brusekabinen når de perfekte forhold er der.

Grattede høns kræver altså vand hvis de skal blive rene .... og varme hvis de skal blive tørre igen uden at ligge med bunden i vejret med lungebetændelse en lille rum tid derefter.

Men jeg vil da vældig gerne høre dit alternativ ?  /o
Med venlig hilsen Søs