Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hjemmeblandet foder til moskusænder.  (Læst 17089 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

• Bruger
hjemmeblandet foder til moskusænder.
« Dato: 28 Juli , 2010, 18:38 »
Da vi efterhånden har en del moskus søger jeg en opskrift på hjemmeblandet foder til dem :)

de har indtil nu fået hvede iblandet enten tilskudsfoder til høns eller andevokse.

vi har kværn så det er muligt at kværne (der er foruden voksne også 28 ællinger ca 4 uger gamle, de har fået ællingemad og får lidt endnu)

havde selv tænkt på dette, men er i tvivl om hvor mange % af hver:

hvede
byg
havre
soyaskrå
evt, majs?

og så skal de vel have nogle vitaminer også (vispumin?)

de går ved vandhul og spiser en del insekter og kan også spise grønt/græs.

hvordan vil i blande?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: hjemmeblandet foder til moskusænder.
« Svar #1 Dato: 29 Juli , 2010, 07:28 »

Den her tråd er, hvis jeg husker ret, ikke så tosset at få forstand og inspiration af :

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=1780.0

Man plejer at sige max 20% byg, så måske 1/4 af hver kornsort?

Vores voksne ænder fodrer vi hovedsageligt med hel hvede. (Udfra en tanke om at ænder ude i den fri verden må leve af helt korn, fordi de ikke har adgang til kværne :D )

De får majs og kattepiller som slik-tilskud. Får de for meget af det, bliver de fede, men det er godt til at lære dem at komme, når der bliver kaldt!

Og så har de daglig adgang til haven med urter, stauder, snegle og insekter.

De får faktisk ikke vispumin - og det er måske en fejl, men de trives meget godt alligevel.

Ællingerne får voksefoder - og hvad de kan finde i haven.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Juli , 2010, 08:21 »
Tine

Hvordan sørger du for at det kun er ællingerne som får vokse/startfoder?? Her spiser de store det nemlig også, og det er altså lidt dyrt synes jeg.

Går ud fra at de små er sammen med de store hos jer også?
Mvh

Michael

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2010, 08:44 »
Du har helt ret.. og det er dyrt :D
Vi skiller dem heller ikke ad. Det synes jeg ville være både unaturligt og synd, men jeg har tilgengæld ingen genial løsning på problemet med at holde de voksne ude af start/voksefoder.

Vi har jo kun fire voksne ænder, så vi lever med det.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2010, 13:25 »
Ja ok. lige pt har vi så 6 voksne ænder og 2 kuld ællinger i forskellige aldre.. Så de helt små kunne godt bruge noget start/voksefoder.. men det får de ikke da de store bare snupper det for næbet af dem..

De får stadig god størrelse og er ellers nogle meget fine dyr, men kunne godt tænke mig at de fik noget foder beregnet til deres behov som små.
Mvh

Michael

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 August , 2010, 17:47 »
Tak for svar, vil prøve at købe ind til en blanding så snart bønderne får høstet korn, det er ikke til at få nu ved mig.

jeg har 12 voksne ænder/andrikker
og 28 ællinger.

og de spiser stort set en 10 liters spand foder om dagen,tilsammen!

og der er flere ællinger på vej :o

inden der kom ællinger har de voksne fået hel hvede. men ællingerne kunne ikke spise det så det måtte kværnes. vil gerne give dem alle det samme da jeg ikke kan dele det op, de går alle sammen.(ællingerne blev lukket sammenmed de gamle som ca 14 dage gamle)

men syntes det er ret fjollet at give en formue for færdig blandinger som alligevel indeholder over 50% hvede og stort set hvad jeg selv ville kunne købe og blande sammen.

Tine: håber det går godt med ham den blå :)

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Micher

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 August , 2010, 07:42 »
Altså jeg ville jo mene at det er alt for meget foder til dem om dagen.. de kan jo spise konstant.. men prøv hellere at lade dem lede i jorden/græsset efter mad.. de får dermed tiden til at gå og får en del af det de ellers går og spiser i naturen... Mine får ca 1,5kg foder om dagen.. og jeg har 7 voksne, 7 MEGET store ællinger (næsten slagteklare) og 4 mindre ællinger..

Hvis de har mulighed for at komme på græs ville det være super for dem.. og så kunne du skære en del ned på foderet.. Men det er jo bare min mening:)
Mvh

Michael

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #7 Dato: 03 August , 2010, 19:11 »
ja jeg syntes jo også det er vilde mængder foder.. :-\ vil lige prøve at veje hvad det egentlig vejer.
spanden er dog ikke helt fyldt til randen, men måske 8- 10 cm nede.

de går skam på græs, men syntes kun det er ællingerne der rigtig spiser af det ;) vi måtte klippe det da det var blevet meget langt selvom de har gået der siden vinters, og frøstand/stængler spiser de ihvertfald ikke kunne vi se.
men til gængæld er alle blade på træer/buske der kan nåes af dem nappet af.

de går i indhegning på over 600 kvm. med græs og et vandhul i midten på 100/200 kvm alt efter vandstand.

de får foder en gang dagligt og næste dag er alt spist op, ofte kun efter en halv dag.

hvor meget vil du mene de kan nøjes med?

er lidt bange for at sulte de små, selvom de vokser meget (første år med moskus og ællinger, så skal lige lære det hele :))  og syntes da jeg kun havde de voksne at de spiste mindre ved at have mad stående hele tiden i forhold til de løb tør ind i mellem.

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 August , 2010, 20:11 »
Jeg oplever heller ikke vores moskusænder som uhæmmet spisende. De kan sagtens have mad - også startfoder stående - uden at spise, når de først er mætte.
De har heller ikke været vildt fede, når vi har slagtet.

Pekingænderne derimod æder sig noget så fede, hvis de kan komme til det. Som om, de ikke har nogen appetitregulering.

Når de går frit i haven, ser jeg jo ikke, hvad de spiser, men mit indtryk er, at de går efter blade (mælkebøtter, stauder..) og snegle. Ikke græs, hvis de kan undgå det. Og klippet græs vil vores slet ikke i nærheden af.

Offline Micher

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 August , 2010, 22:20 »
Jamen mine moskus ligner også altid nogen som kunne spise mere.. (de sidder altid ved hegnet og ligner forsultede små stakler..) men de får 2 gange dagligt, ca. 800g pr. måltid.

Morgenmad kl. 8-9.00 og til aften kl.19-21. Og ellers hvis vi har køkkenaffald osv. men ellers lader jeg dem finde resten af deres mad i naturen.. de går vel i en fold på 300kvm med lille vandhul.. og mine ællinger tager ganske fint størrelse på. de ældste er nu lidt over 2 mdr og på samme størrelse som min andrik..

Det er bedst at du faktisk prøver dig frem, og finder ud af hvordan dine ænder har det bedst. Men maden skal der skæres ned på..;)
Mvh

Michael

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 August , 2010, 23:14 »
Moskus ænder har den fordel/ulempe at de ikke bliver fede. Mine får foder ad. libitum og det har jeg ikke planer om at lave om på, da det aldrig har givet mig problemer.
Om man kan spare lidt i foder udgift... tjaa, måske. Men jeg får meget billigt foder så det betyder ikke det store her.
Jeg vil hellere give dem hvad de kan spise og så få nogen gode store slagtedyr i sidste ende.
Iøvrigt går mine også i en stor indhegning og spiser diverse grønt og insekter.

Men altså... Man må forvente at 12 voksne ænder, plus 28 ællinger, tager godt fra. Nu ved jeg ikke hvor store de er men du skal nok bruge en del mere, når ællingerne er ved at være slagteklar.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 03 August , 2010, 23:56 »
og de spiser stort set en 10 liters spand foder om dagen,tilsammen!
de går skam på græs, men syntes kun det er ællingerne der rigtig spiser af det ;) vi måtte klippe det da det var blevet meget langt selvom de har gået der siden vinters, og frøstand/stængler spiser de ihvertfald ikke kunne vi se.

Tror da pokker at de ikke gider æde græs når du fodrer dem så meget. Hvorfor røre sig efter føde når man kan få det serveret.

Jeg har 8 voksne moskus. De får ca ½ l hvede og ½ l majs om dagen. Resten af deres mad finder de selv indenfor indhegningen og i dammen. Jeg tror indhegningen er ca 1200 m2 og dammen (afhængig af vandstand) udgør vel ca 900 m2.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 August , 2010, 19:15 »
jeg prøvede at veje det de fik i går og der er ca 5 kg.

syntes heller ikke de spiste ret meget inden der kom ællinger (så holdte sådan en portion vel 4-5 dage, husker det ikke helt)

men det er ællingerne der spiser meget, men der er jo også 28 stk og de er nu ca halv str. af de voksne.

der er også ukrudt af forskellig slags hvor de går, Mælkebøtter/tidsler og lign, men det rører de egentlig heller ikke.

er der ikke en "regel" man kan gå efter, med hvor mange gram om dagen de skal have pr stk efter hvor gamle de??

jer der mener det er ALT for meget foder de får så skriv gerne hvad de skal have når de har den str og antal, så jeg ved hvad de kan nøjes med. ellers bliver jeg jo ikke klogere ;D

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 04 August , 2010, 21:31 »
Tja, som sagt har jeg 8 voksne. Hvis dine ællinger æder som voksne, har du altså 5 gange så mange dyr som mig. Mine får 1 l hvede/majs blanding om dagen så jeg ville mene at 5 l om dagen til dine skulle passe.
Mvh
Erik Andersen

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 05 August , 2010, 19:51 »
mine moskusæender får også ad libidum men der er altid mad tilbage(med mindre hunden finder den), de vil helst ude og finde noget... langs hækken er nok yndlingssted. Vi har prøvet korn men det gider de ikke have så vi køber bare i dlg
høns, ænder, hunde, katte...