Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne lyder mærkelig  (Læst 4732 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MetteLarsen

• Passiv bruger
Høne lyder mærkelig
« Dato: 21 ſeptember , 2010, 19:40 »
Vi har 5 dværg wyandotter, 3 sølv/sort dobbeltbåndet og 2 Orange/sort dobbeltbåndet. For ca. 1-2 måneder siden måtte vi aflive en orange/sort efter at den havde skrantet længe. Den var træt og svag, men der var intet ellers at se på den. Nu er jeg så begyndt at være bekymret for en af de andre orange/sorte. For nogle uger siden begyndte den at lyde som om den afkalkede, sådan rallende med væske. Nu er lydene meget lavere og den ser træt ud.
Kan det være noget luftvejssygdom og kan det behandles?

Venlig hilsen
Mette
Venlig hilsen Mette

0,9 dværg wyandotter, 0,2 orpington/italiener blanding, 0,3 sort maran, 0,4 Batman, 0,1 katte, 0,2 marsvin, 1,0 New forest pony og ? antal fisk

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Høne lyder mærkelig
« Svar #1 Dato: 21 ſeptember , 2010, 20:47 »
Er den forkølet? Mine plejer at være forkølet når de rasler sådan.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

frida

• Gæst
« Svar #2 Dato: 21 ſeptember , 2010, 21:17 »
Jeg tror, vi alle har hver vores tanker om, hvad det måske kan være, ifht. hvad man selv har haft af problemer. Min tanke er luftvejsorm. Mine høns blev svækkede/tynde, havde "tynd mave" med "griseri" ved gumpen, sjusket fjerdragt og generel stille og hængende. I perioder havde de også "rallen", og én blev specielt hårdt ramt, og har stadig symptomer fra luftvejene. Det tror jeg, er varige skader i luftvejene, da jeg er 98% sikker på at ormene er udryddet. Jeg har indført ormekur X 3 om året, og saltsyrekur indimellem.
Håber dog du finder den korrekte årsag hos dine høns, hvis det ikke er det samme hos dine høns, så de kan få den rigtige behandling igangsat.

Offline MetteLarsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 ſeptember , 2010, 18:02 »
Mange tak for den hurtige response. Jeg har lavet saltsyre blandingen, så de får det at drikke. Den syge sidder og gisper efter vejret, så jeg håber virkelig at det ikke er for sent. Den drak ikke rigtig selv, så vi har givet den lidt med en blød sprøjte i munden.
Venlig hilsen Mette

0,9 dværg wyandotter, 0,2 orpington/italiener blanding, 0,3 sort maran, 0,4 Batman, 0,1 katte, 0,2 marsvin, 1,0 New forest pony og ? antal fisk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 22 ſeptember , 2010, 18:48 »
Forkølelse hos høns behandles ikke med saltsyre. Saltsyrekuren har muligvis en vis effekt på de orm, høns kan få i tarmene. Denne effekt er ikke på nogen måde videnskabeligt dokumenteret.
Nu lyder jeg måske som et surt gammelt vris, men når jeg er forkølet eller raller drikker jeg altså heller ikke en opløsning med saltsyre.
Læs evt i denne tråd:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=11242.msg113031#msg113031
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 22 ſeptember , 2010, 19:08 »
Hvis det er orm, den er så hårdt ramt af, kan jeg ikke tro det er nok, at behandle med saltsyre. Jeg prøvede også med saltsyrekuren, men der var absolut ingen virkning af dette. Måske kan saltsyre virke i milde tilfælde eller som forebyggelse, men er angrebet voldsomt, ville jeg nok kontakte dyrlægen, og få noget der virker.
Held og lykke med behandlingen.

Offline MetteLarsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 ſeptember , 2010, 16:50 »
Den var hårdt ramt, og lå desværre død idag da jeg kom hjem. Men jeres råd og denne oplevelse gør da at jeg er meget mere opmærksom på, og tidligere ser symtomerne og kender behandlingen.
Venlig hilsen Mette