Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har spist hanekyllinger  (Læst 3592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg har spist hanekyllinger
« Dato: 18 August , 2010, 07:02 »
Så skete det for alvor.
I søndags slagtede vi to overskudshanekyllinger med umulige kamme, dvs. Søren svang øksen, jeg klarede resten. Det var meningen, at jeg ville plukke, men de var på et stadie i fjerskifte, det gjorde det helt umuligt, så jeg flåede dem i stedet.
Det er ikke en fordel at man har haft dem i varmt vand, hvis man vil flå, for så bliver man nødt til at fjerne en del af fjerene alligevel  ;D
De blev lagt i køleskabet i en plastikpose, for vores søn, svigerdatter og seneste barnebarn (Mikkel på godt 7 måneder) kom i går, og så skulle der jo lidt godt på bordet.
Jeg tilberedte dem (kyllingerne - ikke familien) i trykkoger med gulerødder, løg, hvidløg, bacontern og en sjat rødvin og så nye kartofler til; der kom også lige en sjat piskefløde i sovsen. For første gang spiste jeg mere end den sædvanlige pligt-mundfuld.
Det smagte rigtig godt.
De var meget møre, men alligevel med "bid" i kødet.
Manden og resten af familien roste dem til skyerne.  /o
Jeg tror også, det hjælper, at jeg har så mange kyllinger i år, og at jeg mentalt har gået og pep-talk'et mig selv til, at man da skal spise sine egne hanekyllinger.
Skulle det nu ske at Lille-Hans *p udvikler sig til at skulle slagtes, kan jeg nok ikke spise med, for Lille-Hans er ham, der hver aften flyver op på mine skuldre og sidder og nusser mig i nakken, mens han pludrer løs om dagens begivenheder, han er den eneste overlevende fra det kuld, som led en krank skæbne pga. en vis rød hankat fra nabolaget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Jeg har spist hanekyllinger
« Svar #1 Dato: 18 August , 2010, 07:12 »
Hvor er du dygtig Marianne ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

hoejberg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 18 August , 2010, 09:01 »
Sådan Marianne.
Her spiser vi med glæde overskuds dyr.
Jeg peger på det /de dyr der skal slagtes fra mit hønsehus, og så klarer manden resten indtil de er klar til fryseposen  ;D
Tilberedningen kan jeg sagtens klare.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #3 Dato: 18 August , 2010, 10:23 »
Du skriver trykkoger, kan man bruge riskoger? det er jo damp? og kan du give mig din opskrift, det høres da smaddergodt ud  ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 18 August , 2010, 11:10 »
Jeg brunede baconterninger, tog dem op, så brunede jeg løg/hvidløg i tern/knust og tog op. Jeg brunede også gulerødderne, som jeg havde skåret i stave.
Det var to små kyllinger, så jeg havde delt dem hver i 4 stykker, dem brunede jeg + lever, hjerte og kråse.
Herefter tilføjede jeg 1 glas rødvin og 1 glas bouillon samt salt og peber, jeg fordelte løg, bacon og gulerødder øverst og satte låg på trykkogeren, det fik en god halv time - tre kvarter.
Jeg fiskede det meste op men lod en del af grønsagerne og hjerte og lever blive i gryden.
Jeg blendede med en stavblender, smagte til med en sjat fløde, det manglede ingen jævning eller krydderier.
Kød m.m. havde jeg lagt i et pænt fad og jeg hældte sovsen over.
Nye kartofler til.
Nå ja, også resten af rødvinen samt evt. et glas koldt vand.

Bon appetit

Alle var vilde med det, min søn talte endda med en ven i telefonen for lidt siden, hvor han nævnte, hvor lækkert det havde været. (Mor blev glad og stolt  ;D )
Fordelen ved trykkogeren er at kødet altid bliver enormt mørt og saftigt på ganske kort tid, da trykkogeren koger ved ca 116 grader mod de normale 100 grader.
Man kan sagtens lave det i en almindelig gryde, men så skal det have noget længere. (Ca. tre gange så lang tid).
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 18 August , 2010, 11:25 »
Du er sej, Marianne /o
Jeg kunne ikke have beskrevet mine følelser bedre selv og det er rigtigt at bliver så meget nemmere at have mange kyllinger. Ligenu har jeg f.eks. 8 (snart store) orpingtonhaner og da jeg ved jeg ikke skal beholde nogen af dem, så må jeg jo bare lade være med at gøre mig venner med dem ;)
Jeg har også en "Lille-hans", det er heldigvis bare en høne ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 18 August , 2010, 12:21 »
Det har været en "lang tur" Tanja, for jeg kan jo godt se, at det er skørt ikke at kunne spise mine egne hanekyllinger, jeg ved de har haft et rigtig godt liv lige fra deres æg blev lagt og til de blev båret til slagt. De har såmænd ikke oplevet stress i forbindelse med slagtningen heller, for de er vant til at være i hænder.
De økokyllinger, vi kan købe har jo slet ikke tilnærmelsesvis haft et lige så godt liv.
De sidste måneder har jeg virkelig peptalk'et mig selv, og det er som sagt nemmere, når man har nogle stykker.
Men det var grænseoverskridende for mig. Jeg regner dog med, at jeg bliver bedre til det.
Jeg har tre små høner liggende i fryseren, dem har jeg været på fornavn med, de skal bruges til suppehøns, og jeg regner med at lave tarteletter af dem, men det må lige vente lidt, så jeg næsten har glemt dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 August , 2010, 13:14 »

Jeg peger på det /de dyr der skal slagtes fra mit hønsehus, og så klarer manden resten indtil de er klar til fryseposen  ;D

Jeg har en dejlig gul orp her som er glad for at du ikke pegede ham ud.
Hils Mikkel
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

hoejberg

• Gæst
« Svar #8 Dato: 18 August , 2010, 15:25 »
@ John Mejland.
Jeg skal nok hilse /o
Den gule Orp der er hos dig kommer fra Mikkel`s hønsehus. Det er ikke mig der peger der  ::)
Fine forhold her. Vi har hver vores hønsehus med tilhørende gårde til  ;D

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #9 Dato: 18 August , 2010, 18:30 »
Godt klaret, Marianne!

Og det bliver nemmere som tiden går. Desuden er man nødt til at spise nogen, hvis man skal blive ved med at få kyllinger.  ;)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

frida

• Gæst
« Svar #10 Dato: 18 August , 2010, 19:53 »
Skøn læsning, for jeg har oftest det indtryk, at jeg er den eneste der ikke spiser mine dyr :-\. Fornuften siger jo man bør spise sig ud af overbefolkningen, fremfor at sælge til skæbner man ikke kender. Jeg har dog spist noget af én der havde ligget i fryseren i et stykke tid. Håber som dig, at det bliver lidt nemmere med tiden ;)
Godt gået Marianne /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 18 August , 2010, 21:40 »
Velbekomme

Hvis man vil avle høns, så kommer der også en del hanekyllinger, nogle er heldige og får flest hønekyllinger, andre fifty fifty og nogle  ligesom mig selv får flest hanekyllinger....

Flertallet af disse haner kan for det meste hverken sælges eller foræres væk (hvorfor også forære dem væk, når nu det mad de har ædt ikke er gratis). Hvad er så alternativet, det er gryden eller skraldespanden, og her må gryden være at foretrækker.... eller ?

Nu er der selvfølgelig racer som der ikke er meget kød på.. men de fleste kan nu spises.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 18 August , 2010, 22:09 »
Hvad er så alternativet, det er gryden eller skraldespanden, og her må gryden være at foretrækker.... eller ?

Det er jo da ihvertfald dumt at vælge skraldespanden, for så at gå i det nærmeste supermarked og købe kyllinger af en ringere kvalitet og som helt sikker har haft et ringere liv end ens egne kyllinger.

Nu er der selvfølgelig racer som der ikke er meget kød på.. men de fleste kan nu spises.

Vagtler er feks en 'fin' spise og der er næppe en hønserace med mindre kød på end vagtler, så det er jo blot et spørgsmål om hvor mange kyllinger der skal til et måltid.
Mvh
Erik Andersen

thorleif

• Gæst
« Svar #13 Dato: 18 August , 2010, 22:59 »
Lestat skriver: Nu er der selvfølgelig racer som der ikke er meget kød på.. men de fleste kan nu spises.
Thorleif skriver: Jeg haver ogsaa nogen racer "uden meget koed paa". Disse flaar jeg, giver 1/2 time i tryk-kogeren, kutter af koedet (det lille der er), legger til siden, koger resten 1 time til med loeg og hvad jeg nu haver som om jeg laver suppe, og saa laver jeg den dejligste saus af "suppen", kutter koedet i terninger, portionerer, serveres med tortellini. Min pasta er viden kendt, og tilogmed dverg-cochiner kan bruges! De smager faktisk ret godt! Portionerne kan gerne fryses, men IKKE tag nogen melk eller floede i saucen foer frysning, men naar det gives "det sidste oppkog" foer servering! Billigt,men smager en million dollars!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #14 Dato: 19 August , 2010, 07:08 »
Rigtig mange bruger tid, penge og plads på deres egne hanekyllinger, hvorefter de forærer dem væk, når de begynder at blive kønsmodne, for derefter at købe kyllinger i supermarkedet. ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub