Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad mon det kan være...  (Læst 6247 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Hvad mon det kan være...
« Dato: 21 ſeptember , 2010, 20:03 »
Min ene høne har øjenbetændelse - tror jeg!! Hun er hævet ved øjet og det væsker.. Jeg tørrer, vasker og drypper øjet med saltvand 2-3 gange om dagen

Men inde i øjet har hun en mærkelig hvid plet - se billeder - hva mon det kan være??

En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Hvad mon det kan være...
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2010, 20:26 »
Jeg vil godt lige starte med at sige at jeg ikke er dyrlæge. Så det kan godt være at det er noget pjat jeg siger...
Men jeg har set det samme ved at par af mine moskus ællinger. Jeg tror at det starter som en rift i hornhinden som efterfølgende gør øjet betændt. Jeg har en enkelt ælling gående som er blind på det ene øje, den spiser dog fint og får lov til at leve indtil den skal slagtes.
De andre har jeg aflivet da deres øjne ikke bliver normale igen. Hvis din høne mistrives så bør du også aflive den.

Danny
Himlen bør altid være blå!

pylle pylle

• Gæst
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2010, 20:47 »
Ja det har jeg også set ved en af mine høns. Det var også en rift den havde fået i øjet, som hurtigt udviklede sig til betændelse. Jeg fik noget ved dyrlægen at smøre med, og fik afvide at den helt sikkert var blind på det øje men fint kunne klare sig. der gik få dage uden bedring, og så skete der et eller andet, hvor det faktisk lignede at den yderste hinde løsnede sig helt fra øjet.. og der skyndte jeg mig at aflive.. så har ingen gode råd ang. det. :-[

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2010, 20:50 »
Jeg holder øje med hende og bliver det ikke bedre så afliver vi hende - hun skal ikke lide for min skyld  /o
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2010, 21:07 »
Der ligger betændelse under hinden, og det løsner den, hvis du vil have det der til at gå over, så skal du have noget hos dyrlægen, ellers går det ikke over, det er jo indkapslet og kan ikke skylles ud med saltvand.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2010, 21:15 »
Vil starte med at sige som Danny, at jeg heller ikke er dyrlæge. Taler kun ud fra egen erfaring.
Vi har en høne som startede på samme måde, hævet omkring øjet og ligesom noget skum i det. Hun er blevet blind på det øje. Vi har haft sat hende i en anden gård for at hun ikke skulle være for nemt et offer for hanen og e andres hakkeri.
Jeg kan så fortælle, at Christian (min bedre halvdel) afliver hende i morgen. Hun har nu været blind i ½ år efterhånden (kun på det ene øje), men nu trives hun ikke mere. Hun er også stoppet æglægningen til trods for at hun kun er 2 år gammel. Det er en New Hampshire.
Vi prøvede at lade hende gå, for hun virkede i starten som om hun klarede det. Hun spiste og gik og hyggede sig og lagde faktisk æg hver dag. Men nu er det slut.
Vi har ydermere en Barnevelder der har været blind på det ene øje siden den var kylling. Jeg er i syv sind om hun skal have lov at leve. Tror hun klarer blindheden bedre, for hun kender ikke til andet, men ved det ikke.
Hvis du kigger på dit billede Randi, det første, så kan du se, at pupillen er grå istedet for sort. Det er tegn på at øjet er ved at være tabt. Lige som når vi mennesker får grå stær. Vi mennesker kan dog opereres for det.
Hvis i beslutter jer for at beholde hende, vil jeg ønske jer alt mulig held med hende, og håber ikke det går som vores lille "Hamp".

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2010, 23:30 »
Har også haft det, jeg har vasket øjet med borvand og givet hende øjendråber eller penecelin begge dele er lige gode,de er ikke blevet blinde
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2010, 00:41 »
@ Lisbeth
Er du sikker på hun ikke bare er gået i fæld, så holder de jo gerne op med at lægge æg.
Jeg mener hvis hun har klaret sig så kan hun også det nu, med mindre hun naturligvis
fejler noget andet.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 ſeptember , 2010, 01:13 »
Ina:
Jeg kan prøve at tage et billede af hende i morgen inden Christian går i gang. Så kan du se hvordan hun ser ud. Hun står meget og hænger med lukkede øjne. Hun er ikke gået igang med at fælde og inden hun stoppede helt med æglægningen lagde hun en gang et æg på størrelse med et solsorteæg og et par gange lagde hun vindæg. Imellem de tilfælde lagde hun alm. pæne æg og nu kommer der som sagt ingen. Bliver der smidt noget mad til dem i gården har hun svært ved at finde det, da hun ikke rigtig kan se hvor det bliver smidt. Også selv om det er på den side af hende hvor hendes øje fungerer.
Hun er stoppet med at sidde på pind her for 1 måned siden ca. og Christian er ude hver aften og sætte hende op, ellers ligger hun under de andre på pindene og bliver skidt på.
Hun er blevet ret sølle at se på.

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2010, 17:43 »
hmm jeg kan godt se at det ikke lyder så godt med den lille høne, du må gøre hvad du finder bedst, det er jo dig der kan se hvor galt det er fat.
Venlig Hilsen INA

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2010, 22:15 »
Jeg valgte at få aflivet den lille høne - hun blev dårligere og dårligere - Øjet var konstant lukket og hun stod og var skidt i et hjørne af gården  :'(