Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skånske blomsterkyllinger  (Læst 1109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Skånske blomsterkyllinger
« Dato: 26 Juli , 2010, 23:06 »
Hvor er det dog dejligt at klække skånske blomsterkyllinger  :D

Jeg har haft nogle æg fra min egen tidligere stamme, som nu er 'outsourcet' til en anden matrikel på grund af pladsmangel, i rugemaskinen. 10 æg, 7 var befrugtet, idag klækker alle æggene (til 'tiden'  ;D) og de klarer det selv, er livskraftige og hurtigt på benene. Og de har alle fine tæer  :D

Efter flere nervepirrende og dårlige og skuffende maran-ægs klækninger med en del døde kyllinger er det bare en fryd - og maskinen er vel at mærke den samme.

Endnu en god dag på Sydfyn. Men aldrig mere maraner i maskinen her  /d desværre.

Mvh Marianne

karina dj

• Gæst
Sv: Skånske blomsterkyllinger
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2010, 23:11 »
Tillykke Marianne! Det var da dejlige nyheder  :D

I min maskine er der hul på 1 andeæg  ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2010, 23:21 »
Hej Karina, tak skal du ha'  :D

Det lyder da også godt - med anden altså! Hvor mange skulle der komme?

Jeg venter også spændt på ællinger - damerne har ruget nu 1,5 uge, og da jeg har lyst nogle af æggene ved jeg der er befrugtede æg imellem. Så håber det lykkes denne gang...  *k
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2010, 23:54 »
Ja, det er sjovt med de skånske. Jeg ruger ofte æg ud for bekendte (med andre racer end skånske blomsterhøns) plus at jeg selv har flere andre racer.
Når jeg putter æg, af forskellig herkomst, i maskinen samtidig, så er det altid de skånske kyllinger der klækker først og bedst. Det er nogen livskraftige nogen de kære skånske.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2010, 07:38 »
Tillykke med dine blomster *h
Jeg tror det er bedst med skrukker til maranæg, skallerne er jo noget tykkere, og det betyder faktisk at der er 5-10 % der ikke klækker på den konto; læg der til øvrige faktorer, der kan have betydning for klækning. Ved lidt "vanskeligere" æg har man bedre held med skrukker *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2010, 08:44 »
Tillykke Marianne  <I

De skånske er bare en fornøjelse at have med at gøre - på alle punkter. Og så er de smukke  *p sagde konen som ville ha' nøgenhals  ::)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2010, 09:34 »
Tillykke med dine blomster *h
Jeg tror det er bedst med skrukker til maranæg, skallerne er jo noget tykkere, og det betyder faktisk at der er 5-10 % der ikke klækker på den konto; læg der til øvrige faktorer, der kan have betydning for klækning. Ved lidt "vanskeligere" æg har man bedre held med skrukker *y

Tak, Marianne  :D

Joh, men nu har naboen (som er hende der har mine skånske nu) lige prøvet at ruge maran-æg under en skånsk høne, og det gik faktisk ikke ret meget bedre. De sidste 2 æg (som var 2 dage forsinkede) måtte op i min maskine, og den ene døde og den anden måtte hjælpes ud. Men måske jeg har været uheldig med mine forældredyr på en eller anden måde. Jeg har dem dog ikke mere.
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2010, 09:42 »
Æv, hvor ærgerligt *t
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2010, 17:48 »
Der er 9 andeæg Marianne, 1 er flyttet i kassen med varme og 1 mere er på vej. Jeg ved ikke helt...de ligger jo med 4 hønseæg der skal klække senere, så jeg holder igen med fugten og hjælper dem istedet lidt ud...lidt af gangen så de ikke tørrer helt ind. Propellen virker jo næsten som en hårtørrer  :-\

Du skal da vente længe endnu på dine  ::)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2010, 23:13 »
Det bliver da spændende - krydser fingre for at det går som det skal.

Ja, jeg skal vente længe endnu, men så ved jeg da hvor jeg har ænderne så længe, de er nemlig nogle værre udbryder-dronninger :)
Mvh Marianne