Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg silkehøns eller store eller noget helt andet?  (Læst 6819 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pierre

• Bruger
Dværg silkehøns eller store eller noget helt andet?
« Dato: 30 August , 2010, 21:40 »
Jeg er simpelthen nødt til at bede alle jer kloge hønsefolk om råd! Vi har besluttet at udvide vores lille dværg wyandothønseflok med et par stykker. Primært for at vores 2 børn kan få et par "kælehøns". Da vi sidste år hentede wyandotterne, på ca.3,5 mdr, tænkte vi ikke videre over deres opvækstforhold andet end at det så godt ud, en stor hønseflok der havde masser af plads langt ude på landet. Må efterfølgende konstatere at hønsebasserne måske har haft et lidt for frit liv - de er i hvert fald ikke blevet så tamme som vi havde håbet på. Spiser allernådigst af hånden men ingen aen eller nussen :-[   
Da vi får æg nok og det er til børnene overvejer jeg et par dværg silkehøns, men har ikke kunne finde nogen i Østjylland/Århus. Har også overvejet dværg faverolles pga. deres temperament. Ved dog ikke om jeg kan vænne mig til deres udseende nu da jeg er forvendt med mine smukke sorte wyandotter  ;)  For lidt siden gik det så op for mig, at store silker er på størrelse med mine dværg wyandotter, så måske skal det bare være de store?! Eller noget helt andet, er efterhånden helt forvirret ??? Kan ikke holde hane her, så der er ingen fare for sjove krydsninger!
Vh.Pernille

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dværg silkehøns eller store eller noget helt andet?
« Svar #1 Dato: 30 August , 2010, 22:00 »
Hvis du gerne vil have meget tamme høns, så skal du vælge at have dem fra helt små, så de kan vende sig til jer og blive kendt med at blive løftet og rørt ved.
Nu ved jeg ikke hvor gamle dine børn er, men helt små børn har det med at holde lidt for fast på små dyr, så det kræver at der hele tiden er voksne til stede når de skal håndteres, så skal de nok blive tamme, og hvis de små hænder kommer med lækkerier til små næb, så går det hurtigt.
silkehøns i stor er nok et godt valg, eller de søde dv. wyandotter
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pierre

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 August , 2010, 22:07 »
Ungerne er 3 og 6 og meget forsigtige ift. hønsene. Har pt ikke mod på andet end håndfodring. Ville også gerne have små kyller men det udelukker jo silkerne. Synes det ville være synd for ungerne hvis de små søde dunklumper viser sig at være haner  :'(   

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 30 August , 2010, 22:19 »
Så er det jo lidt svært, men du kan jo også benytte lejligheden til at forklare børnene hvor maden kommer fra, og hvis man har en god flok, så skal der nok bliver høner tilbage til at kæle med.
Ellers må du have en race der er kønsvisende fra start. /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #4 Dato: 30 August , 2010, 23:10 »
Hej

Hvis du har mulighed for det, så er der måske muligheder for at købe lidt silkehøns på silkehønsdagen i Horsens d.19 September, jeg ved at flere vil tage overskudsdyr med og der vil nok være i begge størrelser.

Tommy 

Offline Pierre

• Bruger
« Svar #5 Dato: 30 August , 2010, 23:19 »
God ide Tommy, tak for den! Sætter kryds i kalenderen. Tror også det vil være fint at se dværge kontra store og ikke mindst alle farverne.....må huske at vi kun skal have 2 stk...cirka... ;D
Vh.Pernille

Offline Pierre

• Bruger
« Svar #6 Dato: 30 August , 2010, 23:22 »
Og tak til dig også Ina. Skulle man virkelig sætte tænderne i sådan et stk lille blå silkehanesteg...hmmmm  :-\ eller måske bare bruge det som et godt eksempel på hvor maden i teorien kommer fra  ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 30 August , 2010, 23:24 »
Nu er høns jo fra naturen byttedyr ..og det det med at blive taget op og nusset er altså noget der er smartest at lære dem fra små.
Her er det kun maskinudrugede kyllinger der ..nogengange.... gider det ....og tro mig ..ungerne har fin forståelse for det med haner og høns  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 30 August , 2010, 23:37 »
Skulle man virkelig sætte tænderne i sådan et stk lille blå silkehanesteg...hmmmm  :-\

Hvorfor skulle man dog ikke det. Skindet er selvfølgekig noget anderledes at se på, men det kan man lade være at spise. Kødet ligner til forveksling kødet på vilde danske hønsefugle, som mange jo spiser med stort velbehag.

Og som en lille sidegevinst kan oplyses at kødet på silker indeholder et stof (husker ikke hvad det hedder) som ikke findes i andet alm. fjerkræ og som menes at have en høj sundhedsværdi. Jeg læste en artikel om det for et par måneder siden, men har ikke kunnet finde den igen. Det var noget med at det stof de indeholder skulle have en speciel medicinsk virkning.

Måske andre har set artiklen og kan hjælpe.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 31 August , 2010, 07:36 »
Store kyllinger, der er skrukudrugede, kan også blive meget tamme. Jeg har kyllinger på mellem 2½ og 4 mdr. der hopper op på skødet af mig, når jeg sidder i haven. En enkelt af mine hanekyllinger flyver altid over på min skulder om aftenen, når jeg går der ovre og får lukket og tjekket, så sidder han der og nusser mig på halsen og pludrer, somme tider sætter han sig også til at sove. Forleden da vi havde hønsedag her, gik jeg ind i stuen med ham siddende, og der sad altså rigtig mange snakkende fremmede. Han lod sig ae, selv om han gokkede lidt ekstra over al den opmærksomhed.
Mht. faverolle, så skulle du se nogle billeder af dværg i laksefarvet, hønerne ligner små prinsesser, de er totalt yndige. *p Jeg kunne selv finde på at få et par, bare fordi de er så smukke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Elena

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 ſeptember , 2010, 18:06 »
jeg har 2 silke haner kyllinger, en hvid og en sort fra marts måned. Stor race. De er til salg men jeg er villit til at give de vek. Jeg har 5 silke høns og 3 haner. Det gå ikke.   
Venlig Hilsen  Elena

1.4 Moskus ænder,
  1.1 hvid Silke,
  0.2 sort dværg Silke
  1.1 sølv-sort båndet Brahma,
  0.3 guld-sort båndet Brahma,
  0.6 sort Brahma,
  0.1 spettet Brahma,
  0.2 få,
  1.1, hunde,
  0.2 katte,
  1.0 kæreste,
  1.1 børn.

Offline Pierre

• Bruger
« Svar #11 Dato: 01 ſeptember , 2010, 22:05 »
Det var sødt af dig. Desværre kan jeg ikke have haner her hvor jeg bor - en mindre villahave med naboerne tæt på :o)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 01 ſeptember , 2010, 22:11 »
Dværgfaverolles kunne, som Marianne siger, være et godt bud. De bliver simpelthen så tamme, uden man skal gøre alverden for det. Hvis I kan finde dem som helt små, så kan I vælge de laksefarvede, da de er kønsvisende meget tidligt /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Pierre

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 ſeptember , 2010, 22:31 »
Tror jeg har fundet nogle faverolles her i nærheden, så det ender nok med dem. Høns som man næsten falder over lyder jo for godt til at være sandt ;D

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 01 ſeptember , 2010, 22:35 »
Men det er det ikke ;D ;D ;D
Er det dværg eller store? Og er det kyllinger eller voksne?
Held og lykke med dem! /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk