Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden  (Læst 103781 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #30 Dato: 30 Juni , 2010, 20:53 »
Det var S....., undskyld, pokkers. Jeg har kun set dem tage de helt små, og det er faktisk når jeg har stået og smidt dem ind til dem, så på den måde er de da blevet oplært.
Måske er det så fordi de altid har tilgængelig fodder de så bliver lidt kræsne.
Hilsen
Peter

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #31 Dato: 30 Juni , 2010, 21:01 »
Mine moskusænder, både voksne og ællingerne, æder kæmpestore dræbersnegle med stor iver.
De har fuldstændig støvsuget haven for snegle og sidste år måtte jeg ligefrem på jagt efter sneglene når det havde regnet. Jeg fandt kun ganske få i vores lille granskov  /o
For bare tre år siden havde vi dræbersnegle OVERALT  /3
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline DjursQ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #32 Dato: 15 Juli , 2010, 15:00 »
Hej alle fjerkræfans

Jeg fandt frem til jeres side, fordi jeg søgte efter viden om bekæmpelse af dræbersnegle  :D

Jeg har jo hørt om, at ænder skulle være et af midlerne mod de væmmelige slimede bæster, men umiddelbart har det virket ret uoverkommeligt at kaste sig over ande-hold, når man i forvejen har 3 høns, som jo stort set kan passe sig selv...MEN jeg er villig til at gå langt, hvis det virkelig er således, at ænder rent faktisk gør en forskel  :)

Mine spørgsmål er så...kan man nøjes med to-tre stykker på en lille grund på 1000 kvm? Hvis man ikke ønsker at avle, kan man så som med høns..nøjes med damer? Er ænder ligeså trofaste som høns, ellers kan de finde på at stikke af, når de slippes løs i haven?

Iøvrigt tak for de mange gode tips, jeg allerede har læst mig frem til herinde  <E

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #33 Dato: 16 Juli , 2010, 06:54 »
Jamen velkommen til. Prøv at se denne her med en nærmere beskrivelse om det at holde ænder
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1138.0

I forhold til avl, så gør jeg det at jeg køber daggamle ællinger forår/forsommer og slagter dem om efteråret. Så ingen voksne ænder. De skal selvfølgelig hegnes inde, men elers stikker de ikke af og kan blive lige så tamme som høns.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #34 Dato: 16 Juli , 2010, 16:02 »
Velkommen paa forum, I. Thomsen.  :D
Jeg kan se du er i de bedste haender hos Finn  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Simone

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #35 Dato: 13 Marts , 2011, 21:29 »
Jamen velkommen til. Prøv at se denne her med en nærmere beskrivelse om det at holde ænder
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1138.0

I forhold til avl, så gør jeg det at jeg køber daggamle ællinger forår/forsommer og slagter dem om efteråret. Så ingen voksne ænder. De skal selvfølgelig hegnes inde, men elers stikker de ikke af og kan blive lige så tamme som høns.

Hej Finn,

Jeg så lige dit indlæg. Jeg er herinde, da jeg ønsker at have et par Moskusænder til at holde vores have sneglefri, og gerne ville finde lidt mere info om dem. Jeg har læst hele den beskrivelse du har linket til, men er stadig ikke sikker på, om man SKAL have ænder af hvert køn, eller om det udelukkende kan være andrikker eller ænder af hunkøn (hvad hedder det egentligt?). Jeg er ikke interesseret i at avle. Jeg ville rigtig gerne have dem her i foråret, og slagte dem i efteråret ligesom du fortæller, at du gør. Hvornår får du dem? Marts, april eller? Og har du evt. et sted på Sjælland du kan anbefale at jeg henvender mig for at købe nogle?

Venligst,
Simone

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #36 Dato: 13 Marts , 2011, 21:34 »
@ Simone

Moskus ænder er utroligt produktive, så hvis du ikke vil have ællinger, så er det bedst med ænder, for jeg tror at kun hanner ikke vil kunne enes, det eneste er så at du får en masse æg.
Men de kan jo bruges i husholdningen.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline *Christie*

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #37 Dato: 13 Marts , 2011, 21:49 »
Hvis Simone får Moskus her i foråret og slagter dem til efteråret, så når de vel ikke at komme i den produktive alder, og kan derfor være både han og hunkøn.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #38 Dato: 13 Marts , 2011, 21:59 »
Korrekt så langt havde jeg ikke læst............ ::)

Når det kun er til slagt, så er hannerne langt de største, men det er svært at kønssortere daggamle ællinger.

Mette fra Møn har en masse :
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=624.0
« Senest Redigeret: 13 Marts , 2011, 22:03 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #39 Dato: 13 Marts , 2011, 22:11 »
Og ellers kan man jo samle æggene efterhånden som de bliver lagt. Så kommer der heller ikke mange ællinger.  :D

Ællingerne er iøvrigt ikke meget for at tage snegle. Det er primært voksne ænder der gør det.

Simone. Jeg vil nok kunne hjælpe med et par fra sent august 2010, hvis det har interesse. Jeg bor lidt uden for Næstved.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #40 Dato: 13 Marts , 2011, 22:17 »
Da jeg havde Moskus Ænder, der var det kun ællingerne, der gad æde snegle, de gamle ænder gjorde det ikke.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #41 Dato: 13 Marts , 2011, 22:21 »
Det er så åbenbart forskelligt fra dyrehold til dyrehold.
Jeg går ofte på sommeraftener når sneglene kommer frem i det dugvåde græs (årh hvor vi længes  ;D) og samler snegle op fra græsset og kaster dem ind over hegnet så de lander på bredden i nærheden af dammen. Og hos mig er det kun voksne ænder der viser interesse for godbidderne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #42 Dato: 14 Marts , 2011, 08:29 »
Velkommen på forum, Simone :D
Held og lykke med "andejagten" :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #43 Dato: 14 Marts , 2011, 12:01 »
Hvornår får du dem? Marts, april eller? Og har du evt. et sted på Sjælland du kan anbefale at jeg henvender mig for at købe nogle?

I begyndelsen/midten af maj, før plejer det ikke at kunne lade sig gøre og der er til mit brug også tidsnok. Slagtning i oktober så. Og så er det ligegyldigt med kønnet, for de er ikke kønsmodne..

Desværre kender jeg ikke nogen på Sjælland, men mon ikke der er nogen her på forum der kan hjælpe.

Ællingerne tager fint snegle, de skal lige i starten serveres, senere så jagter de dem selv. Jeg kan ikke sige om de voksne også gør det, for der har jeg dem ikke længere...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Simone

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Dræbersnegle og fjerkræ - vigtig viden
« Svar #44 Dato: 14 Marts , 2011, 20:09 »
Mange tak for alle jeres svar.  /o

Jeg prøver at få fat i "Mette fra Møn". Hvor gamle skal Moskusænder være før de er kønsmodne?

@Pilegaarden: Tak for dit tilbud i august, men det er vist lidt sent for mig :-)