Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Underlig og pivne hane  (Læst 1428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Snulf12

• Passiv bruger
Underlig og pivne hane
« Dato: 05 August , 2010, 14:26 »
Hej vi har 4 stk dværghøns, og der er en hane imellem men her på det sidste er den begyndt at sidde underligt stille og pive lidt en gang imellem og når den går rundt skvatter den lidt i balancen.
Nogen gange ligger den sig under en busk og bliver der.
Den har ret meget lort bag i men ved sku ikke hvordan man skal behandle det den er ret lang fjeret bag i... Nogen der ved om der går over sig selv eller om den skal sendes til gud med lidt hjælp fra os..

En af hønerne har ret "mange" kalkmider det jeg har læst er at man skal dyppe fødderne i olie nogle gange om dagen i et par dage. har jeg ret ?

Mvh Oliver

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Underlig og pivne hane
« Svar #1 Dato: 05 August , 2010, 14:57 »
Velkommen på forum, Oliver  :D
Når din hane er så snasket bag i, har han tynd mave, og så er det ikke så sært, han er lidt skvattet.
Hvis jeg har et dyr, der er snavset bag i, tager jeg det ind i bunden af brusenichen og vasker det forsigtigt med lunt vand og evt. lidt mild shampoo. Jeg bruger hænderne til at få skidtet af, hvis du synes det er klamt, kan du jo tage et par gummihandsker på.
Bagefter tørres dyret, og hvis det er koldt ud, eller hvis det er meget vådt, lader jeg det blive inde et lunt sted i en papkasse med masser af spåner natten over.
Men den dårlige mave skal jo også kureres, du kan forsøge at give lidt hønseguf (opskrift til venstre her på siden).
Kalkmider: dyp dyrenes ben i madolie hver aften i en længere periode f.eks 1-2 uger. Det kan også være en god idé at vaske dem med Nix-shampo nogle gange med en uges mellemrum. Du vil hurtigt kunne se bedring, når du behandler.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk