i modsætning til sidste år, har det ikke været den store succes med ænder her i år.
Først rugede min ene and i to evigheder for at få ruget 1 enkelt ælling ud,,,,, det var skidt, for min erfaring siger mig at de ikke ret længe gider kun 1 og ganske rigtig hun var ikke særlig god til at passe på den, hun gik og hvis ikke den omgående fulgte med, ja så blev den gået.
Hun endte med en dag inden den var en uge gammel at bade med den i vand fra møddingen, og den var død på reden næste morgen.
Kort efter havde min anden and præsteret samme kundtstykke, 1 ælling, og hun er absolut heller ikke noget geni ud i modergerning, og egentlig tror jeg at ællinger i flok holder sammen og følger deres mor, samtidig med at hun er bedre inspireret ved en hele flok der myldre, i hvert fald har denne and heller ikke været god til at vente på sit afkom, eller forsvare den for høns katte og gæs, men denne var kun et par dage om at finde ud af at når and og rapsjak ikke var i syne, så søgte den ind under redekassen hvor den anden and igen er skruk, på den måde har den faktisk overlevet.
Hubert hønsehund har fattet at han ikke må tage den, og selv min ellers så overlegne hankat lader den være, selvom den har gået ensomt omkring i haven ind i mellem.
Gæssene er nogle bisser, men den lille løber ind og gemmer sig under redekassen, og den lader sig ikke påvirke af at der sidder 4 store killinger og ser på den eller ligger på lur, situationen er nemlig at når de tænker de tør prøve så er ællingen vokset og er et lidt stort bytte, og så vokser kattene, men det gør ællingen også, så de nøjes med at kikke, og holder også øje med andemor der alligevel godt kan finde på at gøre udfald imod dem.
Efterhånden har alle vendet sig til den og nu er den da så stor at der er ansats til fjer på halen, men det har nu alligevel været llidt synd at den har gået her alene. Andemor er skruk igen men ællingen ligger tæt hos hende om natten, og følger med hende eller Rapsjak ud, det hænder også at Rapsjak følges med den lille rundt i haven, for hans ænder er jo skruk, så han har accepteret den lille.
Men jeg tænker tit på den grimme ælling når min lille and går alene rundt, og jeg skal ikke have flere enebørn hos ænderne for de gider ikke passe dem.
Begge mine ænder er altså skruk, men ligger på ingenting, og de er altså mere stædige end høns, men det må de slev om, der kommer ikke flere ællinger i år, med mindre nogen vil sælge mig 5 daggamle så der er en flok.