Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Korttidsskruk  (Læst 7087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Korttidsskruk
« Dato: 30 August , 2010, 22:12 »
I søndags hentede jeg skrukhus hos Silver og det fejrede min ene dværgorpehøne med at lægge sig skruk ::)
Jeg har æg i maskinen, der så småt er begyndt at klække (1 ud af 8 er kommet indtil videre). Egentlig var planen at disse kyllinger skulle i kyllingemoderen indtil de er varmefri, men nu kan jeg jo næsten ikke nære mig...

Er det et dødsdømt projekt at lægge kyllingerne under skrukken, når hun kun har ligget siden søndag? Forestiller mig at de sidste klækker i løbet af i morgen og at de kunne komme under hende onsdag. Vil det måske kunne fremme processen lidt at lade kyllingerne gå i kyllingemoderen 1 døgn inden de kommer under hende, så får hun en dag til som skruk...
Hilfe bitte :o Det ville unægteligt være SÅ meget nemmere at lade dem gå under en skruk i stedet for i kyllingemoderen :)
« Senest Redigeret: 30 August , 2010, 23:18 Fra Tanja S. Borch »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Korttidsskruk
« Svar #1 Dato: 30 August , 2010, 23:49 »
Jeg har ikke nogen erfaring med en skruk der har ligget så kort tid.

Men jeg ville da prøve med en 3 stykker først, og går det godt, så bare ind med resten også.
Det er muligt det koster nogle stykker, Orpington er jo ikke lige de mindste, og kan sagtens komme til at træde på de små (De er lidt kluntede, det er derfor vi elsker dem så meget, *gg)

Håber dit projekt kører fint af stabelen, fortæl endelig, hvordan det går...
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #2 Dato: 31 August , 2010, 07:04 »
Jeg har prøvet med silkehøns  /oog det gik fint, ingen problemer, hun var en meget stolt hønemor da hun om morgen opdagede at der var kyllinger under hende.  *h
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 31 August , 2010, 07:40 »
Jeg ville helt sikkert også forsøge, de får en super opvækst med en skruk.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 31 August , 2010, 23:10 »
Tak for alle svarene. Jeg vil rigtig gerne have dem under den skruk, det er bare så meget nemmere og hun får lidt ud af indsatsen.
Projektet har dog taget en uventet drejning, da jeg har 5 døde kyllinger liggende i maskinen og jeg ved ikke hvad der er gået galt >:( 3 af dem døde i ægget, to af dem efter klækning. Luftlommerne har været fine og har været tjekket nøje undervejs, da jeg for første gang prøvede at tørruge indtil dag 18. Det eneste ikke-optimale jeg kan komme på, er at temperaturen har været 37,4 og ikke 37,8 siden igår aftes, men det kan vel for filan ikke være årsagen til at de er døde ??? eller hvad... (Min rugemaskine er utrolig svær at indstille efter påfyldning af vand, derfor dette temperaturfald det seneste døgn. Jeg havde simpelthen ikke opdaget at temperaturen var faldet... /d)

Nå, det positive (og man skal vel fokusere på det positive) er dog, at 3 lever. De er ikke kommet under skrukken endnu da den ene er lidt svag, så den får en chance for at rette sig det næste døgn. Men imorgen aften kommer de under skrukken og så må der bare krydses fingre *k *k *k
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Tina Taomina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 31 August , 2010, 23:45 »
Hvor godt med flere kyllinger hos dig, Tanja.   :)

Jeg er sikker på din skruk vil tænke noget i stil med: ihh dog ser man det dejlige små kyllinger <L sikken tiden flyver afsted, syntes lige jeg har lagt mig ::) det bare med at nyde det inden de flyver fra reden..... <P
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 01 ſeptember , 2010, 00:20 »
Jeg tror ikke på den med temperaturen, så skulle jeg have mistet mange kyllinger, så der må være noget andet der er galt, og jeg håber de sidste holder så den glade høne kan få sine kyllinger.
Jeg er enig med Børge i at Orperne ikke er for fikse på fødderne.
Min madamme fik 5 kyller, og i sin faren omkring for at passe på dem, trådte hun en der ikke kom sig ,og lagde sig på en anden der kom i klemme, men de sidste tre har nu overlevet 14 dage og de er vimse til at komme væk.

tillykke med dem
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 ſeptember , 2010, 21:28 »
Nu må I hjælpe med at krydse fingre. Mutter har fået kyllingerne her til aften! *k
I eftermiddags fik hun en ny rede (uden kant), det var hun lidt knotten over, men lagde sig fint igen. Da jeg kom med kyllingerne, begyndte hun at knurre med det samme :-\ Da jeg lagde kyllingerne under hende, hakkede hun, først troede jeg efter kyllingerne, men jeg tror egentlig bare det var efter min hånd, for da jeg var færdig med at pille, så var hun helt rolig.

Jeg håber håber håber det går godt ellers er det da den rene kyllingemassakre :-\
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 ſeptember , 2010, 21:32 »
Jeg  *k

Jeg havde også en turboskruk for et par mdr siden, hun lagde sig skruk søndag og torsdag morgen vågnede hun med 8 dejlige kyllinger - og hun var Pavestolt!  ;D
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 ſeptember , 2010, 21:38 »
Jeg  *k

Jeg havde også en turboskruk for et par mdr siden, hun lagde sig skruk søndag og torsdag morgen vågnede hun med 8 dejlige kyllinger - og hun var Pavestolt!  ;D

Tak Mai-Britt! Jeg håber det går sådan med hende her. Men det er næsten lidt for spændende :P
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 02 ſeptember , 2010, 10:01 »
Det gik tilsyneladende godt *y
I morges da jeg lukkede de andre ud blev hun liggende og var arrig over min tilstedeværelse ::) Jeg kunne ikke nære mig for at pille, for kyllingerne pippede ikke og jeg ville jo gerne vide om de levede... Da jeg løftede lidt på hende kunne jeg se de små ben under hende og de begyndte at pippe.

Her et par timer senere var hun pludselig gået ud af huset, uden kyllinger! Men da hun hørte deres pippen inde i huset, gik hun tilbage til dem og viste dem mad i skålen indenfor og efter et par minutter "gik de i seng igen". Dyyyygtig tøs *p Og hønemor (altså den store af dem ;D), hun er bare glad *o
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #11 Dato: 02 ſeptember , 2010, 10:49 »
Dejligt at høre, at det gik godt.

Tillykke med det.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 02 ſeptember , 2010, 11:47 »
Hvis jeg var dig, ville jeg lade hende blive inde med kyllerne  i nogle dage, så de lære hinanden at kende, både hønen og kyllerne, og hun vender sig til at have dem, og kommer i tanke om at hun skal have dem med.
Det er jo en proces at ruge kyllinger ud, og når det går hurtigt er der jo ikke den omstilling, så må vi lige hjælpe lidt  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #13 Dato: 02 ſeptember , 2010, 16:42 »
Hvis jeg var dig, ville jeg lade hende blive inde med kyllerne  i nogle dage, så de lære hinanden at kende, både hønen og kyllerne, og hun vender sig til at have dem, og kommer i tanke om at hun skal have dem med.
Det er jo en proces at ruge kyllinger ud, og når det går hurtigt er der jo ikke den omstilling, så må vi lige hjælpe lidt  /o

Du har nok ret i det er en god idé. Jeg har spærret af, så hun ikke kan stikke af, men jeg gør det nok kun i morgen med, for det eneste lys de har i det lille hus, er det der kommer gennem hullet og det er alligevel for trist...
Hvor er de dog nuller de små *p
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 ſeptember , 2010, 19:12 »
Projektet har dog taget en uventet drejning, da jeg har 5 døde kyllinger liggende i maskinen og jeg ved ikke hvad der er gået galt >:( 3 af dem døde i ægget, to af dem efter klækning. Luftlommerne har været fine og har været tjekket nøje undervejs, da jeg for første gang prøvede at tørruge indtil dag 18. Det eneste ikke-optimale jeg kan komme på, er at temperaturen har været 37,4 og ikke 37,8 siden igår aftes, men det kan vel for filan ikke være årsagen til at de er døde ??? eller hvad... (Min rugemaskine er utrolig svær at indstille efter påfyldning af vand, derfor dette temperaturfald det seneste døgn. Jeg havde simpelthen ikke opdaget at temperaturen var faldet... /d)

Temperaturen på 37,4° er ikke skyld i at kyllingerne er døde, mange professionelle sænker temperaturen til 37,1° de sidste dage inden klækning, men det er vigtigt at vandet der sættes i maskinen er varmt, koldt vand "æder" nogle grader af temperaturen indtil at vandet er opvarmet, iøvrigt giver varmt vand også mere fugt end koldt vand, når temperaturen først er indstillet skal der ikke justeres mere, temperaturen VIL svinge nogle grader de første 5-6 timer efter indsætning af æg eller vand.