Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp min hane er mærkelig?!  (Læst 6182 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Snulf12

• Passiv bruger
Hjælp min hane er mærkelig?!
« Dato: 05 August , 2010, 21:51 »
Hej...Jeg har en hane der de sidste 2 dage har været underlig. De sidste 2 morgener jeg har lukket hønsne ud har hanen ikke rigtigt rykket sig den ligger på jorden med vingerne ud næbet åbent og siger nogle små lyde og vil ikke rigtig rykke sig. Jeg har hørt at den måske har for meget mad i kro'en og har taget den om kroppen og vendt den på hovedet mens jeg har rystet den, der skete ikke så meget så satte jeg den ned og der sidder den så nu igen.

Den er ca 3-5 år gammel og det er en dværghøne hane ikke silke.

Er der nogen der kender til det ? Den skal ikke lide og man går jo ik til læge med en høne.

Mvh Snulf

frida

• Gæst
Sv: Hjælp min hane er mærkelig?!
« Svar #1 Dato: 05 August , 2010, 21:54 »
Hvorfor går man ikke til (dyr)læge med en høne? ;)

Offline Snulf12

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 August , 2010, 21:59 »
Ja kan da godt være man gør det men jeg har ik lige 2 k til det vi har høns for æg og syns skyld
de er ikke til udstilling

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 05 August , 2010, 22:01 »
Jeg håber, at der er andre, som kan hjælpe med at finde ud af, hvad din hane fejler, men du må i hvert fald ikke vende den på hovedet og ryste den!!!

...og jeg vil da også gerne spørge, hvorfor man ikke gå til læge med en høne??. Jeg har gjort det adskillige gange
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Snulf12

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 August , 2010, 22:13 »
Tak for svar.  Jeg har lige fået afvide at kro'en kan være for over fyldt og man skal vende den på hovedet og ryste for at få tømt den.
Jeg går ikke til dyrelæge med en høne fordi jeg ikke lige har
1500-2000 kr til det.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 05 August , 2010, 22:16 »
Du skal vende den på hovedet og massere kroen blidt  :)

Jeg går nu heller ikke til "læge" med mine høns.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 05 August , 2010, 22:17 »
Mener bestemt ikke du skal ryste dine dyr. Det skader mere end det gavner!
Jeg har hørt, man kan massere kroen forsigtigt, men har aldrig selv haft problemet, så er ikke helt sikker.
Held og lykke til dine dyr ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 05 August , 2010, 22:23 »
Jeg har hørt at den måske har for meget mad i kro'en

Hvis den har for meget mad i kro'en. Sur kro, som det også hedder, så kan man normalt se det på dyret. Der vil være en unaturlig stor udbuling ved nederste del af halsen/øverste del af brystet. Og kan du ikke se det kan du ihvertfald mærke at der sidder en stor klump i kroen.
Hvis det er sur kro er det svært at helbrede, men du kan forsøge at massere kroen, nænsomt, og især ved den nederste del af kroen, da et eller andet formodentlig blokerer for madens adgang længere ned i dyrets fordøjelsessystem.

Den skal ikke lide og man går jo ik til læge med en høne.
Mvh Snulf

Jeg bemærkede at flere kommenterede på denne bemærkning med et 'Hvorfor ikke'.

Jeg synes man skal lade det være individuelt om man vil tage et stykke fjerkræ til dyrlæge, eller vælge at skifte det ud. Der kan siges ganske meget både for det ene og det andet.

Når alt kommer til alt er det væsentligste at dyret ikke lider.

Jeg selv ville aldrig tage én syg hane/høne til dyrlægen. Konsultation og behandling ville formentlig let komme til at koste det samme som 10 nye kyllinger/høns.  
Mvh
Erik Andersen

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 August , 2010, 22:41 »
Hvorfor går man ikke til (dyr)læge med en høne? ;)

Du giver sådan set selv svaret "(dyr)læge"...
Jeg tror at folk fra landet har en anden holdning til dyr en folk fra byen, hvis et dyr hos "landmennesker" bliver sygt vurdere man om at det kan svare sig at tilkalde dyrlæge, erfaring og daglig omgang med dyr gør at man har en anden holdning end "bymennesker", hvorfor forlænge lidelse og sygdom længere end højest nødvendigt, tit ender det alligevel med at dyret aflives og den eneste der har tjent på det er dyrlægen, mugligvis selvom at dyrlægen ikke har den store forstand på fjerkræ. Jeg ved godt at jeg bevæger mig på farlig grund, men med hensyn til fjerkræ og katte for den sags skyld, er det kun i meget få tilfælde at dyrlægen konsulteres på landet, her aflives dyret simpelthen hvis det er sygt.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 05 August , 2010, 23:00 »
Enig. Nok lidt farlig grund når du blander katte ind i det. Jeg tror ganske mange mennesker har en anden holdning når det gælder katte end når det er fjerkræ der er på tale.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 05 August , 2010, 23:01 »
Erik og Bjørn  /o
Kan kun give jer ret.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 05 August , 2010, 23:29 »
Nike og Safir er ikke enige. De vil gerne til den dyre læge, hvis det bliver nødvendigt.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 August , 2010, 02:07 »
Tilbage til hanen ...syns du skal kigge under sygdomme her på forum og se om der er noget der svarer til hans symptomer.

Hos mig aflives fjerkræ hvis de lider

Sammer sker med kaniner

Bevæger jeg mig videre på listen til kat og hund ...så får de hele pakken med neutralisering... ormekur.... vaccine...dyrlægetjek osv.

Hunde har lige fået fjernet 5-6 tænder for 3399 kr ..og det var absolut smertetærskelen for hvad jeg har af midler til den dyre læge.

Men hvem faen afliver en super hund pga knækkede tænder !!!

Men er det de dyrere operationer og større skader evt uhelbredelige sygdomme ..så det sprøjten (vil jo altid være en vurderingssag)

Men det så også præcis derfor vi kun har een hund og een kat  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Snulf12

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 August , 2010, 06:01 »
Tak for alle svar... Har til morgen kl 5 ligger den det samme sted og vil hverken æde eller drikke og når jeg prøver at røre lidt ved den "bokker" den...

Den skal nok ud og flyve en lang tur nu  :'(

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 06 August , 2010, 09:10 »
Øv, hvor er det træls for dig, Oliver *t
Hvis det var min hane ville jeg nok også aflive. Osse selv om det ikke er verdens sjoveste ting. Men det er også det ansvar vi har som dyreejere.

@ Søs, jeg er helt enig med dig i din prioriteringsliste  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk