Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stråelse - kun spåner?  (Læst 1301 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine R

• Passiv bruger
Stråelse - kun spåner?
« Dato: 13 ſeptember , 2010, 20:11 »
Hej alle

Er der nogen der har erfaringer med at bruge andet end spåner til stråelse i hønsehuset?

Hvad med hamp eller tørv, som man bruger til heste...? Eller andet?

Halm synes jeg er noget rod, for klatter bliver jo ikke suger op, men bliver noget splatværk...

Mange hilsener
Stine
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline walter

• Passiv bruger
Sv: Stråelse - kun spåner?
« Svar #1 Dato: 13 ſeptember , 2010, 20:20 »
Har du en minkfarm i nærheden de bruger meget finsnitet hhalm der er superb til høns hvis du ikke kan huse det i hele baller kan du nok få det i sække,jeg ved der også er mange der bruger sand.
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2010, 20:23 »
Jeg har sand både på gulvet og på møgbrættet, det er super nemt og renligt, jeg river klatterne sammen hver dag, og smider i komposten.
Der er mindre risiko for utøj, og vi har stort set ingen fluer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2010, 20:34 »
sand lyder som det helt rigtige - hvor får I fat i det i de mængder der skal til? Jeg bor godt nok 5 min til fods fra stranden men det er vist ikke helt lovligt...:)
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 13 ſeptember , 2010, 20:37 »
Jeg køber 1 m3 som jeg henter i en trailer hos en lokal vognmand.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bibit

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 ſeptember , 2010, 20:39 »
Hej. Jeg bruger fintsnittet halm. Kan købes i foderstoffen i sæk a la dem med spåner. Det er super godt. Dufter dejligt og hønsene elsker at gå og skrabe i det
1,2 Blå araucanere; 0,1 sort araucaner;0,1guldbrakel;2,4guldrandede wyandotter;0,2 islændere;2,2katte; 3 dejlige drenge

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 ſeptember , 2010, 22:25 »
Jeg køber 1 m3 som jeg henter i en trailer hos en lokal vognmand.

hvad hedder det sand du bruger? strandsand?
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 ſeptember , 2010, 22:27 »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #8 Dato: 14 ſeptember , 2010, 15:49 »
Jeg bruger halm om vinteren, det synes jeg er glimrende man skal bare bruge et tykt nok lag. Og om foråret er det lige til at smide i komposten /o det kan man ikke med spåner de tager evigheder om at mulde
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 ſeptember , 2010, 20:31 »
Sand er det eneste rigtige. Også godt for små kyllingekråse med småsten. Mens jeg boede på Omø var det lige et smut på stranden med trillebøren. Nu sniger jeg mig til den lokale strand, men det mest korrekte er selvfølgelig at betale ved kasse 1. 1 m3 strandsand koster ca. 1200 kr. v. køb på nettet hos Grusdirekte.dk. Jeg har ingen erfaring med det, men det lyder da overkommeligt. Jeg ville have sand til mange år i sådan et læs. Så er det bare om man har plads til det og kan få det dækket ordentligt til så ikke alle kattene i miles omkreds pludselig finder verdens bedste lokum.
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 14 ſeptember , 2010, 20:57 »
Steen:
1200 kroner for en m3 sand var da fuldstændig sindsygt ::)
Her i byen kan man hente sand ved en lokal grusgrav. Man skal godt nok selv læsse det på men man kan også komme det meste af døgnet. Hvis der er en maskine når man kommer så læsser personalet gerne på.
En lille trailer koster 50 kr. En stor trailer koster 100 kr.
Så jeg ville da lige tjekke den nærmeste grusgrav inden at jeg gav 1200 kr. for 1 m3 ;)
Puh ha... Så bliver det hurtigt nogen dyre æg...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
« Svar #11 Dato: 15 ſeptember , 2010, 08:47 »
Da jeg har hest har jeg indtil nu  brugt Easy Strø i mit hønsehus - nemt og lækkert... bruger bare en børne-løvrive og en fejebakke - og vupti - "sengene" er redt..
Men har nu fået høsten ind til hesten... og har fået helt finsnittet byghalm - i minibig baller.... og må nok sige at da jeg gav hønsene det i høsnehuset og i den overdækkede del af hønsegården... hold da op en snakken og aktivitet. Og det er ligeså nemt at rengøre i.
Jeg er begyndt et blande noget af dette halm med lidt korn og smide det i en bunke i hønsegården - jamen det er en fornøjelse at se dem endevende bunken  /o

Angående sand - så køre vi til den lokale vognmand - læsser selv traileren - eller hvis der er en på pladsen, får tippet et læs i traileren  pris 100 kr.
Var da lige ved at tippe af stolen da jeg så det med de 1200,-     Det KAN gøres billigere

Venlige hilsener fra
 Berit

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #12 Dato: 15 ſeptember , 2010, 14:45 »
Inden vi nu går i kollektivt koma over prisen på sand, så vil jeg liiiige gøre opmærksom på at den nævnte pris er INCL. levering! Der findes stadig folk i dette land, som ikke kører med trailer - mig fx.  ;)

Jeg bruger Easy Strø i hønsehuset og det er jeg meget tilfreds med - fornuftig pris, tilgængeligt (man behøver ikke en trailer) god sugeevne og så komposterer det nemt. Jeg har tidligere brugt spåner, men var ikke tilfreds med den langsomme kompostering.
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.