Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Og så til noget andet lille matematisk problem  (Læst 5486 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Og så til noget andet lille matematisk problem
« Svar #45 Dato: 15 Oktober , 2010, 07:26 »
Jeg har faktisk lagt svaret ind, det er bare skrevet med samme farve som baggrunden.

Men, det er jo såre enkelt, for vi skal have fat i trekanterne.
Immellem hert menneske, der stå på linien skal man nu bruge hypetenusen, og den er jo i en retvinklet trekant a2 + b2 = c2
Altså, for hver meter vi går derudaf, bliver der forbrugt 1,4142 m, og så er det jo bare og gange med antal meter jorden rundt, i ca. tal: 40.000.006 personer.

Det er da i alt fald en glimrende tilnærmelse til det korrekte svar, idet du vælger at betragte et 1 meter langt stykke af (jord)cirklen som værende lineær!  ;) (din "retvinklede trekant" er i virkeligheden et pizzastykke, hvor cirkelbuen vender indad, men hey, vi har jo netop talt om at vælge en fornuftig tilnærmelse til virkeligheden!)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #46 Dato: 15 Oktober , 2010, 15:38 »
"Virkeligheden" er vel i sig selv også en ganske betragtelig tilnærmelse - eller hvad?

God weekend!  ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #47 Dato: 15 Oktober , 2010, 22:47 »
SELVSVING. ;D ;D

Men som sagt tidligere (i andre tråde), sammen kan vi på Forum løfte næsten alle byrder.

Det er jo herligt at se at en flok mennesker med (ihvertfald) én fælles interesse (fjerkræ) har så forskellige baggrunde.

Det er jo lige før fjerkræsinteressen kan betragtes som et religiøst samlingspunkt. Men også kun lige før, da Forum helst skal være ikke parti politisk og ikke religiøst.
Mvh
Erik Andersen

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #48 Dato: 16 Oktober , 2010, 01:31 »
Jeg vil da ellers nok sige, at både matematik og høns er en religion, *ggg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #49 Dato: 14 November , 2010, 19:55 »
Nå kloge
hvordan er det så lige man regner % på forskellige stykker lagkage
Det her drejer sig om hvor mange % man får dækket af den anbefalede kost, vist ved en lagkage...
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 14 November , 2010, 20:11 »
Nå kloge
hvordan er det så lige man regner % på forskellige stykker lagkage
Det her drejer sig om hvor mange % man får dækket af den anbefalede kost, vist ved en lagkage...

Man tager bare det stykke kage man har spist og dividerer med den anbefalede mængde (ingen smarte kommentarer her omkring kagespisning tak - jeg ELSKER kage!!!  ;)), derved får man forholdet mellem det spiste og det anbefalede. Dette ganges med 100 for at omskrive decimaltallet til procent.

Hvis procentdelen så skal vises i et cirkeldiagram finder man den udregnede procentdels gradtal ved at dividere procenttallet med 100 (så er procenttallet igen omskrevet til decimaltal) og gange med 360 (grader i hele cirklen).
Mvh. Morten

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #51 Dato: 14 November , 2010, 20:39 »
Hej Morten
Nu har jeg et cirkeldiagram hvor der er indtegnet tre dele = protein fedt og kulhydrat, men ingen %

Jeg ved Hvor mange % af hver der er spist, og skal regne ud / sammenligne med lagkagen med den anbefalede mængde som jo ikke siger noget om %

Det er 9 klasses terminsprøve fra sidste år
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 14 November , 2010, 21:35 »
Hvis du har et cirkeldiagram der er lavet, så kan du måle vinklerne og derfra "regne baglæns" til procentdelene ved at tage vinklen og sætte i forhold til hele cirklen, altså dividere vinklen med cirklens 360 grader og så gange med 100 for at få det i procent.

Det er lidt svært at hjælpe mere specifikt uden at have opgaven foran sig - og jeg kan ikke lige mindes en opgave der handler om kost? egentlig underligt for jeg har da haft 9. klasse til matematik de sidste 4 år...
Mvh. Morten

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #53 Dato: 14 November , 2010, 22:22 »
Undskyld, jeg ser nu at prøven er fra maj 2008  ;D

Ihh hvor er jeg glad for at jeg ikke går i skole mere..... men jeg er mindst lige så glad for at jeg kan spørge her.
Min datters matematik lære spurgte om ikke hun kunne få hjælp af en anden ha ha  <: det er virkelig motiverende.

Jeg tror for et kort øjeblik vi er gået bort fra lagkagen
Venlig Hilsen INA

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 14 November , 2010, 22:29 »
Maj 2008? så burde jeg have arbejdet med den på et tidspunkt - jeg kommer desværre ikke på skolen i morgen, da jeg er på vej ud af en meget træls forkølelse, der har sat sig på stemmen, og hvad er en musiklærer værd uden sin stemme? men jeg tror da lige at jeg vil kigge på maj2008 på tirsdag for nu er jeg da blevet nysgerrig...
Mvh. Morten

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #55 Dato: 14 November , 2010, 23:15 »
ihh det er jo pænt af dig.
Den prøve er opgaver fra Danfoss universe og jeg har kæmpet mig igennem udregninger jeg fornemmer kunne være lavet på meget meget mindre tid.

Jeg har også fået et resultat vedr. en beton ring der er forkert, og det kan jeg simpelthen ikke forstå, så det vil jeg være glad hvis du kan forklare mig på et tidspunkt, for jeg bliver jo også nysgerrig.

tak igen  /o
Venlig Hilsen INA

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 15 November , 2010, 07:58 »
Det var så lidt! Danfoss opgaven kender jeg sådan set udmærket - men det må være længe siden jeg har haft fingrene i den...

men som forventet blev det til en sengedag i dag - dumme dumme forkølelse...  /d
Mvh. Morten

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #57 Dato: 29 November , 2010, 15:35 »
Nå Morten jeg håber du er frisk igen, for nu hænger jeg på endnu en mat eksamensopgave....
denne gang handler den om et emne jeg er fuldstændig blank på. FODBOLDBANER
Det er ikke nemt når man er en pige uden særlige interesser på det punkt, havde det dog bare været ridebaner  <:
nu skal den bane der er 90x45 m laves i målestoksforholdet 1:500 og det tror jeg nok jeg har styr på, men jeg kan alså ikke finde ud af at måle straffesparksfelt osv i de størrelser
og har mplet altid samme størrelse eller bliver det mindre hvis banen kun er 45x90 aj hvor meget forhåndsviden bør man ha for at regne de opgaver  <G  jeg føler mig ikke særlig klog lige her.

Venlig Hilsen INA

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #58 Dato: 29 November , 2010, 15:50 »
Hehe - det er også en rigtig dum opgave den der!

Efter min mening skal der tegnes ALT for mange ting på den bane...

Hvis jeg husker rigtigt, så er det en opgave, hvor banen skal tegnes og så skal der indtegnes straffesparksfelt, målfelt og mål ind også. Ikke?

I 1:500 vil de mål, der er anført i opgaven (i meter) skulle ganges med 100 (for at blive til centimeter) og derefter divideres med 500 (for at få det mål man skal tegne på sin tegning) - så vidt jeg husker er alle målene angivet i opgaven, ellers kan de i hvert fald regnes ud på bagrund af de oplysninger der er i opgaven.

Ret mig endelig hvis jeg husker forkert!
Mvh. Morten

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #59 Dato: 29 November , 2010, 16:45 »
du har fuldstændig ret, men det bliver en mærkelig tegning, der ikke helt passer, i forhold så nu er jeg blevet i tvivl for det ser ikke helt rigtig ud, med min ringe viden om fodbold.
jeg kan ikke få det til at passe at banen er 45 m bred og på den brede skal der være 40,32 m straffesparksfelt og det er jo noget vås, der er jo så kun plads til under 5 m på hver side, altså 2,5 m på hver side af målet, og det er jo noget vås så vidt jeg kan se.

man bliver bedt om at beregne afstanden fra hjørneflaget til straffesparksfeltet

der er 16.5m fra kanten at straffe til målet der er 7,32 m  og så igen 16,5 m til den anden kant af straffe
Venlig Hilsen INA