Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mit første araucana-æg  (Læst 1427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Mit første araucana-æg
« Dato: 26 Juli , 2010, 20:45 »
Jeg er blevet en rigtig hønsetosse... ::) Kørte 220 km i går, ned til Ankerine på Falster, for at hente 4 skønne araucana'er... Og de var hele køreturen værd! Jeg har ikke fået taget billeder af hønsene endnu, for de er stadig temmelig pigesure over at være blevet flyttet fra deres trygge hønsehus, så det må vente lidt.

Til gengæld har de givet deres første, flotte, grønne æg - så det måtte jeg da ha' et billede af. Her ligger det og troner på toppen af de æg, som mine 3 hvide blandingshøns er så flittige til at levere hver dag.

Friske æg - og nu også med grøn farve - findes der noget bedre?
 *p
« Senest Redigeret: 26 Juli , 2010, 20:47 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

• Gæst
Sv: Mit første araucana-æg
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2010, 20:49 »
Ja, det er en fantastisk fornemmelse  /o

Tillykke med både høns og æg  :D

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2010, 20:52 »
Uh, jeg glæder mig sådan til jeg får både det første araucanaæg, og det første maranæg!!!

Tillykke med ægget, og sikke nogle flotte billeder du tar' :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2010, 21:50 »
Ja, der er nu noget særligt over de æg  /o
Bare vent til du spiser et som blødkogt, så kommer du til at kikke ned i en lille blå hvælving.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2010, 07:09 »
Takker Susanne, Christina og Marianne :D.

Ja, det er altså sjovt med den farve æg, og da vi altid spiser blødkogte æg i weekenden, må jeg se frem til den blå hvælvning, som du beskriver Marianne.

Hvor gamle er dine maraner Christina? Jeg glæder mig også til mine første maranæg. Mine er 3½ mdr., og jeg håber de når at gå i æglægning inden vinter *k.

I øvrigt er de 4 damer lidt gladere her til morgen, men de blev også bestukket med en god morgenmad bestående af dåsekattemad, revet ost og havregryn ;).
Venlig hilsen Tanja

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2010, 08:48 »
Tillykke med dit første araucanaæg. Smukke er de, især i en kurv med andre farver æg. Jeg har jo som du sikkert har opdaget hele sommeren ruget araucanakyllinger ud og jeg har udelukkende valgt de æg, der havde den mest turkisBLÅ farve.

Jeg synes det er et af punkterne, der skal tænkes på også, for det er jo et særkende for racen.Jeg er selv meget spændt på, hvordan æggene fra mine egne hønekyllinger vil blive, men jeg vil fortsætte med også at gøre lidt med ægfarven. Hvem ved måske en dag vil de være så fine at jeg kan prøve, ligesom Marianne med sine maranæg, at udstille dem.

At man laver olivengrønne æg synes jeg er fedt, de er bare flotte, men det må helst ikke komme hos racerene araucanere der skal videre i avl. Bare min mening.

Æggene bliver lysere efterhånden som hønen lægger flere og flere og mine araucana har gjort mine hybridhøns til skamme ved at lægge ligeså mange æg som dem. Det er jeg lidt ked af, ville gerne, at de havde holdt nogle pauser ind imellem.Selvom jeg ikke giver æglægningsfoder, bliver de bare ved og ved, det rene duracell. Min allerførste lavendelhøne ( hun er mor til de fleste af mine lavendl kyllinger) er endelig blevet skruk,det giver da en lille pause.

En splash høne fra Jørn har lavet mange smukke turkisblå æg og jeg har fået en masse hønekyllinger efter hende og da netop deres temperament er helt vidunderligt, ja så er der en masse beholdere, jeg er ret vild med splash.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 27 Juli , 2010, 08:51 Fra GKV »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2010, 09:25 »
Gunni, du skal da helt klart udstille dine smukke æg næste år (selvom jeg jo nødig ser konkurrencen *f). I æggekonkurrencen ses jo udelukkende på æggene, og ikke på deres ophav, så her er det ligegyldigt om ægget kommer fra en haleløs araucana.
Jeg er SÅ enig med dig, at æggenes farve bør være et af kardinalpunkterne i bedømmelsen af fjerkræ, men man læser jo gang på gang om at f.eks. hos maran er det ofte "grimme" høns, der lægger de flotteste æg, og jeg har da også set mange araucanaæg, hvor man er gået for meget på kompromis i jagten på dyrenes udseende.
Hos mine egne dværg maran oplever jeg, at de gråstribede lægger "rigtige" æg (de mangler så løbsbefjedringen - altså dyrene), mens de kobberfarvede, som har flot befjerede løb lægger æg, som nærmest ligner wyandotteæg. Målet må være at have smukke, artstypiske dyr, der lægger de artstypiske æg. Jeg ved da også, at der arbejdes ihærdigt med at få æggefarven med hos de kobberfarvede, ligesom jeg knokler på for at få fjer på løbene af mine gråstribede, UDEN at miste æggefarven.
Ting
Ta'r
Tid
sagde en klog mand.
Mht. de olivengrønne æg er det "kun for sjov" æg, de skal absolut ikke indgå i nogen form for araucanaavl  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2010, 13:47 »
Ja, jeg er også helt vild med det.

Jeg har indimellem haft gået og tænkt over, om dog ikke mit krydsningsprojekt med Araucanaen var noget værre pjat, om jeg ikke hellere skulle holde mig til mine Danske Landhøns og så videre.
Men så kommer der pludselig et blågrønt æg...  ;D
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 27 Juli , 2010, 20:45 »
Det er da også fantastisk med turkisfarvede æg.
@Gunni, det er da en fin idé med udstilling af æggene. Efter min mening burde de udstilles sammen med hønsene når det er racer, hvor ægfarven er af betydning.
Angående Maran/Araucanablandingerne - så har jeg også haft sådan en som jeg lige har foræret videre grundet pladsmangel. Men når  jeg er færdig med at sætte øretufter på de blå/guldhalsede så skal jeg igen både have et par Maraner og et par blandinger. Bare for at have en kontrast til Araucanaæggene. De skal selvfølgelig ikke i avl.
Jeg er i øvrigt også positivt overrasket over Araucanaernes ægproduktion. Måske ikke som en hybrid - men det snerper.

@Tanja, er du kommet på talefod med den sårede, følsomme sorte med det sydlandske temperament? Her sad hanen og "mors pipper "og puttede sammen ovenpå redekasserne. Da vi lukkede for natten sad hun under hans vinge som en kylling *p. Men i morgen får de selskab af hønnikerne. Så stiger humøret forhåbentligt /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 27 Juli , 2010, 21:30 »
@Tanja, er du kommet på talefod med den sårede, følsomme sorte med det sydlandske temperament? Her sad hanen og "mors pipper "og puttede sammen ovenpå redekasserne. Da vi lukkede for natten sad hun under hans vinge som en kylling *p. Men i morgen får de selskab af hønnikerne. Så stiger humøret forhåbentligt /o.
Åh, hansemand dog... Hvor er det da også groft, at der kommer nogen og bortfører hele hans harem >:(. Jeg håber han bliver glad, når der kommer nye damer i morgen ;).

Jeg har i dag lukket de fire temperementsfulde señoritaer over i det store hønsehus, og her går det meget bedre. Det andet hus/gård duer altså ikke, det er alt for småt. De spiser hønseguf af ske med lidt tøven, og den ene blå har ligget på skødet og fået lidt nus - helt frivilligt - så fremad, jo det går det bestemt /o.

Nu skal jeg over og lukke maranerne ind, og så lige se hvordan sammenføringen går, så kryds fingre for, at alt komme til at klappe *k.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 27 Juli , 2010, 22:08 »
Nu skal jeg over og lukke maranerne ind, og så lige se hvordan sammenføringen går, så kryds fingre for, at alt komme til at klappe *k.
HA! Det gik bare så fint - alle op på det øverste pind... Lige ind til.... KNÆK...!!!! Siddepinden faldt ned!!!! *s Det er en hasselgren, og den er tørret lidt ud i forhold til den var frisk, og 17 høns på éen gren var alligevel for meget. Total kaos - mig ind i skuret - finde en reservegren - ind i hønsehuset til de forvirrede damer - op med grenen - op med hønsene -og pyyyyhh....

Resultat: 2 stk. araucana på den nederste pind og 2 stk. araucana + 3 hvide høns + 10 maraner på den øverste pind. Jeg håber så lige at pinden holder natten ud! *k (og det gjorde den så, skrevet onsdag morgen kl. 06.49 ;))
« Senest Redigeret: 28 Juli , 2010, 06:49 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2010, 06:53 »
Tillykke med dit første araucanaæg. Smukke er de, især i en kurv med andre farver æg. Jeg har jo som du sikkert har opdaget hele sommeren ruget araucanakyllinger ud og jeg har udelukkende valgt de æg, der havde den mest turkisBLÅ farve.

Jeg synes det er et af punkterne, der skal tænkes på også, for det er jo et særkende for racen.Jeg er selv meget spændt på, hvordan æggene fra mine egne hønekyllinger vil blive, men jeg vil fortsætte med også at gøre lidt med ægfarven. Hvem ved måske en dag vil de være så fine at jeg kan prøve, ligesom Marianne med sine maranæg, at udstille dem.

At man laver olivengrønne æg synes jeg er fedt, de er bare flotte, men det må helst ikke komme hos racerene araucanere der skal videre i avl. Bare min mening.

Æggene bliver lysere efterhånden som hønen lægger flere og flere og mine araucana har gjort mine hybridhøns til skamme ved at lægge ligeså mange æg som dem. Det er jeg lidt ked af, ville gerne, at de havde holdt nogle pauser ind imellem.Selvom jeg ikke giver æglægningsfoder, bliver de bare ved og ved, det rene duracell. Min allerførste lavendelhøne ( hun er mor til de fleste af mine lavendl kyllinger) er endelig blevet skruk,det giver da en lille pause.

En splash høne fra Jørn har lavet mange smukke turkisblå æg og jeg har fået en masse hønekyllinger efter hende og da netop deres temperament er helt vidunderligt, ja så er der en masse beholdere, jeg er ret vild med splash.

VH Gunni.
Hej Gunni

Jeg tænker lidt på at avle med de fire araucana'er, men jeg vil lige se tiden an først. Jeg er i hvert fald nødt til at have et hus + gård mere, hvis jeg skal avle, så det kræver indvolvering af mand og fader ::).

Og ja den turkisblå farve er skøn. Desværre har de fire høns endnu ikke fundet sig til rette med de redekasser jeg har, så jeg samler æg op fra gulv og hønsegård ind til videre.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 28 Juli , 2010, 15:27 »
Desværre har de fire høns endnu ikke fundet sig til rette med de redekasser jeg har, så jeg samler æg op fra gulv og hønsegård ind til videre.
De er vel bange for at de falder sammen :o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

• Gæst
« Svar #13 Dato: 28 Juli , 2010, 15:34 »
De er vel bange for at de falder sammen :o

*g *g *g *g Ja nemlig, husk nu på at Araucanaer er kloge høns.

VH Gunni.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 28 Juli , 2010, 22:00 »
Hov, hov, hov... Ikke mobbe Gunni og Kirsten :-[. Siddepindene er blevet lavet i eftermiddag. Den ene udskiftet med en lægte, og den anden hamret og banket fast med store søm, så nu ryger der ikke flere høns af pinden ;).

De fire araucana'er har været sammen med hele hønseflokken i dag, og det går nogenlunde. I hønsegården holder de fire sammen, og går rundt for sig selv. Den ene maranhane og en af de hvide blandingshøns er noget hårde ved dem, men de skal jo lige se hinanden an.

Her er et billede fra i aften. Alle 17 på pind - som IKKE falder ned! Araucana'erne er cirklet ind med rødt.
Venlig hilsen Tanja