Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Griber det om sig?  (Læst 1297 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Griber det om sig?
« Dato: 02 August , 2010, 22:19 »
Min mand sagde til mig idag, at; "det her med hønsene, griber noget om sig" :). Jeg har så tænkt lidt over min start som hønseejer:
For snart 9 år siden fik jeg mine første 4 høns. De boede i et aflagt legehus på ca. 1.5 kvadratmeter, som stod på jorden. Deres hønsegård var overdækket og målte ca. 8 kvadratmeter. Ingen redekasser eller foderbeholder. De lagde æg i en gammel spand der var skåret over og foret med halm, og foder og vand fik de i underskåle. Rigtigt hyggeligt, og glade tilfredse høns!
Nu; et hønsehus på ca. 10 kvadratmeter, og hønsegården er ca. en fjerdedel af haven. Derudover har skrukhønsene en del af garagen og skrukker og kyllinger går i resten af haven, og evt syge høns har et rum i kælderen til pleje og omsorg :o.
Min mand har nu lavet 5 nye redekasser, for nu er der 9 voksne og 17 kyllinger. Idag har jeg lige bestilt en god stor æggelyser, da alle mine høns lægger sig skruk hele tiden ;). Pt. er der 16 æg under skrukkerne /o.
Men "griber om sig" ;D..... neeeeej, ikke specielt, vel? ::)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Griber det om sig?
« Svar #1 Dato: 02 August , 2010, 22:21 »
Bestemt ikke. Jeg tror det er et meget normalt forløb af almindelig hønsefeber, som jo i sig selv er ganske uskadelig.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #2 Dato: 02 August , 2010, 23:50 »
Enig med Pilegaaarden. Det er der da ikke noget specielt ved *e *g *f
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 03 August , 2010, 06:48 »
Nej, der er da ikke noget her der griber om sig *e - Du kan jo ikke gøre for at du lider af kronisk hønsekylletitis vel? *f

Her er den også helt galt. Jeg startede med 10 daggamle kyllinger i april, og intet hønsehus. Nu har jeg de 10 store kyllinger, 3 blandingshøns, 4 araucana'er og venter på 2 faverolles og 2 danske landhøns som kommer om 14 dage... Jeg har fået 2 hønsehuse i mellemtiden, og er ved at planlægge det 3. Jo, den hønsekylletitis hænger ved! /s
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #4 Dato: 03 August , 2010, 08:15 »
Jeg er imponeret over at du aligevel skulle bruge 9 år på at nå hertil ;)

For 2 år siden fandt jeg ud af at jeg bare lige ville have de berømte 4 høns i haven, ingen hane og det var sådan set ligemeget hvordan de så ud.

Nu tæller det 4 hønsehuse/gårde med 9 voksne høns og 2 haner (reduceret en hel del af ræven) en ordentlig røvfuld kyllinger 2 kalkuner og fra i morgen 5 ænder.

Men jeg er jo også single og skal ikke diskutere den slags med nogen :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #5 Dato: 03 August , 2010, 08:22 »
Ja jeg startede med 4 høns og en hane for halvandet år siden - nu er jeg ved at skifte race og har for kort tid siden været oppe på ca. 20 stykker - og så flyttede der lige 26 ællinger ind for en uge siden...  ;D

...men jeg har stadig kun én hønsegård og ét hønsehus - og får nok ikke lov til at udvide ret meget mere...   /d

Tillykke med hønsefeberen - det er en fantastisk sygdom - og en af de få man håber man aldrig bliver kureret for!   ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 August , 2010, 20:33 »
Hæhæ, min meget tålmodige ægtemand har spurgt så sent som idag, hvor det næste hønsehus så skal bygges :D
Jeg har nu også fået ham smittet med den omtalte hønsekyllitis godt og grundigt. Før han traf mig havde han aldrig tænkt på at holde høns - nu er han med på den værste, hvad høns angår ;)
Ja, det griber s.. om sig! Man får jo hele tiden nye, gode indfald. Der er så mange spændende og flotte racer, at man bare lige MÅ have én til - og én til og.... *f
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

frida

• Gæst
« Svar #7 Dato: 03 August , 2010, 21:13 »
Det er rart at få bekræftet at man ikke er helt alene. Dette forum kan vel næsten være en "patient/terapi-gruppe" ::). Heldigvis er det en hyggelig "sygdom" at lide af (og lad det blive den eneste). Tak for jeres kommentarer.