Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: larveæg på gumpen`?  (Læst 21235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: larveæg på gumpen`?
« Svar #15 Dato: 10 August , 2010, 09:44 »
Prøv du det ..det skader i hevrt fald ikke.

men hvis larverne kryber ind i kødet på hønen har det hun drikker og som er i fordøjelsessystemet ingen virkning.
Med venlig hilsen Søs

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #16 Dato: 10 August , 2010, 09:48 »
Saltsyrekuren kan ikke have nogen virkning på spy - som det ret sikkert er. Eneste kur er at kurere diarreen og holde hønen ren (vask med vand og sæbe) over flere dage. Ikke så nemt som saltsyrekuren - men mere effektivt.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 10 August , 2010, 11:48 »
Selvfølgelig skal du ikke holde op med at holde høns, hvis du i øvrigt er glad for dem.
En ting som jeg tror er medvirkende til at undgå alskens dårligdomme er god plads og god hygiejne. Hvis hønsene går på et stort areal bliver smittetrykket mindre, og hvis du holder dit hønsehus rent, har du også bedre mulighed for at holde dine dyr sunde. På den lange bane, er jeg sikker på at det tager meget mindre tid, at holde huset rent dagligt.
Jeg bruger et tykt lag sand i mit hønsehus på gulv og møgbræt. Jeg river dagligt klatterne væk med en lille børneløvrive, og de ryger i komposten. Selv nu, hvor jeg har et stort hus med fire stammerum, tager det kun ganske kort tid. I de år jeg har haft høns har det aldrig virket som en træls pligt, men derimod som en hyggestund (sådan har jeg det desværre ikke med oprydning og rengøring i mit eget hus ;D )
Vand- og foderautomater skal også holdes rene, de kan være smittekilder til f.eks. diarre.
NU skal du i første omgang have den høne på plads, der skal god gammeldags vand og måske en mild shampo til, ta' hende ind i bunden af brusenichen, læg bruseren på gulvet med lunt vand, og få hende vasket grundigt, det er nemmest at klare om aftenen, hvor de er faldet til ro. Jeg plejer at bruge mine hænder, men hvis du synes det er for klamt, så ta' et par tynde gummihandsker på. Dup hende godt tør, og behold hende evt. inde natten over i en papkasse med et godt lag spåner.
Inden du putter hende, skal du lægge hende på ryggen i dit skød og kikke hende grundigt efter omkring kloakken. Se efter om der er sår, som der evt. kan sidde noget i og sørg for at få alt fjernet. Ved samme lejlighed får du også liget tjekket for utøj.
Dette er måske ikke den sjoveste del af at have høns, men det er nu alligevel en god fornemmelse at vide, at man sørger godt for sine dyr og tager hånd om de problemer, der måtte opstå.
Held og lykke med din høne.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 10 August , 2010, 11:56 »
Hmmmm..leder ellers gerne efter en undskyldning for at bade høns ...syns det noget af det sjoveste ...især de frisurer man kan lave med hårtørreren  ;D

Så det behøvs ikk være så træls endda  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 10 August , 2010, 23:52 »
Ok, så jeg skal bade min høne, mon hun vil finde sig i det :)? Jeg forstår at fluer lægger æg i hønsemøg og også selv om det sidder på hønen. Utroligt ulækkert og synd for mine høns. Men jeg er vel nødt til at vaske de andre også for at være helt sikker. Det bliver den store badedag i morgen. Og så en gang A38 med havregryn og kartoffelmel. Jeg synes jeg er flittig til at holde rent, men de første larver der kom var pga et smadret eller hakket æg i reden. Og man bliver jo klogere på hvordan man forebygger de sygdomme. Jeg elsker mine høns og de går gerne med rundt i haven når jeg luger og planter i haven. Og så får vi os en sludder imens. De sidder også på greben mens jeg benytter den og det bedste jeg ved er når de sandbader og lægger sig på ryggen med lukkede øjne. Og folk stopper op på vejen for at beundre mine kære. Så jo, jeg elsker mine høns men jeg synes jeg bliver påvirket når de fejler dit og dat. Og så kører jeg jo gerne 50 km til dyrlæge med en høne ved siden af mig på forsædet.
Jeg er rigtig spændt på at se om hun får det bedre for lige nu er hun helt bar i rumpetten.
Og så blev jeg jo lige opmærksom på 2 af de andre som jo faktisk er alt for godt i stand, og de lægger absolut ingen æg. Kun en gider lige nu og hun er tynd. Nå, det var lige en side bemærkning.
Jeg håber  bedring. Tak til jer alle.

Kærligst Pia

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #20 Dato: 11 August , 2010, 02:49 »
Ja, hun finder sig i det ;). Og det er nødvendigt. Så længe hun har l... i måsen kommer der nye fluer og lægger æg, der bliver til maddiker som kan finde på at æde din høne. Jeg ved så ikke hvorfor du vil vaske dem alle? Du kan da nøjes med at se om de også har problemer. Når du har fået maddikerne væk kan det være godt med en kur mod orm. De giver tit diarre.
Der er intet galt i at være glad for og at bekymre sig om sine høns. Bekymringerne afkortes ved at man GØR noget (helst det rigtige, naturligvis) og så kan man være glad igen ;D. Så få det overstået og nyd så dine høns igen /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 11 August , 2010, 07:29 »
Hvordan er det gået Pia?
Jeg er sikker på, at når du nu får klaret det her, og får hønens mave i orden, så hun ikke har diarre, så kan du vende tilbage til at nyde dine høns.  :D
Alt det du skriver om, hvordan du hygger med dem i haven, kan jeg i den grad nikke genkendende til. Når jeg viser mig, har jeg også en horde, der løber mig i møde, jeg skal sådan passe på, hvor jeg sætter fødderne, så jeg ikke træder på dem; de render også i hælene på mig, det er bare så hyggeligt. Om aftenen sidder vi tit i hygger os med at kikke på dem, og så hopper de op på skødet. *p
Vi bliver alle påvirkede, når der er problemer med vores dyr, men som Ankerine skriver, så er det om at få det klaret, så man igen kan nyde dem.
Du behøver kun at vaske den/de snavsede høns.
Fede høns lægger ikke æg, det kan være dine høns har det "for godt", omvendt kan høns også se fede ud pga. fjerene, prøv at løfte dem op og mærk på dem. Det kan også være pga. årstiden, mange høns fælder nu, og så lægger de ikke æg.
Men skriv endelig og fortæl hvordan det er gået *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #22 Dato: 11 August , 2010, 08:11 »
der skal god gammeldags vand og måske en mild shampo til, ta' hende ind i bunden af brusenichen, læg bruseren på gulvet med lunt vand, og få hende vasket grundigt, det er nemmest at klare om aftenen, hvor de er faldet til ro. Jeg plejer at bruge mine hænder, men hvis du synes det er for klamt, så ta' et par tynde gummihandsker på. Dup hende godt tør, og behold hende evt. inde natten over i en papkasse med et godt lag spåner.
Inden du putter hende, skal du lægge hende på ryggen i dit skød og kikke hende grundigt efter omkring kloakken. Se efter om der er sår, som der evt. kan sidde noget i og sørg for at få alt fjernet. Ved samme lejlighed får du også liget tjekket for utøj.

Tak, Marianne for en grundig anvisning af, hvordan man lige vasker en høne. Den er ret brugbar.

Også held og lykke til dig, Pia! Håber du kommer larverne til livs!

GKV

• Gæst
« Svar #23 Dato: 11 August , 2010, 08:35 »
Selvom jeg dårligt har tid vil jeg dog fortælle om min oplevelse med flueæg. Vi flyttede til et dejligt sted nær skov og strand og var mere end glade.Det vendte dog hurtigt idet der var alverdens kryb der generede både os og dyrene.

Bla. en del fluer som ganske uhæmmet lagde deres æg på samtlige dyr, rene og raske incl. En kat der havde ligget og sovet under en busk kom ind fuldstændigt indsmurt i spy i sin pels og her kan jeg så fortælle, at man kan næsten ikke vaske spy af. Det klistrer fast og vi måtte klippe stederne hvor det sad.

Det samme hændte for vores angorakanin, sund og rask, ingen blød mave og så alligevel kom d s....... fluer.

Når spyen er lagt nær endetarmen kan det ikke gå stærkt nok med at få det væk, for som jeg skrev kan de små æg faktisk bevæge sig og målet for dem er at komme ind i kroppen og er de først der kan man intet stille op.

Vi prøvede det med fårene og der var ingen redning.Så hvis I ser flueæg, klip dem væk, vask og red evt. med en lusekam de sidste æg af dyret. Larverne dør ikke af fluegift.

Det år var simpelthen et mareridt, mærkeligt nok skete det ikke de efterfølgende år, men der var stadigvæk regnklæg om dagen og en masse myg om aftenen og klotter, mitter og bremser og og og, men sådan er det vel at bo så tæt på naturen som dette var.

VH Gunni.

frida

• Gæst
« Svar #24 Dato: 11 August , 2010, 19:21 »
Hvordan går det?
Du skal naturligvis ikke opgive at have høns :o. Der vil måske komme lidt "småproblemer" indimellem, men problemer er til for at blive løst, og derved lære /o
Vi har alle vores problemer/udfordringer at slås med indimellem, hvad enten det er sygdom, rugeproblemer af den ene eller anden art eller noget helt andet. Derfor er det pragtfuldt med dette skønne forum, hvor vi bare kan spørge løs om alt.
Pøjpøj med behandlingen af dyrene.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 11 August , 2010, 20:01 »
Har lige taget en del gode billeder af min høne og forsøgt gennem en time at sende nogle af dem, men det vil ikke lade sig gøre. Nogen forslag?

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 11 August , 2010, 20:04 »
Jeg har kigget og kigget og pillet og nuset høne i gumpen og fandt idag ingen æg, eller hvad det er jeg så forleden. Hun virker frisk og jeg skal have hende i bad nu og bagefter lave den der grød mod diare. Jeg har min søn i bad også og kom sent hjem, så jeg kan desværre ikke fortælle andet nyt. Irriterende med de billeder som ikke vil lade sig uploade.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 11 August , 2010, 20:09 »
Det er nogle fæle oplevelser nogen af jer har haft.... jeg håber da ikke min hønnike skal lide samme skæbne. Jeg overvejede faktisk at anskaffe nogle kyllinger hvis jeg skulle være heldig at få en af mine høns skruk, men tror lige jeg venter til der er lidt stabilitet i hønsegården. Ja, de er dejlige at have omend jeg har måtte sende dem forsigtigt ned fra terassen når vi griller idet de mener det er et tag selv bord når der ligger pølser og brød fremme:-) Meget underholdende og derfor er det trist når de bliver syge og det hele tiden er noget nyt. Jeg går i badeværelset og vasker høne. Kram til jer

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #28 Dato: 11 August , 2010, 21:45 »
Jeg vil håbe at det er de sidste problemer du har med hønsene, kender det kun for godt selv, mine døde og blev syge hele tiden sidste år  >:( Men (7-9-13) i år har der kun været en lille forkølelse som forsvandt ret hurtigt igen. Så håbet er forude.
Jeg fik bugt med det da jeg benyttede saltsyrekuren  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Piaogpeter

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 11 August , 2010, 22:22 »
Så blev hønnike badet i brusekabinen og knuppet med vat. Herefter tørret i håndklæde og føntørret så hun ikke var helt så våd. Hun stod og pudsede sig udenfor for at rense sig for vand, og jeg gav hende noget insekt pudder for at "tørre" noget af fjerdragten. Herefter ind og lave mave kur med A38, havregryn og kartoffelmel og de guffede i sig, dog har jeg lavet for meget så de får resten i morgen. Hun var godt nok træt det bette pus efter den behandling. Så jeg flyttede hende fra siddepinden til en af redekasserne hvor hun kunne sidde varmt og tørt, men næh, hun ville skam op til de andre. Så jeg hjalp hende lige på vej. Vi mangler nemlig en hønsetrappe og de skal derfor flyve derop.
Så nu blev min dreng badet og hønen badet.
Da jeg kiggede efter inden badet var huden meget skællet og tør og nærmest fiskehud agtig. Og efter badet havde alt det løsnet sig. Det må i sig selv være en rar følelse. Mht larver og æg, kan man forestille sig at hun har spist og nippet æg og larver væk selv? De sidder jo og nipper sig nedenunder og måske hvis det klør kan de selv fjerne noget af det skidt. Synes jeg har læst om det her på sitet tidligere. Der var ihvertfald ikke de der lange tingester som jeg så forleden. Men der var skæld og de andre har det også i mere eller mindre grad.

Betina skal jeg forstå det sådan at dine nye høns fik saltsyrekur mod forkølelse?

Jeg vil gerne sige tak for dette meget seriøse forum og tak for alle de givtige svar som jeg virkeligt benytter mig af. Der er intet der går til spilde. Jeg er spændt på at se udfaldet i morgen. Hej så længe!