Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Endnu en! Er det mareks?  (Læst 21073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

  • Gæst
Endnu en! Er det mareks?
« Dato: 17 ſeptember , 2010, 15:45 »
Hej
Har lige brug for jeres hjælp. Min fodbefjerede dværghane som skulle have været solgt her i weekenden har fået noget med vingerne. Jeg lagde mærke til for to dage siden at den ikke fløj op på pinden til de andre om aftenen, men så tænkte jeg ikke nærmere over det. Så her til morgen sad den på gulvet og jeghavde ellers sat den op på pinden i aftes  :-\ Så prøvede jeg at tage den og slippe den i luften for at se om den ville flyve som den jo altid plejer at gøre, men den rørte kun vingerne meget langsomt og landede derfor hårdere på jorden ene normalt. Det er stadig det samme nu og jeg tænker lidt på om det er mareks der har angrebet den, men kan det virkelig være det når den ikke er ældre end 3 mdr. Det plejer jo at komme et par måneder senere. Hvad tror i? Jeg har ikke så meget erfaring på det område. Jeg er ikke sikker på om vingerne hænger på den. Da jeg kom hjem gjorde de det måske en lille smule, men det er meget svært at se på de fodbefjerede synes jeg  :-\
Håber at nogen kan hjælpe for jeg vil meget gerne vide det hurtigt, for hvis det er mareks skal den jo aflives hurtigst muligt!  <+
« Senest Redigeret: 17 Oktober , 2010, 17:45 Fra Johan »

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #1 Dato: 17 ſeptember , 2010, 17:03 »
Så er der et par billeder. De er ikke så gode, men håber at de er gode nok  :)
Jeg synes at vingerne hænger lidt. De to hønekyllinger er også lige med på det ene. Er lidt i tvivl med dem  :-\

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #2 Dato: 17 ſeptember , 2010, 18:14 »
Jeg har ikke lagt mærke til noget med gangen. Jeg synes egentlig at den er normal nok. Måske er den en lille smule besværet, men er ikke helt sikker. I går aftes satte jeg ham op på pinden til de andre. Han lå i reden sammen med mine silkekyllinger på 2 mdr, som endnu ikke har fundet ud af at man sover på pindene. Han plejer aldrig at ligge der. Så i morges da jeg åbnede lå han på gulvet. Jeg skal lige prøve al holde øje med ham i aften. Han ligger ikke meget på siden, men han ligger meget ned. Han har lidt problemer med ballancen når han står på pindene i huset og så lægger han sig ned. Det hele har ikke varet mere end højst 3 dage ( hvad jeg ved af)

Afføringen er normal. Nogen gane er det bare en klat gult halvtyndt noget, men det kommer der også fra de andre og det har de jo altid gjort. Der ser fint ud omkring gatet, hverken fedtet eller noget.

Hvis nu det er mareks. Hvad så med mine andre høns (specielt silkerne) Er der fare for at de bliver smittet?

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Er det mareks?
« Svar #3 Dato: 17 ſeptember , 2010, 21:27 »
min hønseflok fik mareks. Der røg en kylling efter ca. 8 dage, den lå bare og blev svagere og svagere, spiste, hvis vi satte mad under næbbet på den, så det var jo ikke influenza, men dens søskende havde opgivet den længe inden jeg havde og trampede den ned.

De næste 2 var større, og det var helt klart benene, der var det første og største tegn. Mareks hedder også hønselammelse, og det er mit indtryk, at det dér med benene - det er dét tegn, der er Mareks-tegnet.

Helt ærligt, så tror jeg ikke det er dét, men jeg er ingen ekspert.

Vi fjernede hverken resten af flokken (lod det "rase ud", tror jeg det hed), og vores tropefugle deler hus med dem (adskilt af trådnet og 1 m. gangareal). Der skete ikke mere. Vi har ikke ikke kalket om, sprayet, fjernet støvpartikler, og vi kom igennem det.

Jeg ville trække salget tilbage eller udskyde det til jeg var sikker på at hanen var frisk igen.

Held og lykke og god bedring!
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #4 Dato: 18 ſeptember , 2010, 20:17 »
Jeg skal nok skrive hvordan det går. Den er en mand som skulle komme og hente nogle dv. wyandotter hos mig i morgen. Er det så heller ikke forsvarligt at sælge dem? De har gået sammen med hanen.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #5 Dato: 18 ſeptember , 2010, 21:28 »
Hvis det nu er mareks. Hvordan kan det så være kommet? Kan det bare godt komme uden at det er kommet med fra nogle dyr fra et andet sted. De fodbefjerede dværge jeg har er fra Bjarne Pynt i Hvidovre og han har ikke haft problemer med mareks i mange år.
I dag har den ikke haft det anderledes. Den sidder meget af tiden, men den går hverken skævt eller ligger på siden. Den vil også meget gerne op på pindene om aftenen og prøver også, men den kan ikke flyve længere end op på redekassen og defra op på pindene. Ville den overhovedet kunne bevæge vingerne hvis det var mareks? Den falder jo ikke bare ned når den skal ned fra pinden om morgenen, men prøver at flyve lidt. Når den så lander får den overballance og falder forover, men går så helt normalt videre.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #6 Dato: 18 ſeptember , 2010, 21:39 »
Hvis det nu ikke er det, er der så nogen der har et bud på hvad det ellers kan være når i læser beskrivelserne?
 

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Er det mareks?
« Svar #7 Dato: 18 ſeptember , 2010, 23:57 »
Svovt nok er det, efter hvad man hører, mest fodbefjerede der rammes af Mareks.
Har også haft det på et tidspunkt, hvor det tog en 3 stykker ud af 10, så det var jo forholdsvis billigt sluppet. (2 af disse fodbefjerede)
Har man først sygdommen inde, er man nød til bare at lade den race ud, de stærkeste overlever.
Vaccination er desværre ikke så nemt endda, fordi det ikke er til at få fat i små portioner at vaccinere med, men jeg kunne da tænke mig, at det er noget man er ved at kikke på.
Når først der er taget hul på en vaccine, holder den kun i ganske kort tid, og i en portion er der vist til flere tusinde.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er det mareks?
« Svar #8 Dato: 19 ſeptember , 2010, 07:52 »
Desuden kan man kun vaccinere, hvis man ruger kyllingerne ud i maskine, for de må slet ikke have kontakt med andre høns den første tid. Derfor er vaccination ikke ikke aktuelt i min hønsegård.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #9 Dato: 19 ſeptember , 2010, 08:42 »
Ja jeg kan heller ikke vaccinere for jeg alle mine kyllinger bliver ruget ud under skruk  :-\
Er mareks altid noget der bliver værre og værre eller kan det være at hanen slet ikke får det værre end den har det nu?

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Er det mareks?
« Svar #10 Dato: 19 ſeptember , 2010, 09:28 »
Med mit begrænsede kendskab til Mareks, så går det kun en vej, har de først fået det, bliver det værre og værre, og ender med aflivning.
Sådan har det ihvertfald været her
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Er det mareks?
« Svar #11 Dato: 19 ſeptember , 2010, 10:48 »
når først dyrene viser tegn på mareks, er det noget de dør af. Det kan ikke helbredes. Jeg har lige haft mine høns "til syn", og den ene hane viser tegn på, at han har været angrebet, men er kommet igennem det. Han er ikke et stolt dyr, hans udvikling er lidt bagud, der er bare sådan lidt... B-hane over ham generelt. Så de kan altså godt have det uden det kommer til angreb, de kan have det i mild grad, og de kan have det, så man kan se det... og så dør de slutteligt af det.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

johan10

  • Gæst
Sv: Er det mareks?
« Svar #12 Dato: 19 ſeptember , 2010, 11:12 »
Når det er ovre, og der ikke er flere dyr som rammes af det, hvor lang tid skal der så gå før jeg igen enten kan få nye dyr eller komme af med nogen igen. Jeg spørger bare fordi jeg er ret meget i knibe nu, for jeg har mange kyllinger, som er ved at blive store nu, og mit hønsehus og min gård, som er ret lille, egner sig slet ikke til så voksne høns.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Er det mareks?
« Svar #13 Dato: 19 ſeptember , 2010, 11:17 »
@ Jørn - ja så må vi hellere også lige slå fast, at dyrene sagtens kan spises alligevel  ;)

Vi kommer til at slagte 2 haner fra mareks-kuldet. Herefter har vi så 1,3 tilbage ud af de 10 vi startede med (1 død pga. kat, 3 pga. mareks og 2 snart død ved økse). Rheinlændere er ikke kendt for at ruge ud selv, så vi lægger muligvis æg i rugemaskine i nabolaget, og får så eventuelle kyllinger vaccineret. Ellers skifter vi race.

@ Johan - vi fik at vide at vi skulle vente til de var 4 mdr., så var den værste tid overstået og vi kunne tilføre nye dyr.Der er stadig en risiko for et nyt udbrud da det som Jørn skriver er et virus, men dyrene er stærkere og det ses ikke nær så tit i den alder. Mareks er forbandet...
« Senest Redigeret: 19 ſeptember , 2010, 11:20 Fra Juhulie »
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Er det mareks?
« Svar #14 Dato: 19 ſeptember , 2010, 12:31 »
jeg er enig i ikke at spise de dyr, der tydeligt er syge af mareks, men sådan en hane som ham vi har gående, som har overlevet det og er frisk, men ikke særlig udstillingsklar... han kommer i gryden.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.