Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor bliver det ved?....  (Læst 2193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Hvorfor bliver det ved?....
« Dato: 20 August , 2010, 08:13 »
Synes ikke jeg kan finde svar udfra artikler og andre tråde, så jeg spørger nu ud til alle Jer søde hønseeksperter  ;D

Som sagt fandt vi blod i afføringen hos vores nyanskaffede kyllinger i søndags  /d
- de kom straks i behandling med Esbetre - pulver som skulle i drikke vandet 3 dage i træk..
Men her til morgen ser vi så en af kyllingerne have afføring med blod i....  ???

Hvor længe går der før det virker?
Skal vi ringe til en dyrelæge....?
Er det krititk?

Altså - alle kyllingerne spiser og er friske.. ingen sløve...

Åh det er bare så trist :( og rigtig øv at ha` fået sådan noget hjem i sin hønsegård... Vores som altid har været så harmonisk.. snøft snøft
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvorfor bliver det ved?....
« Svar #1 Dato: 20 August , 2010, 08:28 »
Hvis det kun er en lille smule blod, så er det måske fordi tarmene er lidt længe om at hele. Lugovets, der har masser af erfaring med at behandle fjerkræ, sagde i en tråd at behandlingen skulle gentages efter noge dagde. Så måske skulle du gøre det?
Under alle omstændigheder er det rigtigt gode tegn at de virker friske og spiser og drikker normalt. Alt afhængigt at dit forhold til dyrlægen (hvor mange andre kræ, du får behandlet og betaler for) så koster en recept ikke så meget. Esbetré er halvdyrt men der er til maaaaange behandlinger. Såøeh, ja, vi havde fat i dyrlægen der alene på omtalen om blodig afføring udskrev en recept med besked om at vi skulle ringe igen og fortælle hvordan det var gået.
På den ene side så kan det blive dyrt at gå til dyrlægen med et "lavpris-dyr" og langt billigere at hugge hovedet af det. Men når så vi står med et "værdifuldt" dyr - ja så ved dyrlægen intet om høns fordi de aldrig ser nogen i deres praksis ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #2 Dato: 20 August , 2010, 08:37 »
Jeg ville fortsætte kuren et par dage mere. Tror ikke på at dyrlægen har en anden løsning på problemet.Kyllingen er frisk siger du, så den trænger vel til at hele op efter angrebet.

Vel er det træls at få sådan noget ind til sine høns, men jeg har også haft tilfælde uden at få tilført dyr udefra. Det findes jo overalt i naturen. Disse dage med den høje fugtighed er guf for coccidiose så hold så tørt som du kan omkring dyrene og skift strøelse ofte.

En ting jeg har bemærket er at kyllinger der går frit med deres mor ikke angribes, selv i en hønsegård.

Nu skal det ikke forstås som, at jeg ustandseligt har cocidiose, men jeg prøvede det i vinters med mine maskinkyllinger og der kommer af og til et mindre angreb, men en hurtig indsats og man slipper for blodig afføring. Min erfaring er at maskinkyllingerne bliver senere  rustet til at undvære varme.

Hønerne slæber jo rundt med de små kyllinger og kun i korte stunder ligger de så og putter sig under hende, hvorimod maskinkyllingerne jo for det meste går under konstant varme.

Derfor ryger mine også ud som helt små i kravlegård, hvis det er solkinsvejr og det synes jeg gør dem lidt mere hårdføre.De bliver meget mere aktive og drøner rundt og har travlt med alverdens ting. En papkasse med læ sat i solen er næsten ligeså godt som Mor.

VH Gunni.

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 August , 2010, 08:44 »
Tak for Jeres svar  :)

Det lyder til det er klogt vi fortsætter behandlingen. Vi var så heldige at få noget pulver til de 3 dage.. så vi har ikke mere, men det lyder fornuftigt at genoptage behandlingen....
Så må ringe til en dyrelæge...

Lavpris dyr eller ej, så har man dem jo kær  <. Man man får da tanken, at man godt ville skrue tiden tilbage og ønske man ikke have købt de 5 kyllinger og så bare have vore egen 3 gående i fred og ro...
Alt det besvær - men i sidste ende er det jo det værd.... forhåbentlig  /o
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex