Selvfølgelig skal du ikke holde op med at holde høns, hvis du i øvrigt er glad for dem.
En ting som jeg tror er medvirkende til at undgå alskens dårligdomme er god plads og god hygiejne. Hvis hønsene går på et stort areal bliver smittetrykket mindre, og hvis du holder dit hønsehus rent, har du også bedre mulighed for at holde dine dyr sunde. På den lange bane, er jeg sikker på at det tager meget mindre tid, at holde huset rent dagligt.
Jeg bruger et tykt lag sand i mit hønsehus på gulv og møgbræt. Jeg river dagligt klatterne væk med en lille børneløvrive, og de ryger i komposten. Selv nu, hvor jeg har et stort hus med fire stammerum, tager det kun ganske kort tid. I de år jeg har haft høns har det aldrig virket som en træls pligt, men derimod som en hyggestund (sådan har jeg det desværre ikke med oprydning og rengøring i mit eget hus

)
Vand- og foderautomater skal også holdes rene, de kan være smittekilder til f.eks. diarre.
NU skal du i første omgang have den høne på plads, der skal god gammeldags vand og måske en mild shampo til, ta' hende ind i bunden af brusenichen, læg bruseren på gulvet med lunt vand, og få hende vasket grundigt, det er nemmest at klare om aftenen, hvor de er faldet til ro. Jeg plejer at bruge mine hænder, men hvis du synes det er for klamt, så ta' et par tynde gummihandsker på. Dup hende godt tør, og behold hende evt. inde natten over i en papkasse med et godt lag spåner.
Inden du putter hende, skal du lægge hende på ryggen i dit skød og kikke hende grundigt efter omkring kloakken. Se efter om der er sår, som der evt. kan sidde noget i og sørg for at få alt fjernet. Ved samme lejlighed får du også liget tjekket for utøj.
Dette er måske ikke den sjoveste del af at have høns, men det er nu alligevel en god fornemmelse at vide, at man sørger godt for sine dyr og tager hånd om de problemer, der måtte opstå.
Held og lykke med din høne.