Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: lider den?  (Læst 6208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
lider den?
« Dato: 28 August , 2010, 21:09 »
for ca 1 uge siden fik vi moskusællinger, søde, gule livlige. Efter en tur med kamera kunne jeg se at en er skæv- totalt skæv i halsen. Hovedet hænger på siden og halsen bugner til den anden side, jo større den bliver jo mere hænger hvedet. Efterhånden så ser det frygteligt ud og den lille bandit ligner klokkeren fra notre damme.
Den kan fint følge med andemor og resten af flokken, men hviler sig hver gang de stopper, den ligger ned. Har den nogle chancer for overlevelse eller skal den aflives?
høns, ænder, hunde, katte...

frida

• Gæst
Sv: lider den?
« Svar #1 Dato: 28 August , 2010, 21:21 »
Hvis det var min ælling, ville jeg nok aflive :'(. Tror den har smerter/ubehag, hvis den hviler/ligger mere end sine søskende :-[. Den kommer sandsynligvis ikke til at kunne "være en del af en flok". Den ville nok ikke kunne følge artsfæller på runder i området og gøre, hvad ænder ellers skal/vil gøre :). Det synes jeg er et trist andeliv. Håber du får andre (og måske mere opløftende nyt) fra andre, der har forstand på ællinger og dette symptom.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 28 August , 2010, 21:24 »
Hvis dens tilstand forværres, som du siger - og den har brug for at hvile sig mens de andre spiser. Tjah, så ville jeg nok aflive den. Der må da være noget galt i ryg/hals siden den holder hovedet sådan.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 August , 2010, 21:52 »
Jeg ville nok gøre en ende på det, om ikke andet så for min egen skyld  :-\

Man når slet ikke at nyde de andre små friske fyre i flokken når der er sådan en knallert i mellem, væk med den og glæd dig over resten af den fine flok  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 28 August , 2010, 21:59 »
Jeg fik 5 moskusællinger for et par dage siden. Og jeg havde en magen til det du beskriver. Jeg tog den ind og satte den under varmelampe for at se om det kunne hjælpe den (jeg fandt den liggende alene lidt væk fra flokken og den virkede kold). Den lå under varmelampe den halve dag i dag men blev bare mere og mere dårlig. Krampede mere og mere.

Den fik evig fred ved 17 tiden. Det er lidt hårdt at gøre med et så nuttet væsen, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at det var det bedste at gøre i pågældende situation.

R.I.P.
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 23 ſeptember , 2010, 22:18 »
Hvordan gik det med din ælling? Voksede den fra problemerne?

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:32 »
ja, jeg kunne bare ikke slå den ihjæl så... hun går sammen med de andre, vokser lige kanp så hurtigt, men løber, sopper i bradepanden og laver ballade som alle de andre.
Ja jeg kunne bare ikke afsluue dens liv- jeg har forsøgt at rette den ud -jeg er fys- så den fik lidt af det hele hvad jeg gør men mine klienter- meeen det går ikke med at rette den ud. Hovedet hænger lidt.
Som mine børn siger : den holder det ene øje med røvfugle og det andet - med ormene ;)
quasimoto(som den er nu døbt) får lov til at gå her, og pleje vores græsplæne så længe vi nu synes den nu klarer sig godt, og ser "rask ud".
man kan se den på det billede på forsiden(der hvor andemor går med ællingerne så går den ved siden af sin mor)håber ikke i dømmer mig for dyreplageri ::)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:56 »
Vi har haft en "pukkelrygget" moskusand, der var ud af et kuld på 23 ællinger. Der var tre "skæve" og vi mente dengang at det var en fejl der var forårsaget af at andemor havde forsømt at vende nogle af æggene. Nu er jeg ikke så sikker på hvor vigtigt det er. Det korte og lange er at de to andrikker smagte glimrende trods skævt "skrog" og Skæve Sara blev en eminent mor - og ikke fik skævt afkom. Men hun fulgte nu også godt med flokken fra starten. Blev aldrig så stor som de andre, men altså: fungerede fint. Såååh /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2010, 22:19 »
dejligt, så er der fremtid for hende! :D
måske skal den hedde andet -er der nogen der kan huske hvad pigen i "klokkeren fra notre damme" hed?(quasimoto er jo drengenavn)

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2010, 22:39 »
Hed hun ikke Esmeralda
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 ſeptember , 2010, 00:16 »
jep, har lge googlet den, tusind tak, det må jeg fremlægge til resten af familen i morgen.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 25 ſeptember , 2010, 07:20 »
Sigøjnerpigen Esmeralda var skønheden, Quasimodo var den pukkelryggede klokker fra Notre Dame de Paris...åh så smuk og sørgelig en historie  <W
Den er også lave som en musical med Garou som Quasimodo, dette en nok min ynglingsang fra musicalen
Belle
Undskyld MorAnna, din lille ælling sendte tankerne afsted  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk