Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mobberi i hønsegården  (Læst 4564 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marrik

• Passiv bruger
Mobberi i hønsegården
« Dato: 16 ſeptember , 2010, 15:09 »
Jeg har 10 høns af forskellige krydsninger og en hvid italiener hane. de har masser af plads, men da jeg fik dem var de alle blevet hakket på ryggen angiveligt fordi der havde været for mange haner sammen med dem? det er nu 6 uger siden og de er ved at få fjer igen. på nær en den bliver stadig mobbet af de andre. kan man tage den ud til den har fået fjer igen og så sætte den ind til de andre igen og kan den tåle at være helt alene?

Offline Marrik

• Passiv bruger
Sv: Mobberi i hønsegården
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2010, 19:58 »
Tak det vil jeg gøre måske sætte den sammen med et par kaniner et stykke tid??

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2010, 21:29 »
Jeg tror det er vigtigt, du prøver at isolere den sammen med en af de andre. Hvis du er heldig kan de to blive venner og holde lidt sammen mod de andre. Hvis du isolerer den alene, så er den bare endnu mere fremmed og alene når den kommer tilbage. Og i øvrigt synes jeg også det er lidt synd at den skal gå alene, når det ikke er fordi den er syg. Jeg er ikke sikker på den opfatter kaninerne som "selskab", men ved det ikke :D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marrik

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 ſeptember , 2010, 11:06 »
Den er idag blevet taget fra de andre og sat ind til kaninerne. de første 15 så de lige hinanden an men nu kan de godt gå helt tæt sammen. at tage en anden høne væk sammen med den er ikke en mulighed. hvis den ikke kan sættes tilbage til flokken når den er kommet sig eller den ikke trives hos kaninerne bliver den slagtet.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 18 ſeptember , 2010, 23:19 »
Kan du ikke tage en høne mere og sætte ind til kaninerne, så den har en ven, og når de to er gode venner sætter du endnu en høne til, osv. det handler om at det er mopperne der skal være i underskud til der er ro igen.
Det kan være kaninerne føler sig lidt trængt  ;D hvis der flytter for mange høns ind.

Du kan netop risikerer at mopningen fortsætter hvis hun bare kommer tilbage igen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 18 ſeptember , 2010, 23:43 »
Mobberi i hønsegården er meget normalt. Der etableres et hieraki blandt hønerne, og der vil altid være én der er lavest i dette hieraki.

Hvis man fjerner den der rangerer lavest (bliver mobbet), vil det være en anden der pludselig rangerer lavest og bliver mobbet.

Det bør dog ikke være så voldsom 'mobning' at en høne lider fysisk overlast. Så bør der gøres noget. Men spørgsmålet er, om det hjælper at flytte den mobbede.

Det kunne tyde på at du evt har én eller flere meget stærke alpha-høner, som foranlediger den voldsomme fysiske mobning.

Jeg ville umiddelbart anbefale at du holder lidt øje med flokken et stykke tid og observerer hvad det er der faktisk foregår. Hvem starter det og fører an i mobningen?

Måske er der mere behov for at flytte en meget dominerende høne!?!?

Hvor er hanen henne i alt dette? Han burde jo træde i karakter og sætte nogenlunde skik på damerne.

Aaaltså. Disse italienske herrer. De fører sig altid frem som de største Don Juan-er, men når det kommer til stykket har de det bedst i mors skørter.  *g
Mvh
Erik Andersen

Offline Marrik

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 ſeptember , 2010, 09:51 »
Tak for de gode råd. hønen er kommet tilbage til flokken igen den var kraftigt utilfreds med at være blevet en af kaninerne.... problemet har løst sig selv ihvertfald for en stund. da jeg har indkøbt 6 store DL kyllinger på 9 uger og sat ind til de andre så nu er fokus flyttet væk fra den mobbede samtidig med at kyllingerne klarer sig ok. godt nok er de de mindste i flokken men de holder sku sammen og der er nu gået en uge og der er meget fredeligt i hønsegården igen.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 26 ſeptember , 2010, 14:26 »
Supergod løsning, og godt hun nu kan gå i fred og komme sig  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn