Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man det?  (Læst 1763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Kan man det?
« Dato: 16 ſeptember , 2010, 11:32 »
Hej alle, ikke mindst jer, der holder gæs.
                          !j
Jeg har tidligere skrevet og fortalt om min "sarte nabo" og også om mine planer for at holde et par gæs.
Jeg er i 7 sind: på den ene side har vi et stykke af grunden, der ville være fin til gæs (læs: besværligt at slå græs på  :D), dels har vi så naboen...
Vi bor jo i landzonen, men ikke rigtigt ude på Lars Tyndskids mark. Vi bor en hjørnegrund, og gæssene skulle i givet fald gå på det stykke nærmest vejen, og LIGE på den anden side af den vej, bor de omtalte naboer.
Det vil sige at der højst er 10 m. over til deres soveværelsesvindue... :(
Hvis jeg havde vidst hvad jeg ved idag om eskalerende fjerkræskuller, så havde vi købt noget mere afsides, men man flytter jo heller ikke bare sådan lige (igen).
Jeg /vi havde tænkt at anskaffe os to gæslinger til foråret, og så slagte dem inden jul, altså ikke noget permanenent gåsehold med avl osv.
Bør vi anstændigvis lade være med at anskaffe os de gæs, eller? Hvad ville I gøre? Vi har ikke noget med naboerne at gøre - de er en del yngre end os - men derfra og så til at blive direkte uvenner med dem...
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2010, 22:41 Fra Lisbet Woller »
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Kan man det?
« Svar #1 Dato: 16 ſeptember , 2010, 11:48 »
Hej!

Jeg har 4 gæs, og igrunden heller ikke langt til min nabo, jeg har tænkt at beholde et par og så slagte de to andre.

De er nu 4 mnd snart, og til tider kan jeg høre dem larme lidt om natten, men bliver det ved vil jeg tage dem ind om natten. Men de slagtes vel når de er  5 mnd har jeg læst, så d er de vel ikke gamle nog til at være vagtsomme eller????

Ellers rober vores kun op når vi eller hundene vores er ved hegnen, for da skal de snakke  ;)

Jeg ville tage kontagt med jers naboer og spørge dem om det er ok siden I kun skal ha dem til slagt.
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #2 Dato: 16 ſeptember , 2010, 12:31 »
Jeg synes du skal tage en snak med naboen. Du kan jo foreslå at du får 3 gæslinger og at naboen får den ene  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 16 ſeptember , 2010, 12:36 »
Nu bor du jo i landzonen  :D
De naboer, der ikke kan lide landlig idyl med landlige lyde, skulle måske vælge at bo i byen.
Omvendt synes jeg, det er rigtig betænksomt af dig sådan at tage de hensyn til naboen. Det er jo træls med dårligt naboskab.
Louises forslag med en ekstra gås til naboen er da genialt.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 16 ſeptember , 2010, 12:38 »
@ Louise.

Sjovt du skriver det. Havde lige gået og tænkt den samme tanke :D.
Det kunne da godt være de ville synes det var en god løsning.
Jeg har i øvrigt tænkt at gæssene skal holdes indendøre om natten.
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2010, 13:18 »
 Jeg synes ikke at gæs støjer særligt meget så længe de er unge.Du bor i landzone og har ret til at have dem og til jul er det hele overstået.

Jeg tror vi fjerkræfolk skal passe lidt på med blot at forære vores dyr og produkter væk i håb om, at så får vi fred. Naboerne får i nogen tilfælde altså, friske æg, julegås, en dejlig unghane og hvad ved jeg. Altsammen helt fint, hvis det er fordi man vil sige Tak for, at de er rigtigt søde og rare samt måske ser lidt efter dyrene engang imellem og fordi man har et overskud.

Det jeg mener er, at hvis nu naboens fine hund får hvalpe, så tror jeg bestemt ikke at naboerne får en hvalp forærende som undskyldning for at hunden har vuffet af postbudet, af forbipasserende, når der kom gæster o.s.v. ½ kalv fordi koen har stået og hujet efter tyr i flere døgn inden hun blev løbet og gør det igen når kalven tages fra.Skal de have et føl fordi hestene gungrer rundt på marken ved nattetide i de lyse nætter og måske spolerer nogens nattesøvn?

Godt naboskab er da guld værd, men at skal betale for det er da meget for meget og en gås er bestemt alt for flot.Der er lyde her ude på landet og er det ikke bare så dejligt?

VH Gunni.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2010, 13:31 »
Knallertene larmer meget mere end gæs  ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2010, 13:54 »
"Det jeg mener er, at hvis nu naboens fine hund får hvalpe, så tror jeg bestemt ikke at naboerne får en hvalp forærende som undskyldning for at hunden har vuffet af postbudet, af forbipasserende, når der kom gæster o.s.v. ½ kalv fordi koen har stået og hujet efter tyr i flere døgn inden hun blev løbet og gør det igen når kalven tages fra.Skal de have et føl fordi hestene gungrer rundt på marken ved nattetide i de lyse nætter og måske spolerer nogens nattesøvn?", skriver Gunni.

Gunni: du har bestemt en pointe dér. Hmmm - måske er jeg i virkeligheden bare konfliktsky, mere end egentlig venlig?
                                                     *e *f
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2010, 14:00 Fra Lisbet Woller »
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #8 Dato: 16 ſeptember , 2010, 14:27 »
Jamen, jeg er skam et meget generøst menneske  ;D

Du har naturligvis en pointe, Gunni - og selvfølgelig er en julegås et meget flot tilbud. Og selvfølgelig har Lisbet al mulig ret til at holde gæs, når nu hun bor i landzone.

Meen - hvis man tænker på nogle af de grelle nabokonflikter, som fx. har været eksponeret på TV, så er det da ikke svært at forestille sig at de involverede gerne solgte konflikten for en velplaceret gåsesteg.

Desuden er jeg lige præcis så tossegod, at jeg tror at det man giver væk får man tifold igen   <I
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

GKV

• Gæst
« Svar #9 Dato: 16 ſeptember , 2010, 18:08 »
Det er dejligt hvis nabokonflikter kan undgås, men jeg har da indtrykket af, at der før har været problemer med dem og hvorfor skal de så begaves? Hvad hvis de siger: "Nej Tak" skal Lisbet så ingen gæs have?

Er det noget i tiden der gør sig gældende? Nu har jeg i 35 år boet på landet med en masse dyr, men aldrig har jeg haft naboer der har klaget over mig, måske kan jeg nå det endnu, men ønsker det ikke.

Jeg har da taget hensyn, hundene har ikke fået lov til at stå og gø dagen lang og slet ikke om natten, det får de stadigvæk ikke lov til. Alle dyr kommer ind for natten så her er ro, men det er da ligeså meget for vores egen skyld.

Jeg giver da også gerne mit overskud væk til de omkringboende og venner og bekendte, men ikke om jeg gad, hvis de allerede havde klaget over mig en gang.Jeg er ikke en fedter..

Folk klager snart over alting der har med dyr at gøre,  jeg læste fra vores område. at man har klaget over nogle får der bræger!!! Vel at mærke i læmningstiden, hvor mødrene jo kalder på deres lam.De går på et kommunalt område som skal afgræsses for at være pænt (bakker). Nu er der bygget nogle huse og så kommer der indsigelser. Der er så skønt på landet.

Hvis det hjælper at klage og man dermed kan redde sig et tilskud til den daglige kost så er vi inde på et skråplan.

Jeg synes at Lisbet skal købe sine to gæslinger og blæse på den nabo.

VH Gunni.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 16 ſeptember , 2010, 20:21 »
Jeg er enig med Gunni
Jeg har jo gæs, Mibbe og Korsør, men de sidste somre har vi jo haft gæslinger også, så jeg ved da noget om hvor meget gæs larmer.
Mine gæs er af sikkerhedshensyn lukket inde om natten, ikke for naboens sikkerhed, men for gæssenes, og hvis Mibbe og Korsør skræbber op om natten, så står jeg eller manden op for at se hvad der er på færde. Hvis man har gæs der er ude om natten, og ovenikøbet gør sig bemærket om natten, så kalder man på ræven, og mister dem på et tidspunkt, med mindre grunden er Fort Knox.
Gæs er meget lydhøre og meget vagtsomme og det er de ikke længe om at finde ud af.
I øjeblikket hvor der er 5 næsten voksne gæslinger, foruden Mibbe og Korsør, er der en del støj om dagen når de kommer på gårdspladsen for at spise eller bade, så går de igen og jeg høre ingenting, med mindre Hubert hønsehund stryger tæt forbi.
Hvis jeg boede så mine gæs skulle gå 10 m fra naboens soveværelsesvindue, så kom de helt sikkert ind for lukkede isolerede døre om natten, og de vil sansynligvis sige lidt når naboen kommer sent hjem alligevel, men man kan have god samvittighed hvis man har sikret sig så godt som muligt.

Og jeg ville nok være ligeglad med det gode naboskab, hvis jeg vidste jeg havde gjort det bedste jeg kunne, og jeg ville kun give dem en bakke æg i ny og næ hvis jeg havde et fantastisk forhold til dem, ellers kun de rådne   <: og i bedste fald et pænt dekoreret gåseæg til påske.

« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2010, 20:49 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 16 ſeptember , 2010, 20:26 »
Når det er i landzonen, så må man vel for pokker da holde de dyr man har lyst til, under ordnede forhold selvfølgelig- uden at skulle spørge, eller lefle osv. for naboerne .
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 ſeptember , 2010, 20:53 »
vi bor også laaangt ude på landet, så det med naboerne kender vi slet ikke(heldigvis), men for god ordens skyld vil jeg lige anonymt høre i kommunen og med deres udtalelse i hånden(forhåbentlig positiv) vil jeg anskaffe mig dyrene(lige meget hvad det er), så kan nabo klage...  og man selv har ro i sjælen
 den med naboens ekstra en ... neeej hvorfor det? I kan godt høre at jeg ikke er vant til nab,  ikke?
hæld og lykke
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 17 ſeptember , 2010, 07:24 »
Hmm, tror godt nok jeg ville blive træt af en nabo, der holdt gæs ti meter fra mit soveværelse - uanset, om jeg fra starten var venligt stemt.

Men spørge om lov? Nej, du har lov til det!!

Så jeg er vist itl den med at bygge dem et godt lydisoleret hus :D

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #14 Dato: 17 ſeptember , 2010, 21:52 »
1 km. nede ad vejen er der en kæmpe maskinstation, som samtidig har en temmelig stor kvægproduktion. Vi har nu boet her i 5 år og i år tror jeg faktisk det er den første sommer vi bor her, hvor jeg IKKE har ligget vågen pga. køernes muuhen sent om aftenen.

Jeg må ikke klage for min mand  ;D Har ellers rimelig mange kommentarer til rimelig mange ting  ::) Men jeg kunne ALDRIG ALDRIG ALDRIG finde på at klage over køerne på marken!!!!!!!!! Eller naboens hund, der kan gø i timevis uanset tidspunkt (hvis jeg var bedre til afstande, ville jeg fortælle hvor langt der er til naboen, men det er 100-500 meter). - For vi bor på landet, jo!

På den anden side, så er der virkelig mange tilfælde af at det, der er landzone på papiret kan gradbøjes, ligesom lokalplaner kan være forældede og forlange bygninger opført geografisk helt håbløst i forhold til hvordan området har udviklet sig de sidste 20 år, men fordi det er dyrt og besværligt og kræver mange udvalgsmøder, så kan der ikke dispenseres fra et eller andet byggefelt eller hvad ved jeg.

Jeg synes det er forkert at konkludere, at blot fordi man på papiret bor i landzone, så kan man tillade sig alle mulige dyr uden hensynstagen til naboer. Når du skriver, at I bor på en "hjørnegrund", så tænker jeg på at det gør min bror også - midt inde i Næstved by. Hvis der er en hjørnegrund, er der også en form for nabonærhed - hæk, der skiller til andet end mark osv. - og så synes jeg umiddelbart, at man skal tage hensyn.

Hvis naboen ikke gider gæs, der larmer om natten, har jeg svært ved at se at 3 gæs larmer mindre end 2. Uanset hvilket julebord den så i sidste ende lander på. Jeg ville egne mig pivdårligt til parcelhus (eller landzoneklyngebebyggelse) for det dér med at huske at klippe sin hæk for andres skyld... det bliver jeg bare aldrig god til. Men jeg synes, det ville være synd, hvis gæs, som du af glæde og begejsring (og højt græs) ønsker at anskaffe, måske skal ende som symbolet på bekymring, stres og dårligt naboskab. Det vil være lidt ligesom at bygge nyt badeværelse, installere et badekar, for bagefter at opdage, at det kun kan tåle at blive fyldt med koldt vand.

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.