Tillykke med dit første araucanaæg. Smukke er de, især i en kurv med andre farver æg. Jeg har jo som du sikkert har opdaget hele sommeren ruget araucanakyllinger ud og jeg har udelukkende valgt de æg, der havde den mest turkisBLÅ farve.
Jeg synes det er et af punkterne, der skal tænkes på også, for det er jo et særkende for racen.Jeg er selv meget spændt på, hvordan æggene fra mine egne hønekyllinger vil blive, men jeg vil fortsætte med også at gøre lidt med ægfarven. Hvem ved måske en dag vil de være så fine at jeg kan prøve, ligesom Marianne med sine maranæg, at udstille dem.
At man laver olivengrønne æg synes jeg er fedt, de er bare flotte, men det må helst ikke komme hos racerene araucanere der skal videre i avl. Bare min mening.
Æggene bliver lysere efterhånden som hønen lægger flere og flere og mine araucana har gjort mine hybridhøns til skamme ved at lægge ligeså mange æg som dem. Det er jeg lidt ked af, ville gerne, at de havde holdt nogle pauser ind imellem.Selvom jeg ikke giver æglægningsfoder, bliver de bare ved og ved, det rene duracell. Min allerførste lavendelhøne ( hun er mor til de fleste af mine lavendl kyllinger) er endelig blevet skruk,det giver da en lille pause.
En splash høne fra Jørn har lavet mange smukke turkisblå æg og jeg har fået en masse hønekyllinger efter hende og da netop deres temperament er helt vidunderligt, ja så er der en masse beholdere, jeg er ret vild med splash.
VH Gunni.