Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vores hane prøver at gale...  (Læst 979 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Vores hane prøver at gale...
« Dato: 12 ſeptember , 2010, 12:15 »
Vi har altid haft den mening, at man ikke skal have en hane i et villa kvarter... så de kyllinger vi har, der bliver til haner skal slagtes...
Nu er vores hane 14 uger gammel og han er begyndt at sige sjove lyde.
I morges kl 6.30 vågnede jeg faktisk af det  ;D
Men det er ikke et hanegal - mere lyden af et forkølet bååååthorn...

Hmm tænker at tiden snart er inde til, at svigerfar får ham til gryden, men samtidig kan jeg ikke få mig selv til det. Vi har jo kendt hinanden siden han var 1 dag gammel...(altså hanen og jeg)  :D

Tror jeg giver ham nogle flere uger.. - eller hvad synes i?

God søndag
/Malene   :)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

frida

• Gæst
Sv: Vores hane prøver at gale...
« Svar #1 Dato: 12 ſeptember , 2010, 12:26 »
Der er delte meninger om hvorvidt man bør have hane i villaområder.

Jeg bor selv i byen, og har nu 2 haner ::). Den ene er dog stadig en stor kylling.

Jeg synes hanen hører til i en hønsegård. Han har en vigtig funktion i en flok, som der kan læses om i mange andre tråde. Det er det jeg finder charmerende ved hønseholdet. Men jeg må så også sige at jeg har solgt eller aflivet haner, der bare er for meget! Når de galer dagen lang (og natten med), så synes jeg charmen går lidt af dem. Min nuværende hane galer 3-4 gange i løbet af dagen, og max. 5 minutter af gangen, og lyden er dyb og ikke særlig generende. Det synes jeg er acceptabelt, både for os selv og naboerne.

Der findes jo også mange andre lyde, når vi bor så tæt ved hinanden, så med lidt tolerance og overbærenhed er jeg sikker på alt går vel /o

Din hane lyder nok som en stor dreng med stemmen i overgang :D

Se tiden an, og se om han ikke bliver en stille og rolig fyr, med kun en smule galen :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 12 ſeptember , 2010, 12:29 »
Du skal da beholde ham  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2010, 18:49 »
Man kan jo prøve sig frem.
Jeg har også altid ment, at vi ikke skulle have hane - af hensyn til de mange naboer.
Så skete der det, at en af mine drenges fine silkehøns - overraskende nok - fandt ud af, at han faktisk er en hane. Resolut tog drengene ham op i en kurv, gik rundt naboer og genboer og forklarede problemet. "Vi vil så nødig slagte ham, men hvis I synes, skal vi nok gøre det". *e
Det kunn ingen naboer stå for. <: Så nu går Silver King stolt omkring, og galer ind imellem.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2010, 08:35 »
Hvor skæg - jeg sagde så sent som i går vi kunne skrive til vores naboer "Vores hane har lært at gale, genere det Jer så sig til, og vi slagter ham - vi har har kun kendt ham siden han var daggammel" ::) /o
men vi tænker de selv må sige til hvis det er....

Nu kan han faktisk rigtig gale - og vi stod som de stolte forældre i går aftes da han gjorde det for første gang... hvor hyggeligt er det lige...  /o

Skader, krager, duer er fugle der larmer meget her i vores kvarter - og det er endnu mere irriterede end et hanegal -såååååå vi ser tiden an  ;)
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2010, 08:38 Fra Silver »
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #5 Dato: 14 ſeptember , 2010, 10:29 »
Herlig  ;D
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2010, 16:26 »
Nåååh der er gået 6 dage og han blev bedre og bedre til at gale, så god at han startede kl 6 om morgnen og så igen kl 6:15 og så 6:30... da vi selv synes det var lidt for meget er beslutningen taget.. vi skal ingen hane have, det har heller aldrig været meningen. Vi bor i villa kvarter - men han var bare så sød og tam.. men nu har svigerfar fået ham til gryden og jeg prøver at abstrahere fra det  :'(

Åh man kommer jo til at holde af de dyr   <. synes det er svært når de skal slagtes...
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2010, 16:40 »
Hej Malene
God og nabovenlig beslutning.
Hvis du en anden gang har lyst til hane, så prøv at søge på det her, der er mange mulighedder for at camouflerer at der er en hane, hvis man har lyst til at tage nogle forholdsregler, men den vil jo altid gale et par gange om dagen for at fortælle at den er der.
Kommunen kan jo også have nogle regler der bare siger at man ikke må have haner overhovedet.....Så du har helt sikkert gjort det rigtige, og så kan du jo ikke gøre det bedre  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 20 ſeptember , 2010, 16:57 »
Tak for de søde ord Ina..  /o
Jeg ved godt, at det er det rigtige vi har gjort. Men man får jo bare sådan et hyggeligt forhold til sine høns.. Man går og småsnakker med dem flere gange dagligt (skørt eller ej)  ;D

Hilsen Malene

Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex